Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Advarsel mod Frontline Spray  (Læst 30269 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Advarsel mod Frontline Spray
« Dato: 12 Juni , 2014, 14:20 »
Normalt afholder jeg mig fra at bruge kemi i mit fjerkræhold, mest af hensyn til eget og andres helbred, når vi spiser æg og slagtedyr.

Men - jeg havde i vinters en mærkeligt sygdomsoplevelse hos en ellers sund og rask hane. Pludselig blev han mat men havde ellers ikke symptomer som sekret fra øjne eller luftveje, dårlige mave eller lignende. Det eneste jeg kunne finde på ham var lus, som han blev behandlet for med diverse 'natur'-midler, (der kan være nok så giftige i de rette doser!)
- bla. pyretrin (det virksomme stof i StaldChok og Insektfri, stammer oprindeligt fra chrysantemumplanten),
- teatree-olie (få dråber opløst i vand - er i ufortyndet tilstand et opløsningsmiddel på linje med terpentin, sidstnævnte er dog mineralsk baseret, hvor tetræ-olie er vegetabilsk. P.s. er meget giftigt for katte!),
- lavendelolie (dokumenteret insekticid i følge Lene Tvedegaards bog om krydderurter).

Hanen galede lystigt fra sin kasse på gulvvarmen i køkkenet, men holdt til sidst op med både at gale og spise - uden at jeg fandt andet på ham end lus. Til sidst blev han aflivet.
Siden læste jeg herinde, at nogle dyr bliver så påvirket af utøj, at deres hjerte belastes, og tænkte det måske var det der var sket med den stakkels hane, da jeg netop også tidligere havde lagt mærke til, han havde rigtig dårlig kondi.

Jeg besluttede derfor at prøve Frontline Spray til særligt udsatte og ikke-æglæggende dyr, f.esk. skrukhøns og haner (har altid to, som på skift går sammen med hønsene, mens den anden går på stald).
Og så var der jo også den gamle Prinsesse, der havde gået på stald hele vinteren sammen med nogle andre gamle høns, for at skåne dem mod hanekyllingerne, indtil disse blev slagtet. Prinsessen var 8 år gammel, og for hvert af de seneste år har jeg undret mig over hendes hårdførhed, der fulgtes hånd i hånd med hendes sarthed. Hun var de sidste år blevet meget tynd, holdt sig ofte i hønsegården om sommeren, for at undgå at skulle lege blomster og bier med hanen, osv - så hvert forår har jeg undret mig over, at hun var her endnu.
Dette forår gav jeg hende et pust Frontline under hver vinge og i enden, for hun var begyndt at hænge mere med næbbet og miste pusten - men spiste og drak og gik i haven med de andre. Så jeg ville sikre mig, at hun ikke blev belastet af de få lus, jeg havde set.
Fire dage efter døde hun. Var dagen før blevet meget slap. På dagen hun døde, var hun stået op og havde spist en portion hønseguf, gik så i seng i sin papkasse igen - og sov stille ind. Det tænkte jeg ikke over, for hun var gammel og var altså begyndt at falde kraftigt af på den, så jeg var taknemmelig for hendes stille død.

I dag døde HalteMarie i mine arme bogstaveligt talt. Hun var skruk og som navnet siger, ikke den af mine høns der var i bedste fysiske form - har alle dage have problemer med bentøjet, men var i fin foderstand. Skulle have været slagtet i vinters, men var jo så tam og speciel, at jeg ikke nænnede det. Fordi hun var skruk, og fordi jeg havde observeret mærkeligt kryb i en redekasse, fik hun et pust de tre obligatoriske steder i forgårs aftes. I går aftes var hun i fuld vigør - skældte mig ud, da jeg løftede på hende. Hertil formiddag lå hun med lukkede øjne og trak vejret tungt - og døde, da jeg løftede hende op for at se, hvad der var galt :(

Så blev jeg mistænksom og har nu googlet fipronil (det virksomme stof i Frontline), - hvilket jeg burde have gjort for længst  /d
(Og normalt ville jeg aldrig overhovedet have overvejet at købe det stads, uden at tjekke det først - men nogle gange går tingene lidt for stærkt, og jeg havde brug for en "let" løsning  :-[)

Her er hvad en første hurtig søgning på "fipronil" og "poultry" gav:

"Brug aldrig fipronil til høns eller andet fjerkræ, da de er meget følsomme over for stoffet, - med undtagelse af ænder og andre svømmefugle" (http://parasitipedia.net/index.php?option=com_content&view=article&id=2686&Itemid=2991) står der på siden Parasitipedia.net, privatejet af dr.sc.nat. Pablo Junquera, altså ikke en officiel side, men virker umiddelbart seriøs.

