Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Så var der en der turde åbne munde.  (Læst 1485 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Så var der en der turde åbne munde.
« Dato: 21 Januar , 2009, 19:28 »
Om indlægget skal være her ved jeg ikke, men det må gerne flyttes.

Jeg fik der grønne blad i dag og jeg regnede med at det var det samme som det plejede.

Men midt i bladet er der en fin lille artikle omkring ombytning af dommere på LU.

Endeligt en som der har turdet åbne munde og sige sin ærlige mening, at det skulle komme fra den side, var lidt overraksende, men da det er en opdrætter at fodbefjeretdværg var det nok den rette person.

Artiklen rammer plet og siger hvad mange udstillere har gået i krogene med i nogle år.

At den kom med i bladet er meget overraskende og jeg vil håbe at det er et indtryk for at man vil se på sagen fra D.F.f.R. side.

Artiklen ved jeg godt at ikke alle har mulighed for at læse, men det kunne jo være at den kunne komme ind her på forum, da jeg har erfaret at vedkommende forfatter til artiklen har meld sig ind her på forum.


Tommy
 

Offline Thomas Poulsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 304
Sv: Så var der en der turde åbne munde.
« Svar #1 Dato: 22 Januar , 2009, 11:22 »
Igen er det helt ude i hampen at gå efter DFFR, når det nu er selve specialklubben der arrangerer dommere... !? Der foregår så meget godt på en landsudstilling! men der er dårlige tabere engang imellem!

I pågældende specialklub, burde man vælte bestyrelsen, og selv sætte sig på en post for at få indflydelse på rotation blandt dommere

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Så var der en der turde åbne munde.
« Svar #2 Dato: 22 Januar , 2009, 17:08 »


Det er ikke for at gå efter D.F.f.R, det er en fin Lu de kan stable på benene, men når snakken går og flere dommer kommenterer at dyrene står med fejl som ikke berettiger dem til 97 point, så må der været et problem. 

Det er skam prøvet at vælte bestyrelsen, men der var ingen der turde stå ved deres mening da det gjaldt, hvilket gjorde at en del medlemmer forlod den eller fine specialklub, ja, det er specialklubberne der indstiller dommerne i den række følge de ønsker, så prøve udstillingudvalget at følge den i den grad at der er dyr til.

Og jeg er slet ikke misundelig og rønnebærene er ikke sure, men jeg mener bare at man skal følge den standart der er tryk og ikke bedømme som special klubben/dommer gerne vil have det skal se ud.

Hvordan vill det ikke gå hvis alle dommern bedømte efter deres eget hoved??.

Tommy

Offline Teddy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 129
Sv: Så var der en der turde åbne munde.
« Svar #3 Dato: 22 Januar , 2009, 17:48 »
Tommy Hallo

Så ville jeg jo få en chance  ;D

Der er ikke noget der er så skidt det ikke er godt for nogen (mig).

Dommeraspirant med hang til svømmefugle.
Har Pt.selv Norske, Svane og Danske gæs. Ænder: Orpington, cayuga, Dansk and, Moskus, Aeyelsbury, Roun og så mine kære blå Andalusier høns i stor og dværg. På prøve er Pt. en stamme sorte Plymouth Rock.
www.minorkaklubben.dk

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Så var der en der turde åbne munde.
« Svar #4 Dato: 22 Januar , 2009, 19:20 »
Hej


Alle har en chance, også dig Teddy.

Det er et spørgsmål om den rette avl og en masse arbejde.


Tommy 

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Så var der en der turde åbne munde.
« Svar #5 Dato: 23 Januar , 2009, 11:42 »
Jeg synes faktisk, at det nuværende system er meget godt !

Indstilling af dommere sker normalt på specialklubbernes generalforsamling - sådan virker demokrati jo - og for det meste er dommerne til rådighed for yderligere diskussion både på udstillingen og på klubbernes hønsedage !

At dommerne både kan begå deciderede fejl og vægte specifikke detaljer anderledes end opdrætteren kan vel aldrig undgås ?

Et system hvor hver enkelt opdrætter kan få sin yndlingsdommer (læs: ham der vil give mig en præmie) må vel nærmest være umuligt at administrere !

Jeg har også gået en del på markprøver og udstillinger med mine hund, og her er der ingen muligheder for at påvirke valg af dommere og få en diskussion om bedømmelsen !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Bjarne Pyndt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Så var der en der turde åbne munde.
« Svar #6 Dato: 24 Januar , 2009, 12:06 »
Kære hønsevenner

Det er mig som har skrevet artiklen i det grønne blad. Da alle ikke får bladet vil jeg hermed lægge det ind. Jeg har fået rigtig mange positive tilkendegivelser om mit læserbrev. Lad os håbe på at debatten kan føre til at der fra foreningens side ses på problemet.

