Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tynd mave  (Læst 17101 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Tynd mave
« Dato: 30 April , 2009, 18:40 »
Min ene araucana har i nogle uger haft tynd mave, uden at virke syg eller utilpas, hun har også lagt æg, dog ikke de seneste dage, men hun kan selvfølgelig også have fundet et nyt sted hun putter dem. Jeg har givet hende hønseguf dagligt og det spiser hun gerne, hun spiser og drikker normalt, og er ligesom hun plejer.
I går aftes tog jeg hende ind og vaskede hende, for hun var ret ulækker bagi, hun blev ret våd, så jeg beholdt hende inde i en kasse natten over, i bunden havde jeg godt med spåner.
Så vidt jeg kunne se, så hun helt normal ud ved kloakken, pæne lyserøde slimhinder.
Her til morgen var der to pæne klatter men også noget snask (se billede nedenfor).
Her i eftermiddag tror jeg, hun er mester for det vandige, der ses på de to næste billeder; på det sidste billede er der også en nogenlunde normal klat i midten.

Hendes normale kost er hvad hun finder i haven, og en blanding, der hedder Gra-Mix, som består af mange forskellige knækkede korntyper, så får hun æglægningsfoder og diverse godbider og ting fra køkkenet.
Hun var rimelig pæn i rumpen her morgen, men nu er hun begyndt at snaske til igen  >:(

Er der nogen, der har et bud på hvad jeg skal stille op, for at stoppe problemet?
Ingen af de andre har samme problem, og mine 6 kyllinger på 4 uger som går sammen med de andre høns stortrives uden dårlig mave af nogen art.
Håber virkelig på hjælp her
« Senest Redigeret: 30 April , 2009, 18:43 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tynd mave
« Svar #1 Dato: 01 Maj , 2009, 06:02 »
Er der virkelig ingen, der kan hjælpe Olivia og mig  <+
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Tynd mave
« Svar #2 Dato: 01 Maj , 2009, 07:47 »
Marianne jeg ville ønske at jeg kunne hjælpe, men jeg vil anbefale lidt kul når den har dårlig mave, jeg ved ikke helt hvad der kan værer årsagen, men jeg håber du kan bruge dette   :'(
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Susanne

  • Gæst
Sv: Tynd mave
« Svar #3 Dato: 01 Maj , 2009, 08:00 »
Jeg har det lidt lissom Berit - jeg ville ønske jeg ku hjælpe dig.

Det eneste, jeg kan bidrage med, er, at i januar havde en af mine store grå silker tynd mave. Jeg gjorde ikke rigtig noget, for jeg vidste ikke hvad jeg sku stille op.

Og det gode ved historien er, at det gik over af sig selv.

Men dat kan man jo ikke rigtig bruge som rettesnor - der er sikkert mange forskellige årsager til tynd mave.

Håber du får lidt mere brugbar anvisning (eller at problemet forsvinder)

I hvertfald held og lykke med det!

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Tynd mave
« Svar #4 Dato: 01 Maj , 2009, 08:29 »
Tykke høns kan godt ha´tynd mave !!!  ;D

Ville ozz anbefale lidt kul...de skulle jo være godt for maven.
Min Kæmpe Jersey gik for lidt tid siden også og snaskede over nogle uger....... jeg holdt øje med hendes øvrige trivsel som var fin ...gjorde ikk noget og det gik over af sig selv.

Håber hun kommer sig.

Knus Søs.
Med venlig hilsen Søs

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tynd mave
« Svar #5 Dato: 01 Maj , 2009, 09:01 »
Tak skal I ha' "tøzer"  :D
Da jeg havde hende i hænderne føltes hun i hvert fald fast og lækker, ikke noget skravlet over hende.
Hun har sin helt egen personlighed, og har været utrolig tillidsfuld lige fra den første dag, jeg fik hende. Selv ovenpå mit "overgreb" = intensiv bad af rumpen, er hun sit sædvanlige venlig jeg. Jeg kan slet ikke sige hvor ked af det jeg ville være, hvis der skulle ske lige netop hende noget.
Så jeg vil fortsætte med daglig hønseguf, og måske også blande lidt kul i det, ligesom de andre elllssskeeer hun hønseguf. *h
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline vini

  • Bruger
  • Indlæg: 44
  • hønsefødder gulerødder...
Sv: Tynd mave
« Svar #6 Dato: 01 Maj , 2009, 21:39 »
Har kun haft høns i 2 dage, og 2 ud af 4 har tynd mave. Der er aff. snask på rumpen, hvad vasker du med? Alm. vand eller tilsat noget?

0,4 hvid wyandot og 0,1 blandings kochin, 1,0 gammel kat, 1,1 børn og 1,0 handymand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tynd mave
« Svar #7 Dato: 01 Maj , 2009, 21:50 »
Jeg brugte håndvarmt vand og en mild shampo, og så en af de der engangssvampe fra svømmehallen. Men kan du få dem rene uden sæbe, er det lige så fint.
Bagefter skyllede jeg hende grundigt, så al sæben kom ud, og så duppede jeg hende tør i et håndklæde. Endelig tørrede jeg hende forsigtigt på laveste varme med hårtørreren.
Jeg beholdt hende inde i husets luneste rum i en kasse med et godt lag spåner i bunden.
Næste morgen var hun fin og tør.
Jeg turde ikke sætte hende ud i hønsehuset til natten, for det er jo temmelig køligt om natten, så jeg var bange for at hun skulle blive forkølet.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Tynd mave
« Svar #8 Dato: 01 Maj , 2009, 23:06 »
Jeg tror at jeg har et bud på hvad du kan gøre for din høne.