"Der kan anvendes fipronil (Frontline),hvis det sprayes på en klud og gnides på fjerene. Hvis fipronil sprayes direkte på fuglen, kan den blive hypotermisk = få for lav kropstemperatur" (http://www.nadis.org.uk/bulletins/diseases-of-farmyard-poultry/part-4-external-and-internal-parasites-of-chickens.aspx) skriver NADIS - det engelske National Animal Disease Information Service, altså en mere officiel hjemmeside.

Konklusion
Jeg ved ikke om Frontline har taget livet af de to hønsedamer, da de begge havde skavanker af anden art.
Jeg har også behandlet mine to haner, og de er her endnu (gudskelov!!). Men de er også 1) større 2) i bedre form end de to hønsedamer.

Så jeg tænker:

- Brug IKKE Frontline (eller anden gift) på svækkede dyr! (Hvilket burde være en selvfølge... Står i øvrigt også på indlægssedlen og på produktresume.dk for Frontline Spray).

- Spray ikke direkte på huden! (hvilket jeg har gjort for at sikker på virkningen :( ) Gnid i stedet midlet ind i fjerene med en klud. (Tænk i øvrigt på hvor tyndhudet høns er!).

- Forsøg med andre mindre giftige alternativer først.

- Brug et middel der er afprøvet på og egnet til fjerkræ, (hvis det findes...).


Jeg er i hvert fald færdig med at bruge det stads  :-\

Venter nu i spænding på, hvordan min anden skrukhøne reagerer samt en ældre suppehøne med lusespist fjerdragt...
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #1 Dato: 12 Juni , 2014, 14:42 »
Vi bruger dansk vand med masser af kulsyre.
Da vores ene barnebarn berigede os med lus fra børnehaven, kom jeg i tanke om min onkels metode. Han havde sejlet verdenhavene tynde med Mærsk, og de blev jævnligt hjemsøgt af væggelus og alm. lus.
De vaskede ned i Carbol sæbe og sprøjtede med sifonner med kulsyre. Iflg. ham sprænger kulsyren kitinen. Jeg ved det ikke, men efter daglig skylning forsvandt kræene og det samme skete med lusene på en indkøbt kylling.
Kemi har intet at gøre i en hønsegård eller hjemmet.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #2 Dato: 12 Juni , 2014, 14:44 »
Fandt denne side, hvor der står (på anbefaling fra en dyrlæge):

4-8 dråber (afhængigt af hønens størrelse) i nakken, 1 under hver vinge (http://oureggbasket.blogspot.dk/2013/01/mites-preventing-treating-these-nasty.html)

- et "pust" under hver vinge samt i enden er altså klart en overdosering! :(

-----------

Tak for tippet om danskvand!
Det er hermed noteret :)
Nogen erfaringen med hvilke mærker der har mere kulsyre end andre?

« Senest Redigeret: 12 Juni , 2014, 14:52 Fra Mette Nygaard »
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #3 Dato: 12 Juni , 2014, 16:01 »
Tak for advarslen. Frontline er i øvrigt også giftigt for kaniner.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #4 Dato: 12 Juni , 2014, 16:09 »
Vi har her på forum haft flere eksempler gennem årene på syge høns med en god prognose efter behandling, som er døde umiddelbart efter en frontline behandling. Af samme årsag har jeg altid holdt frontline langt væk fra mine fjer.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #5 Dato: 12 Juni , 2014, 16:36 »
Først og fremmest er jeg ked at at læse, at du har mistet så mange dejlige, gamle høner. :(

Når det er sagt, så er jeg godt nok forarget over, at en dyrlæge med speciale i fjerkræ har anbefalet mig brug af Frontline Spray, hvis det slet ikke er egnet dertil. -Og, at jeg har sprayet mine høns med produktet flere gange, fordi jeg desværre er plaget af meget utøj, trods god hygiejne i hønsehuset. Det er skræmmende synes jeg nok. Jeg har på baggrund af dyrlægens anbefalinger, mange gange anbefalet Frontline spray til høns via diverse tråde på både forum og på Facebook.

Hvad kan anbefales i stedet for? Jeg har ikke særlig god erfaring med naturprodukter, som fx hvidløgsolie, lavendelkur osv.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Egonsminde

  • Gæst
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #6 Dato: 12 Juni , 2014, 16:40 »
Da jeg havde en flok dværg hollandske dværghøns der blev angrebet hårdt af mider, dryppede jeg dem alle i nakken med frontline kat. Kan kun sige at det virkede efter hensigten og ingen høns led skade. Tror hvor den går galt er når der overdoseres voldsomt og det kommer man nemt til da høns jo ikke vejer meget og hvis man er lidt panikken.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #7 Dato: 12 Juni , 2014, 16:57 »
1. vær opmærksom på at 1 sprøjt fra den lille 100 ml flaske bestemt ikke er det samme som 1 sprøjt fra 250 ml flasken
2. mængden af aktivt stof der kan tåles er sikkert ikke det samme for høns som for hund/kat
3. jeg fik udskrevet frontline spray mod lus på hest, der skulle gives 3 (tre) pust (250 ml flaske) på manhår og hale (endeligt ikke selve pelsen eller huden) - vi snakker om 400 kg. pony ...
4. Jeg mener at lene flere gange har skrevet at frontline er tilladt i frankrig, hvis det er korrekt må man kunne google sig til en sikker/testet dosering

personlig ville jeg aldrig bruge andet end hemexicide, her i huset er fjerene nemlig mad og jeg og familien spiser hverken staldchok, frontline eller andre sjove ting hvis vi overhovedet kan undgå det ;)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #8 Dato: 12 Juni , 2014, 17:33 »
Evaluation des risques pour la santé humaine
liés à une exposition au fipronil :
http://www.observatoire-pesticides.gouv.fr/upload/bibliotheque/321276394533482258340367587129/risques_exposition_fipronil.pdf

fra den franske fødevarestyrelse og helt officiel.
(google translate eller chrome er din ven hvis du ikke havde fransk i skolen)

Interessant detalje på side 22.
At 15-20% af giften ender i æggene, samt at der er længere tids tilbagehold end 28 dage (som er tilbagehold for ivermectin produkter, der iøvrigt er receptpligtige, der er gennem testede på fjerkræ mod alt fra orm til utøj) og at der sker ophobning af giftstoffet i fedtvæv og indre organer.





Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #9 Dato: 12 Juni , 2014, 18:04 »
Som Sara Louise skriver frontline til kat og 1 dryp.
Har ikke forårsaget dødsfald eller svækket høns her.
Mon ikke 3 pust fra en spray udgør væsentligt mere end en dråbe? Og er det så stadig til "små dyr"(kat) eller er det en all round.
Det vil være forkert at advare mod noget hvis det pga. En doseringsfejl
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #10 Dato: 12 Juni , 2014, 19:01 »
Anbefalingen fra dyrlæger der har været gentaget mange gange her på forum har altid været på Frontline Spray, der indeholder (i flg. produktresume) 2,5 mg fipronil per 1 ml mod Frontline Combo/Pour-On, der indeholder 100 mg!!! per 1 ml.

Altså har hensigten været, at der anvendes den mildeste udgave til høns.

Men anbefalingen, også fra dyrlæger, på 1 pust under hver vinge og i rumpetten, tror jeg efter det jeg har læst nu, er vildt overdoseret!
Og jeg købte netop den lille flaske, da de hos dyrlægerne sagde, at den var nemmest at dosere f.eks. til killinger.

Se hvis vi fortsat skal anbefale brug af Frontline til hinanden herinde, - mener jeg -, at den skal være på SPRAY, og det skal være dråber heraf, f.eks. 1-4 dråber i nakken efter størrelse høne (fra solsort str, over 'alm' dværg, over alm. stor høne, til brahma-hane-str).

Og at man starter med 1 dråbe og ser om ikke ikke det er nok...

(Da jeg googlede lidt videre, læste jeg faktisk dette som anbefaling på de engelske fjerkræfora (Backyardchicken, The Poultry Site), også at det faktisk var alt rigeligt til at slå krybet ned).

Og at man ikke behandler svage dyr overhovedet.

Mht hvad der så virker, og som ikke er naturens egne insecticider, ja så er der vel kun Ivermectin tilbage - men er det overhovedet godkendt til fjerkræ?

Nimrod, tak for det franske link - de har ski' da været grundige dernede! Og tænk at de lige frem er så bekymrede for fipronils virkning på det menneskelige helbred, at de skriver en 100 siders rapport om det.... Uhyggeligt!
« Senest Redigeret: 13 Juni , 2014, 00:07 Fra Mette Nygaard »
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #11 Dato: 12 Juni , 2014, 19:23 »
Og tak for medfølelsen, Tanja <3
HalteMarie var ikke gammel, 'kun' tre år, men har altid haft 'noget', der ikke var som det skulle være - men jeg anså hende nu ikke for at være svagelig, ikke som Prinsessen.

