Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp - jeg har fået får!  (Læst 10607 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Hjælp - jeg har fået får!
« Dato: 21 Maj , 2009, 15:59 »
Mine naboer kender mig for godt  ::)
For en måneds tid siden ringede de og spurgte om jeg ville overtage deres ene kæle-får, da hendes veninde desværre skulle aflives, og de så helt ville droppe fårene. Hvis ikke ville begge får blive aflivet :o

Jeg sagde jo selvfølgelig ja til at redde livet på et sundt og rask "entreprenør-får"/græsslåmaskine... Og jeg har da flere gange tænkt på/talt om at der skulle gå et par får og afgræsse min i forvejen indhegnede æblehave, så nu kunne jeg da lige så godt få prøvet den drøm af ;) Hos en af de lokale fåreavlere (og producent af superlækre fåre-og lammekødsspecialiteter, se http://www.lundevang.mono.net/9095/Min%20hjemmeside ;) ) bestilte jeg et får med lam, og i søndags flyttede de alle tre ind i æblehaven (med de nu indhegnede æbletræer).

Lammet bliver slagtet til efteråret, og så skal de to får (en gotlænder og en texel) begge fortsætte deres liv som entreprenør- og kælefår. Som det er nu, kan jeg i hvert fald ikke overskue at skulle lægge foderplaner op til/under/efter læmning og alt det der...

Typisk mig bekymrede hønemor er jeg straks gået igang med at bekymre mig.
Har de det nu godt nok?

De har frisk vand.
Masser af græs.
Lammet dier stadig hos sin mor.
Om aftenen får de et bæger kraftfoder (piller) hver - mest for hyggens skyld, da det vist da ikke skulle være nødvendigt ellers med alt det græs.
Og så skal jeg have hentet gotlænderens sliksten.

De er masser af læ, ly og skygge i æblehaven. Til efteråret flytter jeg dem om på nordsiden af ejendommen, hvor de kan få adgang til stalden.

Men er der andet (specielt mht foder) jeg skal tænke på lige nu?
Og senere?
Eller andre gode råd?
Jeg har naturligvis tømt bibliotekets hylder for bøger om fårehold, men ligesom med bøger om fjerkræ er der lagt fra teorien til hverdagspraksis - og derfor spørger jeg jer ;)
For mon ikke der er nogle af jer derude der har/har haft får?
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hjælp - jeg har fået får!
« Svar #1 Dato: 21 Maj , 2009, 16:02 »
 *b Mette jeg synes de får er heldig at det netop hos dig de er landet, du gør det rigtig godt, og et stort tillykke med dem  *p *p
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Hjælp - jeg har fået får!
« Svar #2 Dato: 21 Maj , 2009, 17:38 »
Mette, jeg har får... og de er dejlige! Tillykke med dem!!
Husk at blive CHR-registreret, hvis du ikke allerede er det.
Jeg kan fortælle hvordan jeg gør - man kan læse sig gul og grøn uden at blive ret klogere, men når man deler det ud over året er det ikke så slemt.
Mine 2 får og 3 lam æder græs nu, og de får også lidt piller/byg i forholdet 1:3, dels til at vokse af og dels til fårene fordi de endnu dier.
Desuden har de en sliksten (husk der er særlige sliksten til får, da de ikke tåler kobber). Desuden får de ind imellem gulerødder, æbler og div. grene fra haven - gran, frugttræsgrene, pil m.v.
Så snart lammene bliver taget fra til slagtning, og det gør de inden for en måneds tid (de er fra januar), stopper jeg med pillerne for at 'golde' fårene, så de stopper med at producere mælk. Desuden tager jeg dem ind et par uger, hvor de så kun får vand og hø. Sidste år var det nødvendigt at malke dem et par gange, fordi deres yvere var meget spændte.
Sommeren over går de blot og æder græs og har vand.
I august/september låner vi en vædder, og 2-3 uger inden starter jeg stille og roligt op med piller/byg igen, for at de kommer i god form til at måske at 'lave' 2 lam i maven i stedet for 1. Vædderen har vi i 4-5 uger, så er vi sikre på, at fårene er blevet ilæmmet (de kommer i brunst hver 3. uge).
De får piller/byg og jeg supplerer med godt hø, når græsset holder op med at gro. Jeg holder noget igen med fodringen sidste halvdel af drægtigheden, ellers kan lammene blive for store. Prøver at følge med i fårenes huld, ved at mærke dem over ryg og lænd, når de står og spiser. Regulerer evt. lidt på foderet i forhold til hvad jeg kan mærke.
I perioden op til læmning sover jeg ikke meget, for jeg vil gerne være der, hvis hjælp er behøvet. Det har jeg dog kun oplevet en gang, da der kom et meget stort vædderlam, der lå forkert. Men det gik fint, selv om jeg nok havde det som en 'førstegangs-jordemoder' bagefter!! Glad og lettet.... Her kan litteraturen være til stor hjælp!! Eller allier dig med en erfaren fåreholder, som kan komme med gode råd m.v. i tiden efter læmningen.
Vi tager kun fårene ind fra et par uger før læmning til lammene er godt kørende ca. 5-7 dage efter de er kommet til verden. Med mindre vejret er meget vådt eller koldt eller med sne.
De har sådan et grisehus, som jeg smider en balle spåner og derefter nogle baller halm i. Det giver især ly for regnen (mine får hader regn), og bliver brugt når lammene er små. Ellers er de helst udenfor året igennem.
De bliver vaccineret iht. reglerne og de bliver klippet 1 gang om året af en prof. Desuden klipper vi selv deres klove 1-2 gange om året.
Der er sikkert mange måder at holde får på, men sådan cirka gør jeg/vi. Fårene trives - og lammene bliver store og smager rigtigt godt! Det er texel-blandinger vi har.

