Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tynd mave..  (Læst 3585 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TrineV

• Passiv bruger
Tynd mave..
« Dato: 19 April , 2012, 22:47 »
Vi har fået de skønneste maran kyllinger!  ;D De er bare så fine. Det virker som om de er helt på toppen, de er aktive og tillidsfulde.. og sultne!  ;)
Men der er en som har fået tynd mave. Det startede i går. Kyllingen virker ok, spiser og mosler rundt som de andre, ikke noget at se eller mærke på den.
Er der nogen der har et godt råd?
De får kyllingstarter, undulatblanding, sand -og har i små doser fået hakket æg og super-fint-hakket skvalderkål/græs.
Der er i øvrigt osse en anden kylling som er noget "tyndhåret" på bagsiden af halsen, og lidt ned mod vingerne på begge sider af ryggen. Det er ikke så voldsomt - man ser det når den strækker halsen, og det ned af ryggen kan jeg kun se når jeg har den oppe i hånden.
(har set den var oppe og toppes med en anden kylling, måske er det derfor..?) 
Jeg vil være rigtig glad for at høre hvad i synes om det, vil jo så gerne gøre det så godt som muligt for kyllerne.  :D
Venlig hilsen Trine.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Tynd mave..
« Svar #1 Dato: 19 April , 2012, 23:12 »
Mvh
Erik Andersen

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 20 April , 2012, 07:00 »
@Trine - du ved sikkert allerede nu, om den tynde mave har bredt sig. Det vi kan være bange for er, at det kan være coccidiose.

En udførlig beskrivese af et udbrud af coccidiose og behandling kan du læse i denne tråd:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=24887.msg225496#msg225496
« Senest Redigeret: 20 April , 2012, 07:27 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline TrineV

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 20 April , 2012, 07:47 »
Ja, det var jo netop "det unævnelige" jeg var bange for!  :(
Det er stadig ikke alle kyllingerne som har tynd mave. Jeg tror bestemt kun det er en. De andre laver fine klatter.
Ser ikke "vandtyndt" ud (endnu?) og der er ikke blod i.
Jeg vil skynde mig at finde det foder Marianne Vedel skriver om i en anden tråd, som har noget forebyggende i. Men det er måske ikke nok?
..jeg tænkte, nok helt forkert, at da kyllingerne er ruget ud i maskine, og har boet i rene nye fine kasser både her og hos opdrætter, så burde det ikke være noget der kunne ramme dem.
-Tusind tak for svar!
Venlig hilsen Trine.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 20 April , 2012, 09:27 »
Mht. det "tyndhårede" så kan kyllinger godt se meget "tyndhårede" ud når de strækker hals.
Jeg synes, de er totalt charmerende i den alder, hvor fjerene stort set er færdig på kroppen og hovedet, men hvor der stikker en masse dun ud i nakken *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline TrineV

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 20 April , 2012, 21:27 »
@ Marianne: Ja, de er simpelthen for søde!!   *p
De er nu stadig meget dunede, men især vingerne har fået flotte fjer.  ;D
Det er helt flippet så hurtigt de vokser og udvikler sig - synes næsten man kan se det time for time..  ;)
Det er helt vidunderligt at følge med i.  ;D ;D ;D

-Den tynde mave har ikke bredt sig noget endnu, (eller udviklet sig i slemmere retning) og kyllerne er glade og tilfredse, måske er det ikke coccidiose, jeg håber sådan at det ikke er!
Venlig hilsen Trine.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 20 April , 2012, 21:34 »
Sommetider kan der jo komme en tynd klat, uden at det betyder noget.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk