Dansk Fjerkræ Forum
Hønsegården => Hønsehuset => Emne startet af: Roadrunner efter 10 April , 2011, 21:07
-
Hej Alle,
Er ved at bygge en rugemaskine i et gammelt køleskab, har lavet en kasse bag på køleskabet hvor jeg har monteret termostatføler, blæser samt et varmelægme.
køleskabets nettovolume er 246L + 57L (elektronik kassen) Ialt=303L
Har monteret et 500Watt varmelægme fra en el radiator i den og blæseren er en Ø120mm 230V type som skulle kunne flytte ca. 145M3/timen dvs. ca.40L pr. sekund.
Jeg har købt et digital termostat gennem RS online som styre varmen..
MEN mit problem er at tempraturen svinger for meget fra 35,6 til 38,1 grad og det er vel lige lovlig meget (2,5 grader) ??
Er det forde der ikke er luftgennemstrømning nok i skabet ? det bliver jo skiftet for hver 8 sekunder.
Håber i kan komme med et bud om hvad det er der skyldes den større temperatur udsvingning.
Mvh
Søren
-
Velkommen til
Problemet må være at termostaten er for langsom til at slukke for varmekilden i forhold til hvor hurtigt temperaturen stiger.
500 W er vel en lige voldsom stor varmekilde. Du har ca. den samme temperaturforskel til omgivelserne som i et normalt køleskab (bare til den anden side..) så du burde bruge ca samme til at varme som normalt bruges til at køle. Så prøv med en noget mindre varmekilde, så kan det være at termostaten bedre kan følge med.
Hvordan måler du temperaturen.
-
Du tror ikke det er luftgennemstrømningen ? tror man normalt anbefaler min 2 blæser i den størrelse jeg bruger, vil bare gerne undgå at bruge 2 dyre blæser som hver i sær tager ca.25 watt.
Ville 2 stk. 100 watts pære være bedre ? eller hvad kunne du anbefale ?
vh
Søren
-
Ville 2 stk. 100 watts pære være bedre ? eller hvad kunne du anbefale ?
Jeg har også lavet min rugemaskine i et køleskab af samme størrelse.... min varmelegme er på 100w, det skulle også være nok i din... jeg startede i prototypen af maskinen med 2 x 40w pære og det kørte også fint.... du skal bare som Finn skriver passe på du ikke får for stor varmeeffekt på kort tid....
Der er billeder af min i mit galleri.
-
Takker for de proffe svar ;D
Jeg kan altså regne ud det må være varmelegmet der er for voldsom og det der er galt er at når termostaten slår fra så stiger varmen yderlig ca 2 grader forde det aluminium der er monteret på varmelægmet først skal køle ned igen.
Kan iøvrigt anbefale denne her termostat til selvbygger, den kan styre 2 udgange på hver 8A 230Vac http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=461-244 (http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=461-244)
Mener i at luftgennemstrømningen er nok i maskinen ?
vh.
Søren
-
Det er jo altid bedre og mere sikkert med to blæsere end en. Hvis den ene stopper forsætter den anden jo og det er jo guld værd hvis du har maskinen fuld af værdifulde æg. Bør næsten ikke spares væk.
I en Rcom jeg har er der også to blæsere og den ene begyndte at sige mærkelige lyde og stod af. Den er nu skiftet - men godt der var to :).
Kan se det er en ON/OFF regulering den er næsten altid mere svingende end en forfinet PID regulering, så det kan også være en del af forklaringen ud over det store varmelegeme.
-
okay hvad er forskellen på PID og ON/OFF regulering entlig ?
vh
Søren
-
En ON/OFF regulering er den simpleste for for regulering og regulerer kun ud fra hysteresen, som er den tolerancen du har indsat for dit sætpunkt. F.eks. hvis sætpunktet er 37,8 grader og hysteresen er valgt til 0,3 grader vil regulatoren prøve at regulere mellem 37,5 og 37,8 grader i teorien. Det er dog ikke altid den kan ramme disse værdier helt præcist. Hysteresen kan også vendes så det bliver 37,8 - 38,1 grader regulatoren prøver at regulere efter.
En PID regulering består af 3 dele:
P-delen (proportional delen)
I-delen (integral delen)
D-delen (differential delen)
I praksis er det 3 værdier som du skal programmere ind i din regulator. De fleste PID regulatorer kan dog selv køre en lille for program hvor den helt automatisk, ved at hæve og sænke temperaturen nogle grader og aflæse hvor lang tid ændringerne tager, selv kan indstille disse 3 værdier. Man kalder det typisk en "auto tune" funktion. Så skal man ikke selv indstille regulatoren - dette er også ret tidskrævende og man skal vide hvad man gør.
