Dansk Fjerkræ Forum
Hønsegården => Problemer og sygdomme => Emne startet af: Bjarne Andersen efter 20 Januar , 2009, 20:09
-
Hej med jer.
Er der nogle i Fjerkræforum der for nylig har fået fornyet deres transport autoisation og i så fald hvad har den kostet.
Det jeg tænker på er den autoisation loven kræver at man skal have når dyr skal transporteres over 50 km.
-
Hej Bjarne...
I mine øjne er du jo en ret pålidelig mand, derfor undrer dette mig.
Men så kom jeg til at tænke på om der mon ikke bare står den 1. April på din kalender ? for det kan da vel ikke være rigtigt at man skal ha en sådan....
MVH Lene, der snart kører nogle Maran damer over til Wanda i det jydske.....
-
Hvad! ???
Jeg har godt nok brudt loven mange gange så! Når jeg tænker på alle de gange jeg har haft mine katte eller nogle høns med i bilen.
Hvor kan man læse om det, og gælder det også private, for så er der vel nok mange hundeejere, der bryder loven gang på gang.
-
Den er skam god nok Lene, sådanne regler er der også ;D
-
Jeg mener, uden at være 100% sikker lige pt, at dengang loven blev lavet om, så gælder reglen IKKE længere for privattransport. Altså skal der ingen godkendelse til udover at det skal være dyreværnsmæssigt forsvarligt.
-
Ja ellers har jeg da også brudt loven mange gange. Alle de gange vi kører fra Fyn til Thy/Mors, eller til Lolland med en hund bag i bilen.
Men hold da op hvor er der mange sindsyge mærkelige regler nu om dage....man kan da snart heller ikke slå en bøvs uden at skulle søge om tilladelse til det først! :o
-
Jeg tror der står lidt om det her, hvis det ikke er lavet om siden... :)
Hobbydyr kan transporteres men ikke fjerkræ...
http://www.biodiverse.dk/aktuel/paaskeerklaering.htm
-
Der blev lavet en 'transportforordning' i 2007. Der kan læses om den her:
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Dyrevelfaerd/Transport_af_dyr/forside.htm
-
Tror heldigvis ikke at der er nogle politi folk der har tid eller mandskab til at tage sig af den slags.
Hvergang jeg har kørt med høns har jeg nærmest håbet at en politimand ville stikke hovedet ind i bilen.
Ikke mindst da min veninde og jeg hentede 12 høns i Jylland i min lille Lupo. De høns der kaglede og sikkert også lugtede mest sad på forsæderne ;D
Hvis jeg bliver stoppet og præsenteret for den regel kan jeg meget hurtigt blive meget blond og sige : NAAAAJJJ GUUUUD hr. betjent det anede jeg virkelig ikke noget om.
(Og dette er ikke for at fornærme mine blonde medsøstre, men i krig, kærlighed og bureaukrati gælder alle kneb) :P
MVH Lene, der stadig har øjenbrynene omme i nakken af befippelse.
-
Jeg tror at jeg er nød til at give Finn ret ! der er i den nye forordning ingen begrænsninger, kilometermæssigt for fjerkræ holdt som husdyr ( altså hobbydyr ) hvis jeg har forstået det rigtigt :-\
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=600/sprog=1/grp=2/menu=21/
-
Jeg tror at jeg er nød til at give Finn ret ! der er i den nye forordning ingen begrænsninger, kilometermæssigt for fjerkræ holdt som husdyr ( altså hobbydyr ) hvis jeg har forstået det rigtigt :-\
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=600/sprog=1/grp=2/menu=21/
Den lov der henvises til er om transport af dyr fjerkræ og fugle under 50 km.
Her er som det ganske rigtig fremgår ikke samme restriktioner som når det er over 50 km.
Kæledyr kan også transporteres frit når det ikke er med økonomisk vinding som mål.
-
Lene. Jeg er slet ikke i tvivl om at hønsene på forsæderne kaglede. Men at de også lugtede!!!! ;D ;D ;D
Mvh Jørgen
-
Transportforordningen gælder kun for transporter som led i økonomisk virksomhed, ikke for hobbydyr.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2502
Transport af selskabsdyr, som ledsager deres ejer på en privat rejse, vil derimod som altovervejende hovedregel efter Justitsministeriets opfattelse ikke være at anse som en transport i forbindelse med økonomisk virksomhed. Ved selskabsdyr forstås typisk kæledyr såsom hunde, katte, kaniner, hamstre, stuefugle og lignende, men derimod ikke heste.
Det samme gælder mere hobbybetonet transport af dyr såsom privatpersoners transport af dyr til dyrskuer, kåringer, udstillinger og avlsarrangementer, transport af heste til nationale ridestævner (herunder spring, dressur, ringridning, westernridning, ponytrav, handicapridning o. lign.) og til skovturs- og fritidsbrug.
-
Tak Finn !
Dejligt at man kan komme lidt rundt med fjerkræet uden myndighederne er på nakken af en... ;D
-
<H <H <L Nej hvor skønt.
-
Det kommer lidt bag på mig at transportautoisationen skulle være faldet bort, eller aldrig eksisteret.
