Nu har jeg gjort et forsøg på at udregne det.
Jeg har et problem i udregningen nemlig, at indholdet af Pyrethin I+II er oplyst i volumenprocent, som er i liter ikke gram, men jeg kan ikke finde en densitet på Pyrethin I+II, så jeg kan regne det helt korrekt ud.
Jeg har fundet oplysninger i en Sundhedsvurdering af pyrethrum fra Miljøstyrrelsen:
http://www.mst.dk/NR/rdonlyres/12BB2F28-61A5-4ED4-B3BB-F437989D8BF2/0/sundhedsvurdering_pyrethrum.docDa anbefalingen går på at spraye, så huden berøres finder jeg denne mest relevant (de andre er ”Akut oral toksicitet” og ” Akut inhalationstoksicitet”):
”Akut dermal toksicitet er undersøgt på kaniner. LD50 fandtes at være > 2.000 mg/kg lgv. Der var tegn på hudirritation i form af svag rødme og ødem. Hudreaktionerne var forsvundet efter tre dage.”Matas Insekt spray: Pyrethin I+II = 0,25% W/W
Ved at sprøjte i 4 sec. fås 10g indhold dvs.
1 sec: 0,25% af 2,5g dåseindhold = 0,0025*2,5g = 0,025g = 6,25mg Pyrethin/sec
Brahma høne ca. 3kg dvs. LD50 = mere end 2000mg/kg*3kg = 6000mg
Det vil altså sige jeg skal spraye min høne på ca. 3kg med mere end 6000mg/dag. Altså 6000mg / 6,25mg/sec =
16 min. om dagen i 14 dage, før den med 50% sandsynlighed dør af det.
”Samlet vurderes pyrethrum ikke at besidde alvorlige systemiske langtidseffekter. Derimod er stoffet farligt ved indtagelse og indånding samt irriterende for åndedrætsorganer. Miljøstyrelsen anser ikke pyrethrum for særligt farligt for sundheden.” Det hjælper dog ikke på spørgsmålet om hvorvidt, der kommer gift i vores kød/æg eller ej. Hvis man skal tro på Matas egen beskrivelse af produktet er det nedbrudt efter 24 timer. Jeg har ikke haft held med at finde sikkerhedsdatablade på skidtet, men min egen dåse (Insektspray fra Matas) er IKKE mærket med symbolet ”Sundhedsskadeligt”. Dog kan jeg læse ud fra Miljøstyrelsens sundhedsvurdering, at stoffet kan gøre betydelig skade på både rotter, hunde og kaniner, hvis de udsættes for det konstant igennem en længere periode, men det er jo ikke aktuelt at diskutere, da den anbefalede behandling her er op til 3 pift, som gentages efter 1 uge.
For en god ordens skyld vil jeg lige understrege at jeg også meget gerne vil undgå gift i maden og forbygge frem for behandle