Dansk Fjerkræ Forum
Hønsegården => Hyggesnak => Emne startet af: Christina efter 07 Februar , 2011, 21:09
-
Sagen er den, at min elskede Citroën Xara, siger nogle raslelyde, når jeg kører.
Det er næsten kun når jeg kører 0-50 km/t, og mest når jeg accelererer, eller bremser ned. Det lyder som om der er et eller andet der skal strammes? Og lyden er som noget metal, der rasler mod hinanden... Nogen der har et lille bud på hvad det kan være?
Manden truer med at sælge den til aaaaalt for få penge, men jeg er så glad for den, for den er så trofast, og så har den et ret stort bagagerum :D
-
det kan nemt være dine bremser der er slidt op og så er klodsen gået løs.
-
Vil det lyde metal-agtigt?
-
jep det vil ikke lyde særligt rart når man bremser da det er metal mod metal
-
Hmm, men det er ikke kun når jeg bremser...? Vil man kunne mærke forskel? Synes jeg nemlig ikke jeg kan?
-
kunne også være hjullejer der skal skiftes...
-
Tak til jer begge :)
Ups, fik ikke sagt at den også rasler, når den står i tomgang... Kan det så stadig være de ting I skriver?
-
Kunne godt være varmeskjoldet som er gået løs eller evt. en af bæringerne til udstødningen.
-
Hm....når den også rasler når du holder stille, er det enten noget på karossen eller i motoren siger min bilkyndige mand!! /d
-
Desværre, teknik og mig. Så jeg har en bil der viser mig (i instrumentbræt) når en pære er sprunget. Og oliepind findes ikke. Se skal jeg også se på computeren i instrumentbræt. Og det mindste med motor på samme måde. Så med sådan en bil bliver man da informeret.
Men den laver jo ikke sig selv /d godtnok.
-
Og oliepind findes ikke. Se skal jeg også se på computeren i instrumentbræt.
Er skam glad ved det ikke er min bil en oliepind kan man da se på om der mangler olie. monstro om den computer fortæller om oliemåleren er gået istykker.
Nå men til den oprindelige spørgsmål, få din mand til at se på ophænget til udstødningen eller et eller andet skjold ved motoren, det er det mest sansynlige ved den potte(har selv en). Og er også glad for den og det var en ophæng til lydpotten på min.
-
Manden min siger det kan være varmeskjoldet på katalysatoren der er løs og derfor rasler.
-
Det kan sikkert være mange ting. Det er trods alt en fransk bil. *f
Kan du lokalisere lidt nærmere hvor lyden kommer fra. Fra den forreste del eller fra den bageste. Bedømmes nok bedst ved at lade den gå i tomgang og så gå lidt rundt om den og lytte efter hvor det er mest sandsynlig lyden kommer fra.
-
Manden råber igen ovre fra hans hjørne: Ring til Citroen-smeden. Han svare på tlf. Kan Googles.
-
Min far havde engang en Citroen ID19.
Den var engang på værksted, hvor der blev bøvlet meget med den, til sidst blev den dog lavet og kom hjem igen. Et stykke tid efter punkterede min far og da han tog hjulet af, så så han at der var ridset noget inde i skærmen, der stod : Citroen er noget lort !
Jeg tror de har været meget træt af den på værkstedet....
-
Tak for jeres forslag! *b
Og ja, vi køber aldrig Citroën igen, men det er nu mest fordi reservedelene er så dyre... Jeg elsker min bil, men er vist den eneste der kan lide Citroën :D Dog indrømmer manden, at lige MIN bil, har overrasket ham meget, fordi den har kørt så godt og upåklageligt i så mange år... Det har virkelig været småting, hvad den har fejlet...så håber dette er endnu en lille ting :D
-
Jeg er nu ret glad for Citroën. Vi er nu i gang med vores anden Berlingo! Vi har ikke haft problemer med nr. 1 ud over det der kommer når bilen bliver 10 år gammel, og den har heller ikke været dyr i reservedele, men det skyldes måske at vi har en billig og dygtig mekaniker. Nu har vi en af de helt nye modeller, og den er LÆKKER. Og sikke mange fodersække og æbletræer m.m. man kan transportere i den. /o I gaaaaamle dage var der problemer med franske biler. Især var de vist slemme til at få rust, men nu om dage er de lige så gode som alle mulige andre. Det er bare forstokkede gamle mænd (incl. min lillebror) der ikke kan komme sig over fortidens problemer. :D
-
Godt Henriette Hall bare gi' de der, der ikke kan lide franske biler en på frakken. Franske biler har altid fået skyld for at de var dårlige, måske VAR der noget om det men ikke mere og reservedelene er skam ikke dyrere end til andre bilmærker, er i gang men Citroen nr.2 og fransk bil nr.3 og har ikke haft flere problemer med dem end med de Opel,Audi og WV jeg har haft, nærmere fære og været billigere kørende.