Jeg har selv en autoisation liggende, da det var et krav for at jeg måtte transportere fugle over 50 tidligere 65 km. med salg for øje.
Jeg har ikke brugt den de sidste år da transporterne har været indefor de i love omfattede afstande. Jeg ved også at flere fuglefolk har den liggende da det har været et krav fra myndighederne for at de kunne transportere deres fugle med salg for øje.
Tidligere har jeg som veterinær og miljøkonsulent i LDF haft kontakt til myndighederne for at afklare enkelt punkter i lovgivningen og fra toppen af de vedrørte styrelser har de altid svare som om den pågældende lovgivning fandtes og det er udfra disse svare at jeg har oplyst ovenstående.
Det har også altid stået klart at der var forskeld på om man transporterede fugle eller andre dyr med eller uden økonimisk vinding som mål. Kun ved økonomisk vinding er det oplyst at transport autoisationen var et krav.
Jeg vil gå direkte til myndighederne og undersøg om den er bortfaldet eller stadig eksistere, da det ikke er helt uvæsentlig for mig at vide, som rådgiver for De Danske Fugleforeninger. Jeg er glad for at vi fik debatten og de oplysninger der kom frem, da de åbenbart ikke selv kender reglerne i toppen af fødevarestyrelsen, som kommer lidt bag på mig. Jeg er lidt rystet over at fødevarestyrelsen skulle have villedt samtlige Danske fugleholdere, da jeg løbende sender opdatering ud til foreningerne, med nye oplysninger om love og regler, samt at myndighederne ved på forhånd at oplysninger og forespørgsler sendes ud direkte til foreningerne. Da det nævnes hver gang.
Jeg håber da også selv at reglen er bortfaldet da jeg aldrig har kunnet se hvad gavn den skulle gøre for private der transportere mindre hobby dyr, da anden lovgivning i denne hensende tager højde for at dyrene behandles ordentlig under transport.
-
@Bjarne
Godt at du undersøger det for os også...
"Man" kan vist hurtig agere lovbryder helt uden at vide det, i dette lille land.
Det lyder virkelig gale mathias i mine ører...
MVH Lene
-
Der har været en transportautorisation for fjerkræ, hvor bla. transportkasserne i forbindelse med udstilling skulle godkendes, men den er afløst af den ovenfor nævnte fra januar 2007 som kun gælder i forbindelse med økonomisk virksomhed.
Den der gælder for alle er denne
Bekendtgørelse om beskyttelse af dyr under transport
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2508
Om fjerkræ står
Fjerkræ skal i forbindelse med vej- og jernbanetransport transporteres i kasser, bure eller kurve med tæt bund og af en sådan størrelse, at dyrene kan bevæge sig mellem hinanden og stå oprejst uden at berøre låget med ryggen. Ved transport af længere varighed end 12 timer skal dyrene dog kunne stå oprejst uden at berøre låget med hovedet
Der står såmænd også prisen for sådan en autorisation..
For Fødevarestyrelsens udstedelse af en autorisation i henhold til artikel 10 i transportforordningen betales et gebyr på 2.171 kr.
For Fødevarestyrelsens udstedelse af en autorisation i henhold til artikel 11 i transportforordningen betales et gebyr på 3.005 kr.
-
Ja man kan let blive lidt forviret hvis man ikke kender til lovstof og de forskellige fortolkninger af dette stof.
Det seneste jeg har hørt er at det skulle være Skov og Naturstyrelsen der udstedete en transport autoisation. Jeg er næsten sikker på at det gælder en indførselstiladelse, da Skov og Natur styrelsens område er fredning og cites, som er udefor mit område i LDF da vi har en Cites konsulent til at tage sig af dette.
Rigtig godt at den forventede pris nu er sat på plads.
En transport autoisation indeholder følgende bekendtgørelser fra justitsministeriet Bek. nr. 201 af 16 april 1993. Bek. nr. 810 af 29 oktober 1997. Samt ændrings Bek. nr. 703 af 19 juli 2001.
Samt følgende bekendtgørelse fra fødevarestyrelsen, Bek. nr. 43 suplerende bestemmelse for omsætning af fjerkræ, samt evt. senere ændringer.
Desuden indeholder den diverse EU forordninger.Udover selve transporttiladelse. Tiladelsen gælder for 5 år, men jeg har ikke fornyet min da der ikke har været behov herfor.
-
Jeg har for et par dage siden i forbindelse med kontakt til myndighederne blevet underettet om at man fra marts 2008 er stoppet med at sende bekendtgørelser ud i høring.
Nu er det op til folk selv at søge oplysningerne på styrelsens hjemmeside.
Det blev oplyst at beskeden var sendt til dem der var registreret som høringsberetiget i fødevarestyrelsen.
Jeg har ikke modtaget en sådan besked som høringsberetiget i LDF har i her i Fjerkræforum modtaget en sådan besked og hvad er jeres kommentar til den nye foretningsgang i fødevarestyrelsen.
-
Jeg maa nok ogsaa sige at jeg ogsaa har brudt loven op til flere gange saa :P