Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Wa ska såån par ææg kåst?  (Læst 1921 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Wa ska såån par ææg kåst?
« Dato: 11 Februar , 2010, 15:23 »
Sidste år havde vi virkelig mange æg fra forår til efterår. Derfor er der mange venner, kolleger osv., der gerne vil købe...
Jeg synes det er lidt svært at sætte en pris  ??? Min mor synes vores æg er de mest fantastiske velsmagende æg i verden og argumenterer for at de da mindst skal koste det samme som øko æg fra supermarkedet (vist 3-4 kr. stykket), men på den anden side så kan man også argumentere for at de skal være billigere, fordi de f.eks. ikke er salmonellatestede osv.
Hvis man regner på foderpriser, er det jo egentlig ikke specielt billige æg vi laver....

Hvad koster jeres æg? (Og nu gider jeg ikke høre om, at det er ulovligt at sælge dem  8))
Kh. Tanja

Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Karla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
Sv: Wa ska såån par ææg kåst?
« Svar #1 Dato: 11 Februar , 2010, 15:31 »
Jeg giver kr. 1,50 for økologiske æg i en gårdbutik. De kommer fra et stort øko-hønseri i nærheden. Men de er ikke nær så gode som dem mine egne høns laver.

Jeg ville tage kr. 2,00 pr. stk. alt efter størrelsen selvfølgelig, men for et medium æg ja.

Men det kommer jo også an på udbud og efterspørgsel.

Spændende at høre hvad I andres erfaringer er.

Mvh Karla
Med venlig hilsen
Karla
0,55 Bovense øko
0.1 Bordercollie
0.1 Lækker kat

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Wa ska såån par ææg kåst?
« Svar #2 Dato: 11 Februar , 2010, 15:39 »
Mine kolleger forærer hønsene to kroner til kosten per æg. Men så er æggene jo altså også turisfarvede og et hit hos ungerne.... Men det kan vist ikke gøres billigere, vel?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Wa ska såån par ææg kåst?
« Svar #3 Dato: 11 Februar , 2010, 20:07 »
Jeg tager 1 krone pr. stk. Det er sådan set også for lidt... Men det er nemt at "regne ud" og jeg synes at jeg har svært ved at tage 2 kroner. Ofte får jeg så lidt ekstra for æggene alligevel. Eks. 20 kr. for 15 stk.
Hvis du kan få 3-4 kr. stykket så gør da det. Hvis folk er villige til at give "så meget" så må de jo være tilfredse med prisen og produktet.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Wa ska såån par ææg kåst?
« Svar #4 Dato: 11 Februar , 2010, 20:27 »
Efterhånden så er jeg gået op på 2 kroner stykket, med undtagelse af begynderæg og silkeæg ;).. De er lige lidt for små, så dem tager jeg 1,5 kroner for ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Wa ska såån par ææg kåst?
« Svar #5 Dato: 11 Februar , 2010, 20:31 »
Jeg var jo så heldig at blive godkendt til stalddørssalg, selv om mine æg er fra racehøns ::) :D

Nå, men da mine høns ikke gider at lægge nogen, køber jeg for tiden mine af en bondemand, som tar' 35,- for 30 store æg :)

Offline Tina Taomina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 440
Sv: Wa ska såån par ææg kåst?
« Svar #6 Dato: 12 Februar , 2010, 00:22 »
Jeg tager 2 kr. Har lige solgt 30 stk til naboen. Jeg var ved at drukne i æg og glad for en aftager.  ;) det er prisen her i Farum vest.  /o Du må tage æggemarkedet i Øst.  *g *g
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Wa ska såån par ææg kåst?
« Svar #7 Dato: 12 Februar , 2010, 06:06 »
Jeg var jo så heldig at blive godkendt til stalddørssalg.

@ Christina. Du behøver da ikke at være godkendt til stalddørssalg for at købe æg hos naboen...   ::)  ;D

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
0
« Svar #8 Dato: 12 Februar , 2010, 09:01 »
0
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 12:16 Fra The Mother »

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Wa ska såån par ææg kåst?
« Svar #9 Dato: 12 Februar , 2010, 12:29 »
hvordan bliver men godkendt til det ? troede jeg ikke man kunne blive med mindre man havde en stor gårbutik, med masser af forskellige vare ?

Ja det er lidt af en gåde, for det kan man faktisk ikke - men Christina gjorde det!

