Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Maran vælter  (Læst 6846 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Maran vælter
« Dato: 04 November , 2013, 10:08 »
Har en ung maran høne, som vælter, når hun prøver at gå. Hun spiser og ser ellers frisk ud. Det ligner ikke hønselammelse. Virus på balancen? Eller andre gode forslag... ? Hvad er mon prognosen? Og kan jeg gøre noget.
Mvh Marianne

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Maran vælter
« Svar #1 Dato: 04 November , 2013, 10:15 »
Æv da også, Marianne :(

Var det i februar måned efter flere måneder med sparsomt lys og småt med grønt og krible krable, så ville jeg straks sige stivsyge pga manglende B og D vitaminer - jeg behandlede et par araucanaer, som havde taget permanent vinterophold i hønsehuset sidste vinter for denne dinglesyge...med held /o

men jeg tvivler på, at det er årsagen i din marans tilfælde og har desværre ikke nogle andre bud

Pøj, pøj
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline tragardh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Maran vælter
« Svar #2 Dato: 04 November , 2013, 10:24 »
Mange dyr kan blive fulde af at spise nedfaldsfrugt .. Kan høns det, har den adgang til den slags og er den i så fald bare godt beruset? ???
Har desværre ikke nogle konkrete bud på sygdom .. Hvor længe har den gjort det?

tilføjelse: Udtrykket hønefuld må stamme fra noget .. ;)

vh Niklas

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Maran vælter
« Svar #3 Dato: 04 November , 2013, 10:25 »
Der var da vist lige en der havde noget med b- vitaminer
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=36099.msg313851#msg313851
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Maran vælter
« Svar #4 Dato: 04 November , 2013, 10:26 »
Nej det er nok ikke pga. mangler. De går ude i stor hønsegård med det hele og får selvfølgelig også foder ved siden af.

Der er ingen nedfaldsfrugt, og hvis den var 'fuld' af noget, ville de andre nok også være det, tænker jeg...

Ærgerligt, men håber hun har det bedre når jeg kommer hjem i dag  :-\
Mvh Marianne

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Maran vælter
« Svar #5 Dato: 04 November , 2013, 10:28 »
Glemte at sige, at klatterne er normale.
Mvh Marianne

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Maran vælter
« Svar #6 Dato: 05 November , 2013, 07:55 »
Hønen har det lidt bedre. Spiser og forsøger at klare sig rundt med de andre. Og kæmper sig også op på pind om aftenen. Men vakler og vælter en gang imellem. Jeg håber det bedste, den har ikke givet op, så gør jeg heller ikke  :)
Mvh Marianne

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Maran vælter
« Svar #7 Dato: 05 November , 2013, 08:00 »
Hønen har det lidt bedre. Spiser og forsøger at klare sig rundt med de andre. Og kæmper sig også op på pind om aftenen. Men vakler og vælter en gang imellem. Jeg håber det bedste, den har ikke givet op, så gør jeg heller ikke  :)
Det lyder mystisk. Godt at hun er i bedring. Jeg krydser fingre for, at hun kommer sig helt *k.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Maran vælter
« Svar #8 Dato: 05 November , 2013, 08:47 »
Det er mig, der har haft noget med b-vitaminer, men det var mangel heraf pga af langvarig diarré. Dyrenes evne til at optage vitaminerne kan måske også være forskellig. Havde engang et marsvin, der blev lam i bagkroppen pga b-vitaminmangel - uden at de andre marsvin på samme foder manglede noget.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Maran vælter
« Svar #9 Dato: 05 November , 2013, 08:53 »
Høns kan vel få vitaminmangel af mange årsager, ligesom mennesker,,,, jeg tror jeg ville investerer i en spand vispumin, og give alle et ordentligt pulver,,, der har lige været fældeperiode, og vejret er skiftet hurtigt fra lunt og solrigt til mørke og regn,,,  Jeg ved jo ikke om din høne har skiftet fjer Marianne, men det skader vel ikke med et boost inden vinteren for alvor sætter ind.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Maran vælter
« Svar #10 Dato: 05 November , 2013, 10:05 »
Det er en hønnike, så ingen fældning. De går i en ny 300 m2 hønsegård med masser af grønt og krible-krable, så jeg tvivler på vitaminmangel. Ingen diarré, heller. Hælder derfor til noget virus af en art - eller noget neurologisk. Ingen andre høns er påvirkede. Men vispumin er jo altid godt, har noget, men gad vide hvor... Der er flere ting jeg ikke helt kan finde efter min flytning...  ::)
Mvh Marianne

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Maran vælter
« Svar #11 Dato: 05 November , 2013, 10:56 »
Det er en hønnike, så ingen fældning. De går i en ny 300 m2 hønsegård med masser af grønt og krible-krable, så jeg tvivler på vitaminmangel. Ingen diarré, heller. Hælder derfor til noget virus af en art - eller noget neurologisk. Ingen andre høns er påvirkede. Men vispumin er jo altid godt, har noget, men gad vide hvor... Der er flere ting jeg ikke helt kan finde efter min flytning...  ::)
århh jeg behøver da ikke at flytte for ikke at kunne finde mine ting  <: Vispumin er jo i hvert tilfælde en god ting før vinteren, også selvom de går under optimale forhold,,, mine høns går jo ude på hele matriklen, med mødding, æblehave, skovbund, gammel urtehave, og kæmpe græsplæne, for slet ikke at tale om mit ellers så pæne terrassebed,, de kan faktisk også luske ud på bondens mark, men det gider de ikke, så her mangler nok heller ikke noget, men de får alligevel et par skeer vitamin på denne årstid..

Det skader nok ikke, men selvfølgelig kan din høne fejle noget andet, men så viser det sig nok ikke som en forbedring,, der er ikke meget neurologi der går over af sig selv.. Virus på balancenerven tja det kan høns vel også ha' men det kan jo være mere eller mindre langvarigt...
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Maran vælter
« Svar #12 Dato: 06 November , 2013, 08:43 »
Vores søde maran er blevet hjulpet til de evige hønsegårde. Da jeg kom hjem i går, kunne hun slet ikke gå uden at vælte, og hun kunne ikke komme ind i huset. Ligeledes var de andre begyndt at være efter hende  :'(

Mvh Marianne

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Maran vælter
« Svar #13 Dato: 06 November , 2013, 09:12 »
Vores søde maran er blevet hjulpet til de evige hønsegårde. Da jeg kom hjem i går, kunne hun slet ikke gå uden at vælte, og hun kunne ikke komme ind i huset. Ligeledes var de andre begyndt at være efter hende  :'(
Øv Marianne :( *t. Det var trist.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Maran vælter
« Svar #14 Dato: 06 November , 2013, 09:20 »
Ja, men jeg vidste ikke hvad jeg kunne gøre for hende, og jeg kunne ikke holde ud at se på hende sådan. Der var kun én løsning.
Mvh Marianne