Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Oktoberkyllinger  (Læst 9607 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fru Andersen

  • Bruger
  • Indlæg: 208
Oktoberkyllinger
« Dato: 11 Oktober , 2010, 05:21 »
Jeg har en høne som har været skruk i flere måneder. I lang tid tog jeg æggene hver dag og tænkte at det nok gik over... Men hun blev ved med at lægge sig, så for snart 3 uger siden fik hun lov. Hun lå i en papkasse indtil i lørdags. Nu er hun i et lille-bitte hus med sine fem æg. Har viklet vintermåtter omkring huset, men er det varmt nok når kyllingerne (måske) kommer? Og kan kyllingerne tåle at komme ud på græs på denne årstid, eller hvor gamle skal de være?
/Lene
Med venlig hilsen
Lene

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Oktoberkyllinger
« Svar #1 Dato: 11 Oktober , 2010, 09:48 »
Kyllinger kan godt klare sig på denne årstid, men du skal nok lige sikre dig, at skrukken varmer dem, når det er nødvendigt.
Du kan også hænge en varmelampe op til dem, så de kan få varme under denne, og ikke er afhængig af skrukken hele tiden.

Hård blæst og regnvejr er ikke sagen for dem, det kan de ikke tåle for meget af.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Oktoberkyllinger
« Svar #2 Dato: 11 Oktober , 2010, 20:09 »
Jeg havde engang en skruk sidst i november... Jeg ville være sikker på at hun kunne varme dem, så hun fik kun 3 kyllinger i alt. Det gik fint, og flere gange så jeg hende stå HELT stille ude i den rim-belagte hønsegård, mens man kun kunne se de små kyllingeben stikke ud under hende :D

Offline Tina Taomina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 440
Sv: Oktoberkyllinger
« Svar #3 Dato: 12 Oktober , 2010, 00:05 »
Min silke ruger også. Jeg får kyllinger her på søndag. Har lige fået leveret en varmelampe idag. Regner ikke med at bruge den med mindre der er nogen, der står og klapre næb.  ;D

jeg håber det går godt for alle vores efterårs kyller, både dine og mine.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Oktoberkyllinger
« Svar #4 Dato: 12 Oktober , 2010, 08:13 »
Sidst jeg havde sene kyllinger brugte jeg min varmeplade, satte den rimeligt højt, og den gik både skruk og kyllinger under, når de trængte til varme.

Varmepladen bruger kun 50 Watt, så den er noget billigere i drift. Den er så måske heller ikke lige så god, men dog brugbar.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline fru Andersen

  • Bruger
  • Indlæg: 208
Sv: Oktoberkyllinger
« Svar #5 Dato: 12 Oktober , 2010, 08:37 »
Jeg har også selv tænkt på at købe en varmeplade som denneher: http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=486
men så skal jeg flytte skruken igen... Jeg skal snart bestemme mig for de 21 dage er gået i morgen!
/Lene
Med venlig hilsen
Lene

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Oktoberkyllinger
« Svar #6 Dato: 12 Oktober , 2010, 08:47 »
Jeg tror, at hvis jeg skulle vælge i dag, så blev det en elstein pære i en lampe istedet, det er meget nemmere at justere, varmepladen er lidt dum, med dens gevindstykker som ben.
Men den har da fungeret upåklageligt indtil videre, man skal bare huske at hæve den lidt for hver uge der går.

Elsteinpære monteret i sådan en her: Varmelampe
« Senest Redigeret: 12 Oktober , 2010, 08:49 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline fru Andersen

  • Bruger
  • Indlæg: 208
Sv: Oktoberkyllinger - klækningen i gang!
« Svar #7 Dato: 12 Oktober , 2010, 10:14 »
Nu klækker æggene. Der er kommet 2 gule og en sort kylling. De sidste to æg er der hul på og masser af liv inden i. Nu må jeg hellere lade hønemor passe sig selv og de små, - skal også på arbejde. Der kommer måske billeder i aften
 :)
Med venlig hilsen
Lene

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Oktoberkyllinger
« Svar #8 Dato: 12 Oktober , 2010, 10:24 »
Fordelen ved pladen er vel, at den er meget billigere i drift?
Tillykke med dine små kyller  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Oktoberkyllinger
« Svar #9 Dato: 12 Oktober , 2010, 10:50 »
Tillykke med kyllingerne, jeg vil osse ha'.....

Marianne:
Ja, den er billigere i drift, men det kunne da være sjovt at høre, om der er nogen der har brugt en 60 Watt Elsteinpære?