Hver af ovennævnte dele har sit arbejdsområde og derfor bliver det samlede resultat bedre. Du kan læse lidt mere om det f.eks. her:
http://www.mhes.dk/PID.pdf
Fælles for begge typer er at ting som:
Isolering af maskinen
Størrelse på varmelegeme
Typen af varmelegeme
Fordeling af varmen
Åbning af maskinen
Størrelsen på døren eller lågen
noget der har stor indflydelse på reguleringen og her klarer PID reguleringen sig oftest noget bedre pga. af sine 3 dele da den er bedre til at tage højde for ændringer. Det er også en dyrere regulator at købe.
-
Velkommen på forum, Søren :D
Held og lykke med din rugemaskine.
-
først takker for velkomsten /o
Jeg har nu skiftet den 500watts vaemelægme ud med 1 stk 75watts alm. el pære og en 100watts inferrød varmepære, og nu kan den holde temperaturen inden for 37,8 +0,2 / - 0,2 grader så det hjalp jo gevaldig på det ;D kunne sikkert godt indskrænke afvigelserne lidt hvis jeg monter en ekstra blæser, men med den erfaring jeg har med de få rugemaskiner jeg har lånt gennem tiden så er det her vist fint, har bestilt 2 stk 100 watts Keramiske varmepærer som jeg sætter i når de kommer.
så skal jeg bare lige finde ud af hvordan jeg laver nogle smarte bakker til ægene, tænkte på at lave dem med ruller (rundstokke) og så fixe det så den automatisk kan vende ægene, nogle der har nogle ider gerne med billeder ?
Næste projekt bliver at lave klæggeren i den nederste skab (fryser på 100L).
varmen og afvigelser er tjækket med en "check up"
-
Jørn:
Spændende at se hvordan en "rigtig" rugemaskine er opbygget indeni.
Har et nogle spørgsmål til maskinen, da jeg er meget teknisk interesseret:
Hvilke vej løber luften?
Hvad er de to afbrydere, der sidder på fronten, til?
Hvor er føleren til termostaten monteret?
Hvordan skulle det ekstra varmelgeme stabilisere under klækning?
Kunne være super med et par billeder der viser hvordan den ser ud inden i. Den må være til en hel del æg, med 2x300 watt varmelegemer.
-
Hej Claus,
jeg har bygget min sådan at den trækker luften ind øverst i rugemaskinen, i den elektronik kasse jeg har monteret bag på køleskabet sidder termostat føleren øverst, neden under er blæseren monteret som blæser nedad mod de 2 pære der er monteret før den opvarmede luft igen bliver blæst ind nederst i rugemaskinen.
Mener de 2 kontakter du referer til er til on/off samt lys i maskinen.
-
Jørn:
Går ud fra at blæserne blæser ned i maskinen og at den så (selvfølgelig) returnerer op til toppen igen gennem kanalerne ude i siden. Og ikke omvendt.
Er der ikke ret stor forskel på temperaturen i toppen af maskinen og i bunden - når den er så høj? Ved en mindre maskine jeg har bygget kan jeg spore en temperaturforskel over bare 3 rullebakker.
Prisen afspejler vel at de (går jeg ud fra) er samlet/ lavet i hånden. Men det ser nu ud til at det er ret let at lave en kopi af sådan en maskine
-
15000kr lyder helt urimlig for en rugemaskine, der må være nogle der tjæner tykt på salget ;D for det kan ikke koste mange basseøre at fabrikere på samlebåndet.
Ifg. Eigil nielsen´s bog "årets gang med RACEHØNS" står der at luften skal cirkuler som jeg tidliger beskrev, altså at den opvarmede luft skal blæses ind nederst i maskinen, men om det reælt har nogen betydning ved jeg ikke, det vigtigste er vel at der er samme tempratur i hele maskinen.
Den maskine der er billeder af med de 2skt. 25cm blæser er jo rent overkill, hvis den suger så får du da røræg ud i bunden ;D
-
Satte 2 blæser i og det gav lidt ekstra nøjagtighed nu klare den 37,8 +0,1/-0,2 grader så er det i hvertfald iorden ;D
Men er der nogle her der har en næm og billig metode til at lave bakker med automatisk vending af ægene ?
Har lavet en ramme hvor jeg har monteret rundstokke ø16mm som det er angivet i eigil Nielsens bog, men syntes ikke rigtig det funger :(
-
hver bakke kan rumme ca 52 æg og vægten bliver vel omkring 3,8-4,0 kg.
jeg starter ud med 3 bakker, men den kan godt tage 6 bakker hvis man lavede rulle systemet hvor ægene ligger på rundstokke.
I Eigils bog står der man anvender ø16mm rundstokke hvilket jeg syntes er meget lille, og det er besværlig at monter rundstokkene så de løber helt lige.
-
Jeg tror faktisk rundstokkene i min rullemaskine er med en diameter på ca 16 mm, men jeg skal nok måle senere.