Det kan muligvis være e-colibakterier eller andre bakterier der har angrebet tarmsystemet.

Jeg har rigtig god erfaring med æbleedike 1 spiseskefuld til et glas vand. Dette bruges i 4-5 dage.
Jeg bruger selv med mellemrum æbleedike til alle mine fugle. Her blander jeg en deciliter til 10 liter vand som de får i 3 dage som eneste drikkelse, da de ellers vil vælge at drikke andet.

Trækul og kartofelmel har også en postiv virkning på tynd mave.

Det æbleediken gør er at det fjerne luften fra tarmsystemet og forskuber surheden lidt så svage bakterier har svært ved at leve her.

Kartofelmel der er stivelser opserbere tarmsyre og træker det med ud. Jeg bruger ofte selv 1 top teskefuld kartofelmel til et glas vand hvis jeg har tynd mave og det virker hver gang.

Hvad trækul lige gør er jeg ikke helt klar over, men ved at vedvarede fodring med trækul påvirke optagelse af visse stoffer fra foderet negativt, så man i værste fald får en mangelsygdom med i købet.

Hvis der er blod i afføringen er der stor chance for at det er cocidiose. Dette kan helbredes ved at tilsætte drikevandet en lille smule saltsyre. Dette øger syremængden i tarmsystemet så cocidose bakterierne ikke kan leve her og udskilles med gødningen.

Sidste år havde jeg store problemmer med mange af mine tropeduer der spiste Tovo universalfoder som jeg bruger til mine stære. Dette foder var fra foretningens side forurenet med e-colibakterier.
Jeg sende duer til opduktion, men da det gik meget stærk med nye syge duer hver dag, fik jeg det råd at bruge æbleedike, og det virkede. Det kunne ikke helbrede dem da de var hårdt angrebet, men det kunne holde smitten i skak til jeg fik opduktionsresultatet og fik noget receptpligtigt medicin via. min dyrlæge.
Hvis jeg ikke havde brugt æbleedike er det næsten helt sikkert at jeg havde midstet største parten af mine duer. Især mine bronzevinget duer som jeg havde en rigtig god og sund flok af gik det meget hårdt udover.
Det viste sig at den pågældende foderhandler som jeg havde købt foder af til et fuglemarked havde det værste svineri i sin butik med mus og skidt over det hele. Til markedet var foderet pakket i fine nye plast poser så man ikke fattede uråd.
En fugleholder i Randres midste stære mm. for ca. 18 000 kr. og jeg midstede fugle for 8-9000 kr. Hvor mange andre der også har mistet fugle på dette grundlag vides ikke.
Den pågældende foderhandler er i dag stoppe med salg af foder, formentlig på grund af den nævnte skandale.
Så sygdomme kan også i enkelte tilfælde komme ind med foderet.     

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tynd mave
« Svar #9 Dato: 01 Maj , 2009, 23:20 »
Jeg har også kartoffelmel i min hønseguf, så det får hun.
Jeg tror foderet er ok, for hun er den eneste, der fejler noget, alle de andre, også kyllingerne er i fin form.
Her i eftermiddag gik hun lige udenfor, og jeg hørte en splat-lyd og tjekkede, og der lå en mindre pyt af nærmest klar væske. Da de senere tørrede ind var der stort set ingenting tilbage.
Jeg vil prøve med æbleeddike i morgen, jeg ved ikke om hun skal isoleres så, for jeg ved ikke om kyllingerne kan tåle det?
Det er heldigvis meget tørt udenfor, så jeg tror sagtens jeg kan undgå at hun drikker andet.
Tak for rådet.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Tynd mave
« Svar #10 Dato: 01 Maj , 2009, 23:27 »
Det er altid en fodel at isolere syge dyr, da de i værste fald kan smitte til de andre dyr, hvis det er noget der smitter.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Tynd mave
« Svar #11 Dato: 09 Maj , 2009, 12:48 »
Hej Bjarne,

tak for et rigtig godt indlæg  <E

jeg synes det lyder interessant, at saltsyre i vandet også kan have en gavnlig effekt på coccidiose (som dog ikke er en bakterie men en parasit) - men det passer jo også meget godt med, at saltsyre også skulle være godt mod indvoldsorm.

Bjarne, har du nogen erfaring med saltsyre og æbleeddike til ænder?
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Tynd mave
« Svar #12 Dato: 09 Maj , 2009, 12:59 »
Det med saltsyre i vandet, er et gammelt tricks... Det er ofte blevet brugt til smågrise med tynd mave, til kaniner og høns bruges det også så der er intet til hinder for at bruge det til både gæs, ænder og kalkuner, kalkuner er særligt slemme til at få Coccidiose.