Tak for en god debat.

Venlig hilsen

Bjarne Pyndt

Læserbrev bragt i "Racefjerkræ" januar 2009:
Lad dommerne på landsudstillingen blive udskiftet løbende.
Så blev samme opdrætter igen danmarksmester. Han udstillede Fodbefjerede dværge, guld sort porcelænsfarvede – en race jeg selv har opdrættet i mange år, med rimelige gode resultater lokalt. Således har jeg opnået, at have en høne på forsiden af dette blad. Jeg mener derfor, jeg kender de fejl denne race har.
På Sjælland lægger dommerne vægt på: Sorte haler på haner. Perfekt kam uden sløjfe. Hvid ”trappetegning” på vinger. Alle tæer skal have negle.
Stor er min forundring derfor, når man i æresgården ser en hane på 97, som har ”hammer” i halefjer, dvs. der var en svag brun randtegning. Sådanne dyr bør ikke have 97, men trækkes for nævnte fejl. Der var ligeledes en høne med 97, som havde en løs forkam. Den manglede også helt hvidt i spidsen i de 2-3 nederste ”trapper”. Disse dyr bør heller ikke have 97. Danmarksmesteren havde 9 dyr ud af 12 fik 95 eller derover. En helt fantastisk bedømmelse, når 75 % får topkarakter.
Udefra kan man ikke se om de mangler negle, men tidligere har man på landsudstillingen ikke trukket for manglende negle. Da jeg tidligere var medlem af specialklubben rejste jeg spørgsmålet, og fik den besked, at ”det mangler de jo alle sammen”. Nej de gør ej – man skal avle det væk, og ikke udstille den slags dyr. På Sjælland bliver man straffet herfor. Her følger man nemlig Standarden.
Det er den samme dommer, der år for år dømmer. Det kan give anledning til mistanke om kammerateri. Det er ikke sundt for vor hobby. Forsøg på at få andre dommere til at se på dyrene, ønsker specialklubbens bestyrelse ikke. De vil have den samme dommer. Resultatet er, at det er en ensidig bedømmelse, der udføres. Jeg meldte mig derfor ud af specialklubben.
 En løsning kunne være, at lade udenlandske specialdommere dømme dyrene en gang hvert 2-3 år, så fik man en bedømmelse, der ikke var præget af, at man måske kender hinanden. Der blev da også i krogene snakket om bedømmelsen af denne race på landsudstillingen.
Resultatet af ensidige bedømmelse bliver, at man holder sine dyr væk fra landsudstillingen. Jeg gider ikke bruge mange penge og tid på at få at vide, at ens dyr er helt ved siden af. Jeg vil fremover holde mig til de lokale udstillinger, hvor det godt nok ikke er specialdommere, der dømmer, men hvor der efter min opfattelse dømmes hårdt og retfærdigt.
Det var da generelt flotte dyr danmarksmesteren udstillede. Andre år har der også stået dyr med top point og med fejl.  Også bedømmelsen i år var for høj med de fejl og mangler, jeg ovenfor nævner. Jeg vil opfordre hovedforeningen til at drøfte, om man ikke skal have en løbende udskiftning af dommerne, og ikke suverænt overlade det specialklubbernes bestyrelse.

Venlig hilsen
Bjarne Pyndt
Hvidovre


Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Så var der en der turde åbne munde.
« Svar #7 Dato: 24 Januar , 2009, 15:16 »
Jeg ved absolut ikke noget om udstilling af høns, andet end de gange jeg har været inde og kikke på sådan et arangement, og da jeg ikke aner hvordan en perfekt fugl af nogen race skal se ud, så er jeg helt uden særinteresse.
Kunne man i hønsekredse forestille sig at dyrene skulle kvalificerer sig til LU, sådan at det kun er dyr der i forvejen på klubudstillinger har opnået et nærmere fastsat antal point, eller er det slet ikke muligt at administrere, jeg tænker at måske er det dyr der er på toppen til en klubudstilling ikke værd at se på sidst på året når man holder LU  ??
Jeg forestiller mig at så har flere dommere jo i forvejen bedømt dyret, og så er det jo op til LU dommerene at udsøge de absolut sublimt bedste på LU, hvor kamfejl farvefejl og fjerfejl jo burde være sorteret fra  på forhånd, og måske burde man også være særligt kvalificeret, for at være LU dommer.
Det er jo sådan man kvalificerer sig til andre ting i f.eks  hundlivet hestelivet oa.