Hvis der er noget der er helt forkert, vil jeg gerne høre om det.

Held og lykke med dine nye dejlige dyr  *p


Mvh Marianne

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Hjælp - jeg har fået får!
« Svar #3 Dato: 23 Maj , 2009, 14:45 »
Hej Marianne,

tak for svar :)
Det lyder som om jeg er nogenlunde på rette spor...
Pyha, det er ligesom da jeg fik høns og ænder første gang - alle de spørgsmål (læs: bekymringer) der flyver rundt i mit hoved.
Men som sagt, man er vel en hønemor ;)

Lige nu har jeg mest lyst til at slagte fåremor og lade lammet leve - det står helt stille med lukkede øjne og logrer med halen, når det bliver kløet under hagen  *p
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Hjælp - jeg har fået får!
« Svar #4 Dato: 24 Maj , 2009, 07:55 »
Vil også bare lige sige, at det er meget meget vigtigt, de ikke får adgang til en slikkesten med kobber, da får ikke tåler kobber overhovedet.

Man skal også tjekke for kobber, hvis man giver græsset gødning, så man ikke får spredt kobber ud på den måde.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Mette E

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 100
Sv: Hjælp - jeg har fået får!
« Svar #5 Dato: 26 Maj , 2009, 10:56 »
Hej Mette

Vi har også får, og som Marianne skriver kommer tingene langsomt lidt ad gangen. Der er så meget man kan læse om, men oftest er det ang. foderplaner osv. for større besætninger.
Det som de andre skriver vil jeg også anbefale.
INGEN kobber
Frisk vand
lækkert gæs, hø, ensilage, fuldfoder fra foderstof eller havre eller byg. Jeg bruger selv fuldfoder fra foderstoffen, for så er jeg sikker på at de får det rigtige foder. Foderstoffen kan også hjælpe dig mht. mængder. Hvis du vælger byg eller havre, som er billigere skal du vide om det skal være valset eller ej. Det ved jeg desværre ikke.
CHR registrering / anmeld flytning

Jeg vil anbefale dig at melde dig ind i den lokale fåreavlerforening, der kan du få svar på mange af dine spørgsmål.

Vi har 9 moderfår og har i år fået 14 lam. Lige nu sidder jeg og venter på en prof. fåreklipper.

Det har været en fornøjelse at få lam, synes at du skal prøve det. Lån en vædder af "naboen". Hvis vædderen er lidt mindre/lavere/spinklere end fårene er sandsynligheden for at du får problemer med lemningerne meget små. Vi har slet ikke hjulpet nogle lam til verden i år, de er kommet af sig selv - eller med storken :)

Held og lykke med dine får.
Mette
Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Hjælp - jeg har fået får!
« Svar #6 Dato: 26 Maj , 2009, 21:37 »
Ja, jeg har også lidt får gående.
Jeg kunne også skrive en hel roman men de fleste ting er vist kommet frem.
Dog vil jeg kommentere 2 ting der er sagt længere oppe.

Korn behøver ikke at være valset. Men det skader selfølgelig ikke. Det er bare dyrere når det er valset.
Hvis jeg husker rigtigt så henter du korn ved en nabo landmand.
Jeg giver mine en korn blandning der består af ca. 2 del havre, 1 del byg, 1 del ærter, 1 del hvede og 1.5 del tilskudsfoder.
Grunden til at jeg blander "så mange" typer korn er af den simple årsag at jeg har mulighed for det da ham jeg henter korn ved har det hele liggende ved siden af hinanden.
Hvis du kun vil bruge en type korn så skal det være byg eller havre.

