Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ekstra lys til fjerkræene  (Læst 6171 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
Ekstra lys til fjerkræene
« Dato: 29 Oktober , 2009, 20:03 »
Nu nævnes der i tråden om gode vinter æg læggere , at nogle af jer giver ekstra lys - forlænger dagen.
Med hvor meget forlænger i dagen - kun om morgenen - kun om aftenen eller begge dele ?
Vi får et - ja eeet araucana æg om ugen og 5 fra sort silke om ugen - konen syntes det er lige i underkanten  ;D
Bruger i timer - eller bare sådan lidt på skrømt ?

dunhjernest
jan
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline mutti

• Passiv bruger
Sv: Ekstra lys til fjerkræene
« Svar #1 Dato: 29 Oktober , 2009, 20:06 »
har tændt lys både morgen og aften nu .Lyset tænder kl 05.00-08.00 og igen fra 16.30 -22.00
Jeg har en timer på ,så det går helt af sig selv.
Og jeg har ikke mærket til nogen nedgang i æglægningen
Helle Signe Jacobsen

<P
34 Isa Waren
1.10 dværg opington
7 dværg wyandotter
2 dværg kochin
1 Børge hest og 1 Gaffemis
2

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 29 Oktober , 2009, 20:46 »
Timer der tænder kl 0700 og slukker kl 2100.

Har dog i år haft kraftig nedgang i æg pga fældning, men det er ved at komme igen nu, Langsomt men sikkert.
Mvh
Erik Andersen

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #4 Dato: 29 Oktober , 2009, 20:58 »
Hej Jan!

Nu har du jo selv set mit hønsehus, og jeg synes godt nok det bliver noget mørkt derinde om dagen, så jeg har sat timer på, der tænder kl. 6 og så er lyset tændt helt til 19.30 - der er alle alligevel på pind og sover...

Jeg får i gennemsnit 2 æg om dagen fra ca. 4-5 af mine høns (lidt svært at vurdere, da jeg ikke helt har spottet hvem (og hvor mange) af mine store kyllinger, der er begyndt at lægge æg. Men min Hellevad giver stadig et æg om dagen - jeg overvejer faktisk at lade den beholde hovedet fordi den er super til at lægge æg (og der er jo ikke super meget kød på den...)
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

hoejberg

• Gæst
« Svar #5 Dato: 30 Oktober , 2009, 08:53 »
Her tændes lyset kl. 7.00 til ca 8.00. Gider ikke høre hane gal for ;)
Så igen om eftermiddagen ca. 16.30 til 19.30 hvor de er gået på pind og sover.
Har pga af fældning nedgang i æg, men tror det så småt er på vej op igen *k

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 18 November , 2009, 20:43 »
Hejsa - tænkte lige jeg ville følge op på denne gamle tråd om æglægning i vintertiden, der er nemlig sket ændringer hos mig nu...

Gennem noget tid har jeg lagt mærke til at hønsene ikke kunne nå at tømme foderautomaten i løbet af dagen. Samtidig var mine indsamlede majskolber begyndt at blive dårlige og min ellers så pligtopfyldende Hellevad høne havde ikke givet æg i 3 dage, så jeg tænkte at der skulle ske noget.

Så ville jeg afprøve min teori om at ændringer i forhold som redernes placering, fodring og lys betyder noget for æglægningen - jeg lavede et lille eksperiment!

1. Jeg har kun givet majskolber (ca. 10 stk.) og ½ liter korn de sidste tre dage (kastet ud i hønsegården om morgenen)
2. Jeg udvidede "lystiden" med en time ekstra lys om aftenen (også for 3 dage siden)
3. Jeg gjorde alle reder rene og lagde nyt hø i dem og indrettede en rede mere

Allerede i går skete der en ændring!  :o Hellevad begyndte at lægge æg igen, den nye rede har haft æg hver dag og de sidste to dage har jeg fået 1 Hellevad og 3 Plymouth æg - 4 æg om dagen to dage i træk - det fik jeg ikke engang i sommers!  ;D

Så jeg kan altså rapportere om STIGNING i æglægningen - SKØNT!
Mvh. Morten

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #7 Dato: 19 November , 2009, 12:07 »
NICE!!  /o Men mener du så at du KUN fodrer dem med majs og hvede ??? Og intet fuldfoder? Eller hvad mener du med korn?

