Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: ÆG :-)  (Læst 7662 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

mlh

  • Gæst
ÆG :-)
« Dato: 01 August , 2008, 09:00 »
Hej,

Her til morgen fik vi for første gang æg - 7 stk - hvilken dejlig oplevelse!!!! MEN hønsene har lagt æggene UNDER redekassen...hvordan får vi dem til at lægge dem i redekassen....nogen gode forslag?????

PFT

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: ÆG :-)
« Svar #1 Dato: 01 August , 2008, 09:23 »
Nu ved jeg selfølgelig ikke hvor mange høns i har men det lyder usandsynligt at 7 høner skulle starte med at lægge æg samme dag og endda også samme sted. Nej, det er nok en enkelt, eller 2, der er startet og derfor er nogen af æggene måske også en uges tid gamle. Det sker der nok heller ikke noget ved men prøv lige at slå dem ud inden du laver den helt store omelet  ;)

Mit bedste råd vil være at lægge nogen æg op i redekassen. Det plejer at hjælpe. Derudover skal redekassen selfølgelig være "hyggelig" for hønen. Dvs. godt med redemateriale og evt. lidt tillukket og mørk.
Medmindre at det er forsvindings reder du har. Dem der der mange høner der ikke kan lide.
Hvis dette ikke hjælper så læg en sten (eller andet) der hvor æggene plejer at ligge så hønen ikke kan komme til.

Danny
Himlen bør altid være blå!

mlh

  • Gæst
Sv: ÆG :-)
« Svar #2 Dato: 01 August , 2008, 10:06 »
Hej igen ;-)

Ja det lyder måske usandsynligt, men ikke desto mindre kan jeg sige at der ikke var æg igår, idet hele hønsehuset blev gjort rent i går eftermiddags - dvs at hele gulvet var frit - og der var ingen æg!! Igår lagde jeg så nyt sand i bunden og lidt halm i det ene hjørne, det er så i halmen æggene lå imorges.......så hønsene har haft fra igår eftermiddags til i morges - og der er kommet 7 æg af forskellig størrelse.

Det er en "forsvindingsredekasse" vi har. Men hvis hønsene ikke vil lægge æg der, kan man så nogenlunde regne med at de fortsat vil lægge æg på det samme sted i halmen???


Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: ÆG :-)
« Svar #3 Dato: 01 August , 2008, 10:54 »
Stortset ja. Høns er vanedyr.

Men hvordan kan der være noget under en forsvindingsrede? De står jo normalt på gulvet...

Jeg plejede jo at have en løftet redekasse til mine Landhøns og Sussex, og de insisterede hårdnakket på at lægge æg nede i gruset under redekassen. Til gengæld sov de ovenpå den om natten, da den var højere end siddepinden. Det hjælper måske lidt med en hønsestige, men det er bestemt ikke optimalt.

Da jeg til gengæld flyttede den ned på jorden - under sin tidligere plads - var der ikke ét eneste æg som lå forkert. Selv de, der plejede at lægge ders æg andre steder i gruset gik automatisk derind.

Og for resten er halm perfekt til at bygge rede af, så man kan vel næppe klantre dem for at foretrække at lægge æg det: Fremfor at kravle og i en kedelig, støvet kasse, og smide deres æg ned i et rundt hul. Selv de professionelle hønserier, som jo tit bruger dybstrøelse af halm - til "skrabehøns" - har haft, og har sikkert stadig, problemer med den slags.
« Senest Redigeret: 02 August , 2008, 20:31 Fra M. Fundal »
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: ÆG :-)
« Svar #4 Dato: 01 August , 2008, 11:12 »
Nogle forsvindings redekasser har ben, så derfor er det let for hønsene at lægge deres æg der.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

mlh

  • Gæst
Sv: ÆG :-)
« Svar #5 Dato: 01 August , 2008, 11:28 »
Jeg har hævet redekassen fra gulvet hvilket jeg fik at vide var det bedste.......men jeg kan selvfølgelig prøve at sætte den på gulvet.  Men alt andet lige - så er det ok for os at hønsene bare ligger deres æg i halmen, bare vi ved nogenlunde hvor, og det kan jeg forstå at de formentlig vil gøre.

Tak for jeres svar

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: ÆG :-)
« Svar #6 Dato: 01 August , 2008, 11:43 »
Vi har også hævet vores forsvindings reder fra jorden, men vi har samtidig spærret under dem, ved at de simplethen er sat op på lecablokke.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: ÆG :-)
« Svar #7 Dato: 01 August , 2008, 11:46 »
Mine 2 høns ligger også æg i halmen samme sted hver dag, så længe jeg kun har de to, kan jeg godt lige overskue det  :)
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: ÆG :-)
« Svar #8 Dato: 01 August , 2008, 18:05 »
Nogle høns bryder sig ikke om forsvindingsreder, og det er egentlig forståeligt nok da deres instinkt siger at de skal finde noget blødt at lægge deres æg i. Jeg har læst mig til at de samtidig godt kan li lige at lægge ægget til rette i reden når det er lagt, og det er jo lidt svært i sådan én. Var det en alm rede ville jeg anbef dig at lægge et gummiæg der i;)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: ÆG :-)
« Svar #9 Dato: 01 August , 2008, 19:09 »
Jeeg har aldrig formået at få mine høner til at lægge æg i redekasser, så jeg har ingen (længere). Men de lægger troligt æggene i de samme 3 hjørner, så det er ikke noget problem for mig at finde æggene
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: ÆG :-)
« Svar #10 Dato: 01 August , 2008, 19:24 »
Mine ligger troligt deres æg i redekasserne (kattetoiletter) :D
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: ÆG :-)
« Svar #11 Dato: 01 August , 2008, 21:48 »
Den ene høne jeg har, som lægger æg i øjeblikket, er overbevidst om, at det inderste af møg-brættet ved deres siddepinde er den bedste plads at lægge æg. Siden jeg fik hønsene har jeg ind i mellem fået æg deroppe og nu har jeg så fundet "synderen", da de to andre høns ikke lægge æg lige nu. De andre høns har lagt æg i to spande med spåner i.
Venlig hilsen
Liv

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: ÆG :-)
« Svar #12 Dato: 01 August , 2008, 22:14 »
Et tip-læg lidt halm i forsvindingsrederne indtil de har lært at bruge dem. Godtnok falder noget af halmen også ned i hullet men jeg har prøvet og det tager nogle dag før det falder ned-og så er det jo nemt lige at fiske op og lægge i reden igen.
Du kan også indtil de lærer det lægge et lille stykke træplade i bunden af forvindingsreden, halm og et snydeæg-det skal nok lokke dem til "fadet".
Nogle gange må man være opfindsom-høns har nemlig deres egen mening om hvad de kan lide og ikke. ;) ;)
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.