Ang. vaccination: Hvis du på alle tider af året har under 10 dyr (får og/eller geder) så er du fritaget for at vaccinere imod bluetongue.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Hjælp - jeg har fået får!
« Svar #7 Dato: 26 Maj , 2009, 22:08 »
Hej Marianne og andre fåre holdere.

Jeg har ikke får , men min familie har får på " hobby " plan , og jeg har altid fulgt det med interesse. I mange mange år , tabte de mange lam og enkelte får om efteråret  :'(  Tynd mave og orm , var diagnosen oftest.

Det har de fået nedbragt betydeligt med : TADAAA :  H V I D L Ø G , her på sitet er det også et vellidt produkt kan jeg forstå  ;D

Vores katte får det også , de æder alt - fra marken kommende mus , til hvad flyvende de måtte kunne snappe. De havde altid orm så snart dyrlægens pille ikke virkede mere , efter hvidløgens indtog i deres kost : ingen orm !

Bare sådan lige mit pip , til de brægende.
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Solvejg Kristensen

  • Gæst
Sv: Hjælp - jeg har fået får!
« Svar #8 Dato: 26 Maj , 2009, 22:36 »
Hvidløg lyder som en effektiv og billig version, som jeg gerne adopterer - men HVORDAN får I fårene og kattene til at spise hvidløgene?
Solvejg

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Hjælp - jeg har fået får!
« Svar #9 Dato: 26 Maj , 2009, 22:54 »
Jeg køber hvidløget som noget granulat halløj ved dlg , land og fritid eller den lokale alt mulig til have og landbrugs handel.
Det er næsten lugtfri og næsten samme kvalitet som en pose tørret fra føtex.

Kattene vil hellere sulte , end æde det på deres tørfoder - så jeg moser det sammen med hvad de nu får af andet blødt : fisk er et klart hit.

Spørger lige familien angående deres får.
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Hjælp - jeg har fået får!
« Svar #10 Dato: 29 Maj , 2009, 13:38 »
Tak, fjerkrævenner - jeg vidste bare at I var de bedste at spørge til råds :)
Når først man får fjerkræ til fælles, så er det ligesom man får en masse andet til fælles også - hår I lagt mærke til det?

Fårene har det i øvrigt godt.
For godt, især hvis I spørger gotlænderen som det hele jo startede med... Hun er nemlig så meget mere langbenet og -halset end de to lavbenede tykke Texel, at hun bare strækker halsen ind over mine fine indhegninger og trykker dem lidt ned, og vupti, havde det æbletræ ikke nogen bark mere :'( Det var jo ikke meningen, og jeg troede jo jeg havde garderet mig (dvs. æbletræerne), men åbenbart ikke godt nok.
Det samme med hoved-indhegningen - den dag hun ikke gider være derinde mere, kan hun nemt komme ud. Så lige nu er jeg meget i tvivl om, hvorvidt sådan et altædende natur-får overhovedet passer ind i mine små forhold. De to tykke passer tilsyneladende fint ind. De kan ikke nå op over hegnene (fordi deres hoved sidder nede mellem skuldrene) og kan derfor heller ikke trykke dem flade - og i øvrigt går de oftest med snuden i græsset.

Hmmm, nogen der kunne tænke sig et i øvrigt sødt og kælent gotlandsk pelsfår? ;)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Mette E

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 100
Sv: Hjælp - jeg har fået får!
« Svar #11 Dato: 29 Maj , 2009, 13:54 »
Hej Mette

Vi har sat en el-tråd øverst på mit fårehegn, så de ikke træder hegnet ned. Det har de respekt for.

Mette
Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg

Offline Spoton

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 64
Sv: Hjælp - jeg har fået får!
« Svar #12 Dato: 31 Maj , 2009, 05:43 »
Hejsa
Jeg har også Gotlændere og de er nogen rigtig udbrydere som desuden elsker frugttræer ::) men de har respekt for strømtråden ;D
Gotlændere har så den fordel, at der (næsten) aldrig er problemer med at læmme, så jeg har ingen søvnløse nætter.
Randi
2.3 Legbarfarvede Orpington, 1.7 Guld/sortsømmet Sebright, 1.3 sølv/sortsømmet Sebright  1.4 Maran, 0.7 Dværg wayandotter, 0.2 Araucana, 0.1 Gammel Dansk Hønsehund, 0,1 Jack Russel,  1.1 huskat, 2.0 Varmblod, 0.1 Welsh sec. D