Jeg ved ikke, hvor megen varme den giver, og om den kan give nok i en ordentlig højde.
Ved jo godt, at man så bare kan købe en større, men 100 eller 150 Watt løber jo op...
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline sette

  • Bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Oktoberkyllinger
« Svar #10 Dato: 12 Oktober , 2010, 12:19 »
hej
jeg har bestilt begge dele og har tænkt mig at prøve til  næste år ,har planer om et kyllingehus da jeg jo har blomsterhøns fra lomo som jeg vil  lave kyllinger af ,så jeg skal nok fortælle om det virker ... /o
hilsen Sette ;)

1 mand
4 piger
2 katte
Hund
guld fisk og koikarper
 16 forskellige race høner .

Offline Tina Taomina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 440
Sv: Oktoberkyllinger
« Svar #11 Dato: 12 Oktober , 2010, 19:51 »
Nu klækker æggene. Der er kommet 2 gule og en sort kylling. De sidste to æg er der hul på og masser af liv inden i. Nu må jeg hellere lade hønemor passe sig selv og de små, - skal også på arbejde. Der kommer måske billeder i aften
 :)

Jubii. Tillykke med kyllingerne. Tænk de lige skulle klække her til morgen hvor det bare var så koldt. Men naturen går sin gang.  <I

Spændt på billeder.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Oktoberkyllinger
« Svar #12 Dato: 12 Oktober , 2010, 21:47 »
Jeg  kan ikke forstå hvad glæde man har af at have små kyllinger om vinteren, jeg mener jo at det er super for dem at gå om benene på deres mor når det er sommer og varmt så de kan søge føde sammen med hende.
De små kyllinger står jo meget nemt og fryser under hende når hun selv spiser, og hun er tvunget til at lægge sig mange gange i stedet for at spise nok i løbet af de korte dage.

Har man maskinkyllinger under varmelampe er det jo enormt kostbart at lave kyllinger på denne årstid, for det blliver svært at slukke varmelampen igen fordi det fra nu af bliver koldere og koldere et stykke tid, og er vi uheldige så kommer der vinter i lang tid.

Jeg vil da gerne kunne se på mine kyllinger når de trisser rundt, og da jeg også skal arbejde, så ser jeg dem stort set kun i weekenden i den mørkeste tid og synes det er hyggeligt at se til mine høns, men jeg vil ikke også være afhængig af at passe små kyllinger.

Jeg ved at udstillingsfolk ofte starter rugemaskinen i januar, for at dyrene skal væære vokset til når efterårsudstillingerne løber af stablen og alle de voksne dyr fælder og ikke er i udstillingsform.
Det kan jeg forstå, for det er der et formål med.

Jeg mener jo heller ikke det er helt naturligt for høns at ruge kyllinger ud så sent på året, det er kun superskrukkerne der vover det.
og hønsene skal vel også have lov at slappe af om vinterne og lægge de få æg de nu gør.
Jeg er måske lidt sær, men jeg har tit tænkt over hvorfor der pludselig bliver ruget hele året rundt.

Hvis nogen har et godt argument for  fænomenet vinterkyllinger så vil jeg gerne oplysyses.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tina Taomina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 440
Sv: Oktoberkyllinger
« Svar #13 Dato: 12 Oktober , 2010, 22:13 »
@ Ina
Jeg kan ikke sige, hvad der er rigtigt og forkert. Det er 2. gang jeg skal have kyllinger. 1. hold klækkede 1. Juni og nu her 17. Okt. Så om 1/2 års tid har jeg lidt erfaring og kan fortælle om mine erfaringer.

Men jeg kan fortælle lidt om mine overvejelser og tiltag. For selvfølgelig har jeg overvejet for og imod. Bl.a. har jeg tænkt meget over afskruk metoderne som jeg har det meget svært med. Desuden har jeg et ønske om at være så selvforsynende som muligt af kød, så langt det nu kan lade sig gøre fra en parcelhus grund. Og jeg forventer at jeg trods årstiden, tilbyder et godt kyllinge liv. Derfor har jeg også købt en varmelampe som jeg vil anvende hvis jeg finder det nødvendigt.

Mht at nyde dem og iøvrigt også at holde øje og passe på dem, er jeg så heldig at jeg arbejder hjemme og kan bruge al den tid på dem som jeg har lyst til.

Jeg forstår godt din holdning og jeg håber samtidig at jeg ikke om et halvt år siger: "Det gør jeg bare ALDRIG igen". Vi må se hvad tiden bringer og jeg har brug for at få mine egne erfaringer på dette område.  ;) 
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Oktoberkyllinger
« Svar #14 Dato: 12 Oktober , 2010, 22:55 »
Jeg vil også helst undgå "vinter-kyllinger", men må indrømme at får jeg en skruk, så får hun altid lov, uanset årstid. Det er jo hendes instinkt, og det vil jeg da ikke stå i vejen for :)

Men hun får bare ikke mere end max 2-3 stykker, hvorimod en "sommer-skruk" jo får ret mange :)