Jeg har behandlet to andre høner, en gammel blandingsdværg der er skruk men som kun fik et pust - hun er stadig ved godt helbred *k
Og så en gammel virkelig luseplaget høne, der venter på at jeg tager mig sammen til at putte hende i fryseren - hun har det indtil videre også godt på trods af tre pust.

Nå, men jeg skal vist da lige have bestilt en ny spand knust hvidløg til sommerens hønseguf ;)
Og forresten: Ølgær!
- som man kan købe hos America-Thisted til duer. Det er fuld af b-vitamin og andet godt. B-vitamin afgiver en lugt gennem huden, der virker afskrækkende på kryb.
Og jeg ved det virker, for da Vetcur lavede gærtabletter til katte, som mine fik hver dag, behøvede jeg ikke dryppe dem mod lopper eller flåter.

Tanja, 'natur'-produkter skal man være meget vedholdende med, før der er virkning - og selv for mig kniber det med vedholdenheden, når der er 20 høns der f.x skal pustes med lavendel-tetræ-vand hver uge, have hønseguf med hvidløg og ølgær hveranden dag, have sandkasse med aske iblandet foderkalk, samt muget ud og strøet kalk i alle hjørner... osv osv.

Så er det man forfalder til den rene kemi - for det er så let... Og har en del konsekvenser.

Jeg har f.x. også i år for første gang nogensinde (og aldrig igen) brugt RoundUp i min have. Bare en lille smule smurt på nogle skvalderkål i et staudebed, som jeg bare ikke kunne overskue at skulle til at kæmpe med. Resultat: Skvalderkålen lever i bedste velgående, mens de nærboende stauder har gule toppe :(

Der findes bare ingen lette løsninger - men måske mange mere besværlige, der sammen virker godt?
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #12 Dato: 12 Juni , 2014, 19:29 »
Ivermectin er godkendt og testet til fjerkræ.
Jeg har for kort tid siden fået det udskrevet til en enkelt høne, det virker både mod indvoldsorm + utøj.
Der er naturligvis tilbageholdelsestid på æg/kød og da jeg er højgravid har jeg været temmelig hysterisk med at overholde den, men hønen var frisk igen dagen efter dosis :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Egonsminde

  • Gæst
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #13 Dato: 12 Juni , 2014, 19:47 »
Frontline Combo Vet. indholde så vidt jeg kan se dette.Jeg delte naturligvis pipetten i så mange som overhovedet muligt

1 pipette på 0,5 ml indeholder:

Fipronil
50,00 mg

Mette Nygard kan kun sige jeg ikke er enig. Jeg mener ikke hvidløg og lavendel virker på andet end god smag og duft. For mig betyder naturprodukter heller ikke at tingene er uskadelige blot at de ikke skal leve op til samme stramme krav som medicinal produkter skal. tea tree er et godt eksempel på hvor giftige 'naturprodukter er og er ikke noget jeg ville ikke bruge dette på mig selv , mit barn eller høns.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Advarsel mod Frontline Spray
« Svar #14 Dato: 12 Juni , 2014, 19:47 »
Så fandt jeg det  ;D

WHO's LD oversigt (Lethal Dose)
LD50 acute, rats, p.o. 97 mg/kg
LD50 acute, dogs, p.o. 640 mg/kg
LD50 acute, chicken, p.o. 11.3 mg/kg
LD50 acute, rats, dermal >2000 mg/kg
LD50 acute, rabbits, dermal 354 mg/kg

Som det fremgår så kan hunde tåle meget høje doser af fibronil (og dermed frontline), mens høns ...

100ml flasken giver 0,5 ml per pumpeslag = 1 pust er 1,25 mg fibronil
250ml flasken giver 1,5 ml per pumpeslag = 1 pust er 3,75 mg fibronil

WHo siger "Fipronil is highly toxic to some birds (e.g. chicken) but not to other ones (e.g. ducks)."
LD50 betyder at 50% eller derover vil dø umiddelbart af den nævnte dosis, den siger ikke noget om langtidseffekt (død på sigt) og det betyder heller ikke at nogle individer ikke ville kunne overleve og at andre vil dø af meget mindre.
Jeg har desværre kun fundet LD50 tallene og ikke eks. LD5 eller lign.
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn