Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan udruster man papkasse kyllinger til den virkelige verden?!?!  (Læst 4736 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Jeg har jo aldrig før haft 'papkasse' kyllinger - så vil gerne have gode råd og erfaringer mht deres opvækst indtil de er klar til at flytte i hønsehuset.

Lidt om guldklumperne  ;)

De er nu 2½ uge gamle, de får hønseguf og startfoder og vand ubegrænset. De bor i en flyttekasse, avis i bunden og med varmelampe over. Jeg har lavet en anordning så der også er 'skygge' i kassen og i 'skyggen' er der 24 grader.

De er lettere skræmte hver gang jeg stikker hånden derned og vil fylde mad op, udskifte underlaget (avisen) eller bare nusse dem..
Jeg tænker om jeg nogensinde får dem håndtamme, når de allerede som små er bange for mig - jeg tror grunden er at jeg en dag blev nødt til at vaske deres rumpetter?!!?
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Jeg fik mine kylliner direkte fra rugemaskinen i foråret. De kom ud i hønsehuset (et legehus) med varmelampe og mad m.m. De havde fri adgang til mad, men et par gange om dagen kom jeg ud med lækkerier, især hirsefrø/undulatblanding til dem. De er jo "byttedyr", så deres første instinkt var at flygte, men lækkerierne lokkede dem til, og de spiser stadig af hånden nu hvor de er store og går frit i hønsegården. Kyllinger lader sig let skræmme af bevægelse eller lyde. Bare jeg kom til at grine eller flyttede en fod så løb de hen i den anden ende af hønsehuset, men maden gjorde at de hurtigt kom tilbage. Jeg tror du skal give det tid, og evt. give kyllingerne lidt mere plads, så de kan følge deres naturlige instinkter, så skal de nok blive tamme. Mine store kyllinger kan endda finde på at hoppe op på mine skuldre nu, men de bryder sig stadig ikke om at jeg samler dem op. Det er lidt på deres betingelser at vi hygger os. Det er jo trods alt ikke katte eller hunde. Held og lykke. Det skal nok komme.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
Det der hirsefrø/undulat blanding - skal man gøre noget ved det eller kan man give det som det er?

Jeg har idag startet på at lukke dem ud i den indhegning som skrukkerne også bruger, så de kan vænne sig til jord, smådyr og græs..
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.

sussie

• Gæst
Vores kyllinger bliver tamme ved at vi håndfodrer dem med kogte æg eller regnorme skåret i småt.  Det  plejer at lokke dem.....det sidste kuld er lidt for tamme sidder man for længe hopper de op alle vegne ;D skuldre og ryg ja selv i håret og det er svært at filtre sådan en filur ud af håret når man har langt hår.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Det kan sagtens lade sig gøre, udvælg dig en lidt flad skål eller dyb tallerken, brug den samme hver dag/gang til fint hakket æg, agurker, majs, ærter mv. giv det gerne som morgenritual, så kender de rytmen og vil lade sig lokke af den vante madskål, de vil komme nærmere og nærmere for at få del i dit guf, kald på dem med den samme lyd /sang hver gang du kommer og de vil kommer hver gang du kalder, sådan foregår det her, og det virker hver gang.

De 22 orpington her har lært det sådan.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,5497.msg50431.html#msg50431

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Allan Jørgensen

• Bruger
Har selv haft papkasse kyllinger og fandt ud af at den måde man nærmer sig kassen på har noget med det at gøre.
Det sidder stadig i fuglene at skygger der bevæger sig er farlige det kunne jo være en rovfugl, hvis jeg kravlede hen til kassen og forsigtigt stak hovedet frem skete der ikke noget og så kunne jeg stikke hånden ned til dem iden problemer.
Mvh Allan
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
Der er vist lidt for mig at gå i gang med - jeg har en lyd jeg siger når jeg giver ekstra godter ude i hønsegården - den siger jeg også når jeg kommer hen til papkasse kyllingerne. Det har hjulpet lidt synes jeg. Desuden er jeg også begyndt at ordne deres kasse for lort og madrester imens de er ude på græsset i den lille hønsegård. Jeg kommer dem op i en mindre kasse og sætter dem ud i den lille hønsegård sammen med de nyklækkede kyllinger. Så bliver de heller ikke så skræmte når jeg roder med aviserne  :)

man lærer heldigvis stadig  ::)

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Ej, jeg var lige helt færdig over de 2 flg. sætninger *g :

regnorme skåret i småt.

hvis jeg kravlede hen til kassen

SÅ elsker man altså sine kyllinger! ;D ;D ;D

*b