Den person hun talte med i fødevareregionen havde tydeligvis ikke styr på reglerne, så hun blev godtkendt - og så må hun jo gerne sælge sine æg. Men det MÅ være en undtagelse for man kan ikke godkendes til salmonellakontrollen med mindre man udelukkende har høns fra kontrollerede godkendte opdræt (det er i hvert fald det der står i lovteksten) - og uden at være med i salmonellakontrollen kan man ikke godkendes til stalddørssalg, men Christina gjorde det!  /o
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Wa ska såån par ææg kåst?
« Svar #10 Dato: 12 Februar , 2010, 12:53 »
Hehe, ja jeg gjorde det sandelig! :D Jamen, hvis man har hybrider, som er købt på et godkendt rugeri, så kan man udfylde sine papirer korrekt.

Jeg havde så ikke hybrider, men racehøns, og damen derinde, anbefalede mig at registrere mine høns som et hobbyhønsehold, og så tilmelde dem til salmonellatest, så jeg kunne FORÆRE mine æg væk lovligt. Det gjorde jeg så, og efter jeg havde sendt æg ind (det skal nok gøres omkring 3 gange årligt), fik jeg tilsendt et skilt, som skulle hænge synligt for de kunder som kom og købte mine æg! :D

@ Christina. Du behøver da ikke at være godkendt til stalddørssalg for at købe æg hos naboen...   ::)  ;D

Tak Bjørn, jeg var da helt fortabt uden din fuldendte visdom ::) :D

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Wa ska såån par ææg kåst?
« Svar #11 Dato: 12 Februar , 2010, 15:46 »
Tak Bjørn, jeg var da helt fortabt uden din fuldendte visdom ::) :D

Helt okey Christina, du spørger bare hvis der er noget  ;D ;D ;D

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Wa ska såån par ææg kåst?
« Svar #12 Dato: 12 Februar , 2010, 15:59 »
...damen derinde, anbefalede mig at registrere mine høns som et hobbyhønsehold, og så tilmelde dem til salmonellatest...

Det sjove er jo netop at man jo i forbindelse med registreringen til stalddørssalg og salmonellakontrol skal oplyse hvor hønsene kommer fra - og i lovteksterne findes begrebet "Hobbyhønsehold" slet ikke... men GODT GÅET CHRISTINA!!   /o

Jeg er i øvrigt stadig lidt i tvivl omkring reglerne for stalddørssalg af æg, derfor har jeg lige kontaktet fødevareregionen via mail med forespørgsel om mere information...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Wa ska såån par ææg kåst?
« Svar #13 Dato: 12 Februar , 2010, 22:52 »
Jeg er i øvrigt stadig lidt i tvivl omkring reglerne for stalddørssalg af æg, derfor har jeg lige kontaktet fødevareregionen via mail med forespørgsel om mere information...

Vi er flere der glæder os til at høre nærmere, Morten  ;D

Jeg tager 2 kr. Har lige solgt 30 stk til naboen. Jeg var ved at drukne i æg og glad for en aftager.  ;) det er prisen her i Farum vest.  /o Du må tage æggemarkedet i Øst.  *g *g

Fra imorgen er vi økologer, så hvis du har kunder der gerne vil have øko æg, Tina, så må du sende dem til Farum øst  <H Vi tog vist nok 2,50 pr. æg sidste år og det tror jeg bare vi fortsætter med. De fleste af vores "kunder" er kolleger der bor i Kbh. og de vil hellere end gerne betale for vores æg fra vores hyggehøns i stedet for at handle i supermarkedet  /o

Kh. Tanja
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Tina Taomina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 440
Sv: Wa ska såån par ææg kåst?
« Svar #14 Dato: 12 Februar , 2010, 23:36 »
Fra imorgen er vi økologer, så hvis du har kunder der gerne vil have øko æg, Tina, så må du sende dem til Farum øst  <H Vi tog vist nok 2,50 pr. æg sidste år og det tror jeg bare vi fortsætter med. De fleste af vores "kunder" er kolleger der bor i Kbh. og de vil hellere end gerne betale for vores æg fra vores hyggehøns i stedet for at handle i supermarkedet  /o

Hvor køber du øko foder. Jeg skal også over på øko men det foder jeg indtil nu har kunne finde har for kort holdbarhed. Jeg kan simpelhen ikke nå at bruge det inden udløbsdato.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle