Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Pleje efter massivt angreb af blodmider?  (Læst 9725 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Brahmsen

• Passiv bruger
Pleje efter massivt angreb af blodmider?
« Dato: 23 Maj , 2013, 07:17 »
Har lige opdaget at min skruk er massivt angrebet af blodmider. Hun forlod reden igår morges, og jeg fandt hende meget afkræftet. Hun blev vasket i luseshampoo, som lige var det eneste jeg havde i huset, men ved ikke om det virker mod disse mider.

Redekasse/kattekasse rengjort og fyldt med ny strøelse, og hønen er nu i opvarmet kælder med voksefoder, havregryn, hørfrø, solsikkekerner og tun.

Æggene er nok døde, men de blev skyllet fri for kryb under rindende vand, og lagt under en anden skruk i den anden hønsegård, så jeg håber nogle få klarer den.

Idag gør jeg så rent som muligt i hønsehus, og der er bestilt hemixcide til begge huse.

Er der nogle der har andre input til hvad jeg kan gøre, både for at bekæmpe krybene, men også for at hønen får kræfterne tilbage, eller er hun døende??? Hun spiser selv, men sover ellers.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Pleje efter massivt angreb af blodmider?
« Svar #1 Dato: 23 Maj , 2013, 07:29 »
Åh, stakkels høne da :-[. Jeg ville skynde mig på apoteket og købe en frontline spray til katte/hunde. Endelig ikke pipetterne, de er giftige for høns, men den på spray, og give hende et pift under hver vinge og hen over ryggen. Derudover, så hvad du allerede gør: varme og lækkerier der giver hurtig energi.

Held og lykke med bekæmpelsen og den lille høne *k.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Brahmsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 23 Maj , 2013, 08:07 »
Virker fx Frontline mod blodmider?
Jeg har jo troet mig fri for alt kryb, da mine høns i vinter fik receptpligtig medicinsk behandling mod kalkbensmider, som ikke kunne bekæmpes med håndkøbspræparater og gode råd. Så det har slet ikke været i mine overvejelser, at de lige nu kunne blive ramt af blodmider, men på dem virker medicin åbenbart ikke. Nok fordi kalkbensmiden lever på hønen, og blodmiden lever af hønen.
Hvor længe kan en uge gamle rugeæg overleve uden varme?? Er ca. 6 timer for længe?

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 23 Maj , 2013, 08:25 »
Om æggene kan tåle at være uden varme i 6 timer, er meget afhængig af hvor længe der er ruget på dem samt temperaturen i omgivelserne, og den er jo ikke så lav i øjeblikket.
Rugeæg kan tåle rigtig meget, og jeg har da prøvet at have slukket for min rugemaskine et døgn, men der går selvfølgelig lidt tid, inden den bliver kold.
Jeg har også under et strømnedbrud klækket kyllinger foran brændeovnen med et vådt viskestykke over for at holde fugten oppe, og der kom da fine kyllinger, så ro på, og se hvad der kommer  <L
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Miss Christina

• Gæst
« Svar #4 Dato: 23 Maj , 2013, 08:28 »
Brahmsen

husk der er blodmider i omgivelserne så hele hønsehuset og andet skal behandles.. :(

håber fru Høne kommer oven på igen 

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #5 Dato: 23 Maj , 2013, 10:02 »
Hej Anette.
 En skam du allerede har fået bestilt Hemexcide, ville gerne have delt mine sække, som kommer idag med dig, som tak for den dejlige hane jeg fik af dig.

Håber det bedste for din høne ved jo du elsker dine dyr.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Brahmsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 23 Maj , 2013, 18:08 »
Hej Tina. Jeg bestilte hemexcide, fordi jeg også ønsker at behandle selve hønsegården. Så jeg skal nok få brugt de par sække  ;)
Håber livet bliver surt for krybene, så de foretrækker at leve andre steder /1.

Jeg har fået nogle dråber hvor indholdsstoffet er Ivermectine. Nogle der kender til dette??

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #7 Dato: 23 Maj , 2013, 18:17 »
Hej Anette.
Jeg kender ikke det stof Ivermectine.
Tror du har ret i at man nok skal få sækkene brugt. Det har mange anvendelses muligheder både behandlende og forebyggende. Indtil nu har jeg smidt noget i redekasserne og i en balje hvor der er fuglesand til kyllingerne. Så jeg håber ikke jeg får de  <B blodmider på besøg.
 *k for din stakkels høne.
Hilsen Tina

De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #8 Dato: 23 Maj , 2013, 19:38 »
ved blodmider er der noget med at man med fordel kan smøre siddepinde i petroleum, for at forhindre de vandrer i nattens løb

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 23 Maj , 2013, 22:42 »
http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Sygdomme/BehandlingJeg har fået nogle dråber hvor indholdsstoffet er Ivermectine. Nogle der kender til dette??

du kan læse om præparatet Ivomec (aktiv stof er Ivermectine) her http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Sygdomme/Behandling

Så der er noget tilbagehold på æg og kød ved denne medicin. Men sandsynligvis effektiv
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Brahmsen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 24 Maj , 2013, 18:04 »
Har modtaget hemexcide idag, så dagen er gået med rengøring af hønsehuse. Det ene var helt levende af mider, som sprang på mig... Ahhhhrrggghhh. /3...Ulækkert 
Det andet har jeg ikke fundet mider i  :)
Hønen er i bedring, og er kommet på græs. Hun går og kalder på æg, men jeg er ikke sikker på om hun er stærk nok endnu, og om de er i live. De er under en anden skruk.
Endvidere har der været besøg af ræven som har forsøgt at grave sig ind til to skrukbure, men heldigvis forgæves. Synes det er blevet frustrerende at have høns  :(

Men problemerne får kamp her på matriklen  /1

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #11 Dato: 26 Maj , 2013, 06:59 »
Tab ikke modet, kæmp videre /o.

Ivomec bruges i hvert fald, bl.a. til kalkbensmider. Min undulat fik dråberne under vingen da han blev angrebet omkring næbbet, og det gik hurtigt med at få bugt med miderne. Der er tilbageholdelsestid på æg og kød, men det er effektivt! (okay det lød lidt sært...::), nej, jeg har ikke spist æg eller kød fra min undulat ;)).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Brahmsen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 26 Maj , 2013, 08:09 »
#Tanja, jeg trak noget på smilebåndet af mine indre billeder  ;D
Der skal knageme samles nogle æg sammen fra undulat for at få en æggemad, eller bages  *g

Jeg kæmper videre for mine dyr. Tror huset er ved at være fri for krybene. Idag har jeg ikke set nogle på mig selv, eller i kasser eller pindene  /o
Jeg fejer grundigt igen idag, og giver det en tur mere med gasbrænder, og drysser Hemexcide. Alle hønsene er drysset, og al jorden i hønsegården er drysset. Kyllingerne er de eneste der ikke er drysset direkte. De får forhåbentligt fra hønen.

Mod ræven lægger jeg rionet omkring deres bure om natten. Jeg kan se at han har prøvet at grave, men han kan ikke grave ind under burene  /o

Alt i alt tror jeg jeg vinder over krybene.
Ræven er jeg ikke sikker på. Er bange for at han kommer en dag med familien i dagslys, hvor jeg ikke er hjemme. Men håber ikke han tør, når jeg bor midt i byen, og der forhåbentligt er for meget liv om dagen, til han tør komme her :-\

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #13 Dato: 26 Maj , 2013, 22:07 »
hvis du lægger løse rionet om hønshusene om natten, kan du jo sætte noget larm i dem, dåser eller klokker, så du kan høre hvis ræven får løftet dem, og måske det også kan skræmme den..

I denne tid jager ræven gerne hvor det  er nemt, og når ungerne skal lære at jage er det om dagen, så føl dig aldrig for sikker..
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Brahmsen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 27 Maj , 2013, 06:47 »
God ide med larm. Det skal også prøves  ;D
Jeg har jo haft høns her på matriklen i over ti år uden nogensinde at have haft besøg af ræven. Men jeg har også haft hunde i den tid. Men i januar kom jeg af med mine hunde. Så jeg tror, at hunde på grunden har kunnet holde ræve væk, selvom hundene var inde om natten. Måske er lugten af hund nok til at holde ræv væk????