Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: ALBINO ?  (Læst 4944 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
ALBINO ?
« Dato: 27 Maj , 2009, 13:40 »
Er der nogen af jer, der nogen sinde har oplevet at få en albino kylling ?

En af mine hønsebekendte (uden for Forum) som avler og sælger afkom fra den stamme kobberfarvede jeg har, har fået en albino kylling.

Jeg har aldrig hørt eller set en sådan før.
Han spørger også om der findes en hønserace med røde øjne.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: ALBINO ?
« Svar #1 Dato: 27 Maj , 2009, 13:45 »
Har da godt nok aldrig set en albino race ..... men fænomenet kan jo hænde blandt alle arter. Må se pudseløjerlig ud...
..og lidt sejt *gg*
Med venlig hilsen Søs

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: ALBINO ?
« Svar #2 Dato: 27 Maj , 2009, 13:51 »
Nope, har jeg ikke hørt om selv, men selvfølgelig findes de. Gad vide om ikke også den har problemer med at tåle for meget sol?
Der er en kæmpe albino alligator i Akvariet i New Orleans, og den ville aldrig kunne overleve i den fri natur, dels fordi fjender ville få øje på den, men der stod også at den ikke kunne tåle solen.
Kan du måske få lov til at få nogle billeder af den?
Jeg googlede lige:
Statistics show that one in every forty thousand hatchlings is a recipient of the homozygous recessive gene which causes the albino mutation. For more information on the albino chicken, visit www.poultryscience.org/psa/toc/abs/00/Jan00ab46.html
Det link, der er dur desværre ikke  :(
Her er der et billede:
http://www.angelfire.com/me5/chickenresearch/AlbinoChickens.html
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: ALBINO ?
« Svar #3 Dato: 27 Maj , 2009, 14:52 »
Ja jeg tænkte jo også at det jo kan forekomme hos alle arter men jeg havde bare aldrig hverken set eller hørt om det.

Min hønsebekendt er desværre ikke teknisk anlagt så vi kan vist kun komme til at se billed af den hvis jeg tager derud og tager et og det har jeg jo slet ikke tid til lige pt. med alt det hønsehus byggeri herhjemme.
Når det "projekt" er overstået er det et terrasseprojekt der står for døren. :o

Men tak for linket Marianne, sjovt at se.

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: ALBINO ?
« Svar #4 Dato: 29 Maj , 2009, 12:35 »
Jeg ved fænomenet forekommer ved marsvin og har selv haft nogen stykker af slagsen. Hos heste er det også set og i Randers Regnskov havde de en eller anden slags kæmpeslange, der var albino og den var om muligt endnu mere skræmmende (for mig) en den ellers ville have været. Dyrepasserne fortalte også at den aldrig ville have blevet så stor og gammel i naturen, da den var blevet ædt af et andet dyr pga sin afslørende farve. Nogle siger også at albinoer er mere svagelige end andre individer med normal pigmentering. Det er i hvert fald sikkert at albinoer er mere påvirkelige af sollys.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Anna M

  • Bruger
  • Indlæg: 55
Sv: ALBINO ?
« Svar #5 Dato: 03 Oktober , 2009, 18:15 »
Har læst en selv biografi af en afrikaner som fortalte om høvdingens søn som var albino. Lys håret og hvid hudet. Han kunne ikke tåle at være ude i længere tid (som hun forklarede det) end at han kunne løbe 4 gange rundt om "det store træ" og tilbage igen før han var begyndt at blive rød. Så så vidt jeg ved kan de ikke tåle så meget sol.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: ALBINO ?
« Svar #6 Dato: 03 Oktober , 2009, 20:51 »
Albinisme er en medfødt genetisk defekt, der medfører mangel på melanin pigment i øjne, hud og hår. Defekten kan være både dominant, recessiv og X-bundet.

Udover det med solen, så skulle albinoer også have et meget dårligt syn (desværre)

Så lige også at der er en forening i Danmark for folk med "lidelsen" og pårørende. DFFA Dansk Forening for Albinisme.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: ALBINO ?
« Svar #7 Dato: 04 Oktober , 2009, 09:09 »
Jeg kender en der er albino, og han har store problemer med synet, har svært ved at fokusere og hans øjne ´ryster´ så han f.eks. skal have de helt store bogstaver på skærmen, hvis han skal læse på en PC. Ellers kan han godt klare sig med f.eks. at færdes omkring.
Mvh Marianne