Lad mig lige gentage at jeg udtaler mig fuldstændig i uvidenhed, men det kunne være godt at høre hvilke argumenter der er for og imod.
« Senest Redigeret: 24 Januar , 2009, 19:00 Fra ina.... »
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Så var der en der turde åbne munde.
« Svar #8 Dato: 24 Januar , 2009, 18:32 »


Tak Bjarne og velkommen til fjerkræforum.

Da jeg så du var komme på her, så greb jeg chancen og håbede på at du selv ville lægge indlæget ind.

Jeg er enig med dig i alle henseende, at man ikke vil have "andre" dommere ind i varmen var medvirkende til at jeg ikke mere avler fodbefjeretdværg, man kunne godt bruge nye dommere til hønsedagene og man var glad for den bedømmelse som disse gav og så var håbet jo at de også kunne bruges på LU, man det blev vist kun til 1 år som dommer på LU, så var der for meget kritik af nogel bestemte dyr og så var dommerne ude igen. Trist.

Tommy       

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Så var der en der turde åbne munde.
« Svar #9 Dato: 25 Januar , 2009, 10:03 »
Først en tak til Bjarne for et meget informativt og oplysende indlæg. Jeg kan sagtens forstå frustrationen over ikke at kunne komme igen med ændringerne  i specialklubben, men som jeg ser det er det først og fremmest der at problemet er. Det burde være special-klubben der var ansvarlig nok til selv at tage hånd om sådanne ting. Jeg har svært ved at se hvordan DFfR kunne ændre det. En rotation mellem dommerne kunne jo bare resultere i at det var dommere der havde samme opfattelse der "roterede" og dermed blev resultatet det samme... så den er svær og hænger uhjælpeligt sammen med specialklubben.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Så var der en der turde åbne munde.
« Svar #10 Dato: 26 Januar , 2009, 13:00 »
Jeg kan da sagtens forstå, at man kan føle sig frustreret, hvis man føler sig dårligt behandlet - men man er jo nødt til at følge spillereglerne, der hvor man agerer !

Men hvor stort er problemet ? - man har jo mulighed for at udstille flere steder, man kan udstille i de lokalklubber, man er medlem af, man kan udstille i amtskredsen, man kan udstille på landsudstillingen, man kan udstille på europaudstillingen, og når det gælder de fodbefjerede dværge, kan man også udstille i Hundslund på urdværgeudstillingen.

Normalt vil man også vide kunne få at vide, hvilken dommer der skal dømme, og så kan man jo træffe sit valg !

Men ellers er der kun vejen gennem dialog og de demokratiske valg, hvis man vil have indflydelse på dommervalget - eller prøve at få gennemført den foreslåede rotation.

Nu tror jeg ikke helt på, at vores uddannede dommere med vilje vil afvige fra den skrevne standard, men på landsudstillingen er der da mulighed for at klage, hvis man mener at det skulle være tilfældet - så vil en anden dommer gennemgå den aktuelle bedømmelse, og det sker da engang imellem, og det sker da også, at klageren får medhold - hvad mere kan man så forlange ?

Og lige for en god ordens skyld - jeg er da ofte noget uenig i en dommers vurdering, men det påvirker altså ikke mit humør væsentligt, og det er da også rigtig mange år siden, at jeg har kigget på pointkort, når jeg skulle sætte mine avlsstammer - en udstilling er da bare en mulighed for at sammenligne med andre opdrættere, og en mulighed for at få påpeget nogle ting, man måske selv har overset.

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Thomas Poulsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 304
Sv: Så var der en der turde åbne munde.
« Svar #11 Dato: 18 Marts , 2009, 12:59 »
Det er nok ikke igennem dette forum du skal kaste med mudder sammen med de andre der kommenterer i det grønne blad, det er nok i det grønne blad du skal fremstillle alle dine synspunkter!  ;)

Venlig hilsen Thomas

Offline Thomas Poulsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 304
Sv: Så var der en der turde åbne munde.
« Svar #12 Dato: 18 Marts , 2009, 18:50 »
Det du har kopieret fra det grønne blad (er det egentlig lovligt?) i de sidste 2 indlæg er da mudderkasteri i verdensklasse, samtidig syntes jeg stadig det er helt ude i hampen at debattere emnet i dette forum hvor der vil højest er 10 - 15 % der er medlem af DFFR.. en af grundende til at der så få, kunne værer fordi at nogen er utilfredse med en DK mester, og brokker sig over det på internettet, istedet for at afleverer sin mening hvor den hører hjemme! (DFFR, Standardudvalget, eller hvad ved jeg )

Venlig hilsen Thomas