-
Jeg vil nu osse godt forsvare franske biler (men jeg er jo generelt frankofil :D).
Jeg er på min 2. Citroën, en C3'er fra 04, er det vist, og den har tjent mig trofast de sidste 4 år. Jeg kan godt li' franske biler, de er lidt mere finurlige, synes jeg, men når det er sagt, må jeg alligevel tilstå at jeg er lidt af en forræder: når jeg får råd til det, så bliver den skiftet ud med en Golf, som er mit absolutte favoritmærke indenfor biler. Dem her jeg haft mange af i årenes løb, og det er guf! /o
-
Vi har haft en del franske biler, og været meget glade for dem, tidligere har vi haft en Peugeot 406, derpå en 607 (som vi ELSKEDE) og pt. kører jeg i en 206 med automatgear fra 2002. Der er bare aldrig vrøvl med min lille grønne bil, selv hvis den i en periode i vinterhalvåret har stået stille starter den første gang.
Vores oplevelse har været, at de kommer med en masse ekstraudstyr og ikke har andre skavanker og udskiftninger end alle andre biler. Vi har tidligere haft Volvo, Saab og Toyota.
De to sidste biler Søren har haft har været Opel, pt. har han en Insignia.
Men som sagt vi har ikke haft noget at udsætte på de franske biler vi har haft. *p
-
jeg vil nok give de folk som holder på udstødningen ret.
ofter er det oppe ved manifolden (der hvor udstødningen begynder på motoren) at varmeskjoldet er løst eller rundt om enten katalysatoren(foreste pot) eller lydpotten (bagerste pot) at der er gået et varmeskjold.
jeg har dog også prøvet at det kan være et ophæng til disse der er rustet over eller gummi ophænget er knækket.
som mine kollegaer(tidligere mekanikere) ville sige se at få rydet op i bilen og se om ikke lyden så forsvinder ;D
@RWA er du helt sikker på der ikke er en oliepind?
Det med man kan se det i intrumentbordet er kun VEJLEDENDE! og den kan vise "0" længe inden oliepinden gør det. det blev indført da bilerne blev sadt til 30000km mellem olieskift der blev det et krav så vidt jeg er oplyst.
derfor skifter jeg stadig ved ca10000 og filter ved ca20000 (måske af gammel overtro)
-
@Marianne
det er bare ikke så godt med nøglerne til Peugeot 206 de skriver at det er en standart nøgle der er brugt til dem der skulle kun være startspæren der er forskel på
http://epn.dk/brancher/industri/bil/article2329914.ece
-
@ KEW (Kenneth). Nej der er virkelig ingen oliepind i min bil. Det er ikke for at være sjov. Oliestand ses i computeren som sidder midt for (der er også GPS mv) og i instrumentbrædt ses advarsel hvis oliestand falder under bestemt neveau. Det er en BMW 520, den nye model.
Men en bil til 900 tus. skal jeg vel heller ikke rende rundt og åbne motorhjelm /o
-
Har googlet den manglende oliepind ser ud til Mercedes og bimmer leger med ilden..
Personligt ville jeg aldrig sætte min lid til et stykke elektronik til 500kr i en motor til100000...