Knus fra Christina, som får to sølle æg om dagen fra 13 høner!!!  *s

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 19 November , 2009, 15:54 »
NICE!!  /o Men mener du så at du KUN fodrer dem med majs og hvede ??? Og intet fuldfoder? Eller hvad mener du med korn?

Knus fra Christina, som får to sølle æg om dagen fra 13 høner!!!  *s

Ja ca. en majskolbe pr. høne og ca. ½ liter hvede/byg-blanding strøet i hønsegården, men jeg går tilbage til normal fodring (2/3 korn + 1/3 æglægningspiller + diverse grønt - ca. 90-100g. i alt pr. høne) om et par dage, når jeg er løbet tør for majs. Hønsene har naturligvis brug for deres fuldfoder, men jeg tænker ikke at det gør noget at de undværer det i de 4-5 dage de er på "majs-diæt"...
Mvh. Morten

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #9 Dato: 19 November , 2009, 16:09 »
Okay, tak for tippet! Det må helt klart prøves ::) Jeg er jo stadig ikke så erfaren, det er derfor jeg spørger *r

Har lige bagt brownies og har kun sølle 3 æg tilbage...jeg som plejer at koge æg dagligt og have begge bakker med plads til 30 æg fyldt! *s Men altså...jeg har en skruk, og en del der er i fældning...men mine 4 blomsterhøns har ikke lagt æg nogle uger nu! ::)

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 19 November , 2009, 18:55 »
Som sagt, så tror jeg lidt på det med ind i mellem at lave et pludseligt skift i nogle af de væsentlige forhold som lys, foder, reder, indretning i hønsehuset (reder, siddepinde, foder/vandtrug eller andet, der står i hønsehuset) kan give hønsene et "boost" - jeg bruger det også, hvis de har fået en dårlig vane, f.eks. valgte de allesammen engang at sætte sig til at sove på gulvet, så flyttede jeg lidt rundt på alle de ting jeg har, der kan flyttes - og så kom de op på pinden igen...

Ja det kan godt være at det er indbildning, men jeg bilder mig i hvert fald ind at disse ændringer kan sætte en (midlertidig?) adfærdsændring i gang...

Og jeg argumenterer på ingen måder for at man skal tilsidesætte dyrenes behov eller noget i den retning. De skal naturligvis altid have hvad de har brug for og behandles godt og ikke udsættes for fare eller unødvendig stress!
Mvh. Morten

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 20 November , 2009, 10:56 »
Om det ligefrem virker på æglægningen at flytte om.. Der er jo nok skeptisk og hælder mere til lys og fodring, men jeg tror faktisk, at det er en rigtig god ide, at flytte om på tingene nu og da.
Mange af vores høns lever jo et ret indskrænket liv, i forhold til det naturlige, og det er en måde at udfordre deres små hjerner på og give dem lidt mental stimulering. Det kan kun være godt.
Selvfølgelig skal man ikke gøre det så tit, at de bliver stressede af det, men der tror jeg nu, der skal en del til.

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 20 November , 2009, 16:07 »
Om det ligefrem virker på æglægningen at flytte om.. Der er jo nok skeptisk og hælder mere til lys og fodring, men jeg tror faktisk, at det er en rigtig god ide, at flytte om på tingene nu og da.
Mange af vores høns lever jo et ret indskrænket liv, i forhold til det naturlige, og det er en måde at udfordre deres små hjerner på og give dem lidt mental stimulering. Det kan kun være godt.
Selvfølgelig skal man ikke gøre det så tit, at de bliver stressede af det, men der tror jeg nu, der skal en del til.

Som jeg også skriver, så er virkningen muligvis (og højst sandsynligt...) noget jeg bilder mig ind - men overtro er da også meget hyggeligt...   ;D
Mvh. Morten

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
« Svar #13 Dato: 23 November , 2009, 13:22 »
der er et gammelt ordsprog der siger "forandring fryder" hvorfor skulle det ikke gælde høns... ;)

desuden er det faktisk videnskabeligt bevist at man ved at ændre lidt på omgivelserne kan øge produktiviteten hos fabriksabejdere... (i usa... ::) )...

jeg tør ikke sige mere... men tankevækkende er det da ...  :o

;D  ;D  ;D
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)