Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Flåt eller Blodmide?  (Læst 7201 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline HJORT

• Passiv bruger
Flåt eller Blodmide?
« Dato: 26 Juni , 2015, 12:21 »
Hey Hønsefolket

Er dette kryb blodmider eller flåter eller noget helt tredje?

Jeg kan se på nettet at der er en vis sammenbalndning - så håber der er kloge hoveder her som kan domfælde i sagen...

Jeg kan ikke finde spor i hønsehus eller på sidepinde - hverken spind eller æg eller kryb - ej heller andre steder på høns og haner - udover de sidder i kammen og om øjnene og i hagelapper - der hvor hønsene ikke selv kan komme til.

De starter som små, flade, koksgrå og ender som lidt større, sorte, blanke bæster - og hvis jeg ikke fjerner dem forsvinder de - men der kommer sporadisk nye.!
Når jeg kvaser dem er der mørkerødt næsten sort blod i dem.

- Mine høns går frit på et stort skovareal så kan det være der de bliver angrebet når jeg ikke kan finde spor af dem i huset?

- Jeg er selv blevet bidt et par gange - er de smittebærer eller harmløse?

- Jeg fjerner dem med flåtpen - også på hønsene så vidt muligt de går med til operationen.

Jeg har givet høns og hus en tur med Hemexcide en enkelt gang - er det vejen frem at fortsætte med det eller er det en ubuden gæst man må lære at leve med?

Og til slut er "blodmide" det samme som en "flåt" eller en flåt art? - jeg mener en flåt er jo en mide der lever af blod! - og skal man tage blodmider ligså alvorligt som flåter - både i forhold til høns og mennesker???

Sikke mange spørgsmål sådan en lille satan kan genererer - håber der er nogen derude som har erfaring med den her slags plageånd.

Tak og god sommer...
Mvh Mads Hjort
3.6.3 Skånske Blomster Høns

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Flåt eller Blodmide?
« Svar #1 Dato: 26 Juni , 2015, 12:29 »
Det er flåter. Aner desværre ikke hvordan man bekæmper drm hos høns. Men de får dem ret sikkert på i skoven, så rengøring af hønsehus vil ikke ha nogen effekt.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Gok

• Bruger
« Svar #2 Dato: 26 Juni , 2015, 14:51 »
Du skriver, at de forsvinder efter et par dage, men det gør de ikke af sig selv. Hønsene er fantastiske til at få øje på, og pille i alt som ikke er normalt, -på de andre høns.
Du kan godt gå ud fra, at flåterne bliver ædt af hønsene, for ellers ville de blive siddende til de blev større.

Offline Hallserydsgård

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 Juni , 2015, 18:22 »
Jeg vil tro, at den eneste behandling, der virker er frontline, men så er der jo tilbagehold på æg.

Flåter er ikke i sig selv farlige, med mindre der er så mange, at man dør af blodmangel. Problemet med flåter er at de under deres livscyklus suger blod to til tre gange. Den første gang de bider er de ikke farlige, men anden og tredje gang kan de smidte med TBE eller borrelia, hvis de har fået disse infektioner fra f.eks. rådyr, første gang de bed. Den risiko findes jo ikke rigtigt med blodmider. Hvorfor de kun er farlige, når de er mange. Håber det gav mening.
Mvh Mette

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #4 Dato: 26 Juni , 2015, 19:19 »
Og så er der vist noget med at høns ikke så godt tåler frontline.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Helle K.

• Administrator
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hallserydsgård

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 26 Juni , 2015, 20:50 »
Der var jeg måske lidt utydelig.  Det var ikke ment som en anbefaling af frontline! Vel egentlig mere tværtimod.
Mvh Mette

Offline HJORT

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 27 Juni , 2015, 01:11 »
Tak for gode svar - fedt det ikke er blodmider - og fedt hønsene hjælper hinanden...jeg undrede mig også over hvorfor de aldrig blev større når min mistanke var flåt!?!?!?

knap så fedt at der jo er en flåt risiko ved skovtur - men høns og flåter må jo være gamle bekendte - så hønsene her får indtil videre lov at tage kampen op mod krybene uden også at skulle kæmpe med kemien.

Jeg vil naturligvis gerne hører om erfaringer med høns og flåter - er der noget at stille op? - og hvor stor er risikoen for sygdomme?

Er der nogen der har haft syge høns pga. flåter og bliver de raske igen?

tak tak

Mvh Mads Hjort
3.6.3 Skånske Blomster Høns

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 27 Juni , 2015, 06:21 »
Hvis du søger på 'flåter' i søgefeltet, kan du finde flere eksempler på høns med flåter. Ingen fortæller dog om syge høns pga den lille blodsuger, men ja, høns kan blive syge af borrelia

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19630219
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14