I min branche tillader man ikke den tillid.. ;)
Men lækker spand!! ;D
-
Typisk fjerkræforum at tråde næsten altid udvikler sig til andet end hovedemnet ::) Men også hyggeligt ;D ;D
Tak for jeres svar (og bliv endelig ved med at snakke videre :D :D), jeg skal nok skrive, når vi har fundet ud af hvad den fejler ;D
-
Jeg I gaaaaamle dage var der problemer med franske biler. Især var de vist slemme til at få rust, men nu om dage er de lige så gode som alle mulige andre. Det er bare forstokkede gamle mænd (incl. min lillebror) der ikke kan komme sig over fortidens problemer. :D
Undskyld hvis jeg er kommet til at træde en frankofil over tæerne. ;D
Jeg er jo nok lidt forstokket i min holdning til franske biler (og vine). Førstnævnte er jo over de sidste 5 år indgået i beredskabet. Brandbiler.
*g *g *g *g *g
-
Typisk fjerkræforum at tråde næsten altid udvikler sig til andet end hovedemnet ::) Men også hyggeligt ;D ;D
Tak for jeres svar (og bliv endelig ved med at snakke videre :D :D), jeg skal nok skrive, når vi har fundet ud af hvad den fejler ;D
Har du prøvet at lade den gå i tomgang og så gå rundt om den og lytte om du kan fornemme hvor mislyden kommer fra?
-
Jeg har nu heller ikke noget imod franske biler, for havde vi ikke dem, havde jeg ikke noget arbejde <: Jeg kører autohjælp hos Falck ;)
-
De har over de sidste år kørt nogle heftige reklamekampagner.
Forskellige modeller holder placeret i nødsporet på motorvejen mod København. Og det ser ud til at være nye modeller hver dag. Det må være en dyr kampagne.
*f *f
-
@pilegaarden
Nu skal hun jo først lige ryde op i bilen inden hun laver fejlsøgning via lytte metoden spørgsmålet er om bilen kan få et ord indført *y *y *y *f ;D
-
Det er bare forstokkede gamle mænd (incl. min lillebror)
;D Ja nu ved jeg jo godt, at det ikke er pænt at spørge om en dames alder ;D
-
Tja, den står jo lige under mit navn, men 10 år yngre end dig Bjørn. ;)
-
Har du prøvet at lade den gå i tomgang og så gå rundt om den og lytte om du kan fornemme hvor mislyden kommer fra?
Nej, og det er jo det jeg skal...men synes ikke den gør det, når jeg så endelig prøver at lokalisere lyden! /f
@pilegaarden
Nu skal hun jo først lige ryde op i bilen inden hun laver fejlsøgning via lytte metoden spørgsmålet er om bilen kan få et ord indført *y *y *y *f ;D
Hov hov hov, lad os da LIGE sammenligne biler, så vil jeg vædde med at mit RYDDEDE bagagerum er mere clean end dit! ::) Minder mig om dengang manden havde gjort sin bil ren indvendigt...så sagde jeg til ham, på bedste kvindelist-manér, at jeg ville vædde med at han ikke kunne holde det, og at den så lige så fæl ud som den havde gjort før, om et par uger... Dét ville IHVERTFALD ikke ske, sagde han, jeg skulle BARE vente og se!
;D
Da jeg nogle uger senere, sad i hans stadig flotte og rene bil sammen med ham, afslørede jeg hvorfor jeg havde sagt det, og manden grinte og synes jeg var lidt dum...og så rodede bilen igen! *g Og jeg VAR da også dum...for jeg skulle da ikke ha' afsløret mig forehavende ;D ;D
Tja, den står jo lige under mit navn, men 10 år yngre end dig Bjørn. ;)
Hehehe ;D
-
Henriette skrev:
'Det er bare forstokkede gamle mænd (incl. min lillebror) der ikke kan komme sig over fortidens problemer.'
Hvis en ung mand på mindre end 43 år, kan betegnes som forstokket gammel mand, så er der sgu ikke meget håb for os andre mere. :D
Men så er det jo godt at det ikke er ham der sidder fast i fortiden, men at han er bevidst om at problemerne med franske biler findes selv i 2011, dvs nutiden. ;) ;)
-
Næ, Pilegården. Det betyder bare at mænd går meget tidligt i stå i deres udvikling, mens vi kvinder bare bliver klogere og smukkere med alderen. ;D
-
Tja, hvad kan man sige til det.
Du tror stadig at de kan lave biler i Frankrig!!!!!!!!
*f *f *f *f *f *g *g *g *g *g
Jeg tror det sidste ord er sagt i den diskussion.
-
Det kunne være du lige skulle checke dine udstødnings ophæng.
