Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Diarré og balanceproblemer  (Læst 12735 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Diarré og balanceproblemer
« Svar #15 Dato: 26 Oktober , 2013, 16:47 »
Jørgen Hilmer + efternavn -Vestjyske dyrlæger- ved faktisk ikke hvad han hedder til efternavn . Dyreklinik her i Tistrup. Nemt med tog fra Esbjerg- timedrift - dyrlægeklinik tæt på stationen ( 1 min´s gang) - og skulle du finde på at komme hertil - så bor jeg to min's gang fra stationen og giver med glæde en kop kaffe/te. :)

Offline Gitte12345

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Diarré og balanceproblemer
« Svar #16 Dato: 27 Oktober , 2013, 21:48 »
Vil bare lige høre hvilken saltsyre konc. du bruger som ormekur. Mine har også på skift tynd mave hvor det tynde er enten hvidligt, klart som vand eller med røde "streger" i, så tænker at en ormekur ikke kan skade.
0,5 Stor Wyandot
Malawi Cichlider
1, 1 børn
1, 0 mand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Diarré og balanceproblemer
« Svar #17 Dato: 27 Oktober , 2013, 22:09 »
Hønseklatter fra raske dyr er meget forskellige i både udseende og konsistens. Der er nogle tråde herinde med links til en oversigt over både 'raske' og 'syge' klatter. Admin - Måske en ide at lægge linket i leksikon under 'Hønseklatter'.

Ved saltsyrekuren anvender jeg en saltsyre der hedder 'Saltsyre 30 %' - jeg tror det er en gængs saltsyre, som forhandles i byggemarkeder og sikkert også i mange større supermarkeder.
Mvh
Erik Andersen

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: Diarré og balanceproblemer
« Svar #18 Dato: 28 Oktober , 2013, 05:37 »
Linket ligger øverst under 'Problemer og sygdomme' i tråden 'Oversigt over gode og dårlige klatter'

http://chat.allotment.org/index.php?topic=17568.0
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Diarré og balanceproblemer
« Svar #19 Dato: 28 Oktober , 2013, 10:47 »
Mine orpingtons rørte ikke saltsyrevandet, selvom jeg lod dem gå uden adgang til andet vand. Måske var jeg ikke standhaftig nok. Da de senere blev lukket ud i haven styrtede de til diverse vandkar og drak og drak.
Jeg har ventet alt for længe inden jeg tog fat på problemet med diarréen. Min hane nåede at udvikle alvorlige mangelsymptomer (lammelsesreaktioner pga b-vitaminmangel).
 Da man begyndte af afskalle ris i Japan( eller Kina - husker ikke præcis) oplevede man at folk der næsten udelukkende levede af ris (f.eks. fanger i fængslerne) blev lamme. Historien er, at når fangevogterne forsøgte at få de berørte fanger på benene sagde fangerne: Beri, beri - hvilket skulle betyde "Jeg kan ikke-Jeg kan ikke". Beri- beri blev senere betegnelsen for sygdommmen. Beri-beri er nogenlunde hvad min hane ville have sagt hvis han kunne tale japansk/kinesisk. :)

Offline Gitte12345

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Diarré og balanceproblemer
« Svar #20 Dato: 28 Oktober , 2013, 12:27 »
Hvad har du så gjort mod diarré når de ikke ville drikke saltsyrevandet (og virker det virkelig at give dem den tynde blanding saltsyrevand?).
0,5 Stor Wyandot
Malawi Cichlider
1, 1 børn
1, 0 mand

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Diarré og balanceproblemer
« Svar #21 Dato: 28 Oktober , 2013, 14:01 »
Haft dyrlægen ude- også fordi hanen var ved at være virkelig ringe.

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Diarré og balanceproblemer
« Svar #22 Dato: 01 November , 2013, 23:10 »
Min første indskydelse, når jeg læser dit indlæg, er, at han er alvorligt plaget af indvoldsorm.
Urtepencil og de andre tiltag du har gjort, kan styrke immunforsvaret, men ikke kurere mod orm, hvis han af den ene eller anden grund, har været svækket og ormetrykket derfor er blevet for stort.

Erik, hvis ormetrykket er for stort, vil det så ikke vise sig som en masse spagetti klatter???
 

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Diarré og balanceproblemer
« Svar #23 Dato: 01 November , 2013, 23:25 »
Erik, hvis ormetrykket er for stort, vil det så ikke vise sig som en masse spagetti klatter???

Ormetrykket kan sagtens være for stort på ét enkelt dyr (hvis dyrets immunforsvar har været svagt af andre årsager), og så kan det være svært netop at finde dette dyrs klatter. Men, jo,  teoretisk burde der være enkelte klatter med indhold af orm der har forladt dyret. Om andre af hønsene vil finde det interessant at pille ormene fra og æde dem har jeg ingen anelse om  /3. Men høns er jo høns.

Mine orpingtons rørte ikke saltsyrevandet, selvom jeg lod dem gå uden adgang til andet vand.

Det lyder meget besynderligt. Her drikker alle høns/racer af vandet som normalt. Kan du have lavet koncentrationen af syre for høj?
Mvh
Erik Andersen

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Diarré og balanceproblemer
« Svar #24 Dato: 01 November , 2013, 23:31 »
Dyrlægen mistænkte ikke at det var bændelorm, men andre orm. Vi ved endnu ikke om det er orm der giver diarréen. Jeg tror strategien er at behandle for det mest nærliggende- for at få bekræftet eller udelukket nogle sygdomme. Hanen har stadig meget diarré så dyrlægen har været her igen i dag og give penicillin ( for mulig infektion) og mere b vitamin ( som erstatning for det han ikke når at få optaget i foderet). Vitaminet har hjulpet rigtig godt på balanceproblemet. Jeg er ret bekymret for diarréen, men må håbe at enten ormemidlet eller penicillinet begynder at virke.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Diarré og balanceproblemer
« Svar #25 Dato: 01 November , 2013, 23:44 »
Jeg tror som hovedregel at det er rundorm, altså spoleorm, der er problemet ved indvoldsorm. Det er også som regel dem der giver størst problemer ved andre og større dyr.
Mvh
Erik Andersen

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Diarré og balanceproblemer
« Svar #26 Dato: 02 November , 2013, 09:12 »
Mht saltsyrekur så brugte jeg 2 ml pr liter. Saltsyren er en 30%. Nu er alle dyr behandlede, så jeg afventer lige, hvad der sker, inden jeg gør mere. Måske jeg skal lave en tyndere saltsyreblanding til at starte med og så øge koncentrationen, så de kan vænne sig til det? Eller måske blande det i regnvand, som de foretrækker?

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Diarré og balanceproblemer
« Svar #27 Dato: 12 November , 2013, 15:08 »
 
Så er min kære hane endelig tilbage på sporet. Efter behandling for orm og betændelse havde han stadig kraftig diarré. Han har nu fået regulær diarré-stop- medicin og er i hurtig bedring. Det har krævet ekstra omsorg med protein- og vitamintilskud at holde han på banen, men heldigvis har det været anstrengelserne værd. :) :) :)

I min hønsebog har jeg noteret:
HUSK
 - at vurdere om dyret lider unødigt.
 - at gribe ind med behandling inden problemet bliver for stort.
 - at have lidt tålmodighed.
 

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: Diarré og balanceproblemer
« Svar #28 Dato: 12 November , 2013, 15:37 »
Godt gået /o

Når høns bliver syge, så skal man gribe ind hurtigt, da høns skjuler deres dårligdom så længe de overhovedet kan.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Diarré og balanceproblemer
« Svar #29 Dato: 12 November , 2013, 17:13 »
Jeg retter mit notat til: Grib hurtigt ind ved mistanke om at noget er galt!