Det kunne godt lyde som noget sådan....
I værste fald, en defekt udstødning ( Her tænker jeg mest katalysator ) Og sådan et kræ er dyr....
Men det skulle være rimeligt nemt at checke, find hastigheden hor den rasler, og kør så over et bump... Så burde lyden i det mindste ændre sig, medens du kører over bumpet...
Måske giver den endda selv et bump..
Men check også for en sikkerheds skyld, det ikke bare er en hjulnøgle der ligger og rasler ovre i bagagerummet ;D ;D
M.V.H.... Benny..
-
Næ, Pilegården. Det betyder bare at mænd går meget tidligt i stå i deres udvikling, mens vi kvinder bare bliver klogere og smukkere med alderen. ;D
Vise ord fra en vis Quinde *l
-
Vise ord fra en vis Quinde *l
Det er dog utroligt hvad aldrene kvinder klamre sig til ::) :D
-
Aldrende? Hvem?
-
Se det er det mænd ikke forstår. Vi er ALTID i vores bedste alder! ;)
-
Henriette skrev:
'I gaaaaamle dage var der problemer med franske biler. Især var de vist slemme til at få rust, men nu om dage er de lige så gode som alle mulige andre.'
Se det er det mænd ikke forstår. Vi er ALTID i vores bedste alder! ;)
Typisk kvinder. Når de fagligt/faktuelt kommer til kort, så skal samtalen absolut drejes helt væk fra emnet.
De franske biler, som stort set alle andre biler, har ikke haft væsentlige rustproblemer (Fiat måske undtaget) i 10 år eller mere. Det har vist været helt andre problemer de har måttet slås med i vore dage, som feks selvantændelse.
Formodentlig skyldes det heller ikke rustangreb at de holder som 'reklamevogne' langs motorvejene.
Men jeg kan jo ikke betragte mig som sagkyndig her, da jeg aldrig har haft en fransk bil, og heller aldrig får det. :D :D
-
Hov hov hold lige Fiat udenfor det med rust her er gammel strøm!
Det eneste de fejler på er ledningsnettet der ikke tåler fugt.
Hvilket går lige op med andres elektronik fejl....
-
Noteret.
Som jeg skrev er jeg langt fra sagkyndig. :D :D
-
Tjah. Jeg er ikke specielt frankofil (havde faktisk russisk i gym og på uni, så jeg kan ikke engang tale sproget), men de franske biler er billige og praktiske. Som sagt kører jeg nu i min nr. 2 berlingo, og jeg har i over 11 år aldrig haft problemer med nogen af dem, som har gjort at jeg måtte holde ind til siden. Så jeg taler såmænd bare som almindelig tilfreds ejer. Og på trods af at jeg da kører rundt i hele landet både på landevejene og motorvejene, så har jeg ikke set specielt mange franske biler holde og have problemer. Og så er det vist ikke kun franske biler der har haft selvantændelsesproblemer??? Jeg synes bare at holdningerne er noget forstokkede. ;) Der er da ingen grund til at rakke ned på andre folks biler eller hvad man nu ellers kan finde på. Der er nok en grund til at der kører så mange franske biler rundt for tiden. Folk køber dem fordi de er billige, pålidelige, rummelige m.m.
-
Jeg tror det kan være svært at fremhæve et bilmærke frem for et andet. Alle har jo deres favoritter - og tilsvarende modstykke. Her i huset er vi f.eks. ikke ret meget til Citroën (Som jeg i øvrigt ikke synes er billig, hvis vi ser på nyprisen).
Der er modeller og årgange inden for alle bilmærker, der ikke har været for gode. Og nogen gange er man bare uheldig og få en 'mandagsmodel'. Jeg havde selv en Passat '90, som var pålidelig og rummelig. Desværre kørte jeg galt og den blev totalskadet. Så købte vi en Passat '91 - altså sammen model - men vi havde kun problemer med den (dog ikke så meget med motoren). Nøj, hvor var vi trætte af den!! Nu har jeg en Mondeo '97, som jeg overordnet set er godt tilfreds med, men hold op, hvor kostede vi meget på den sidste år. /d
Hvad min næste bil bliver ??? -Jeg ved et par stykker det IKKE bliver :D Ikke en Berlingo eller en Partner, da de ganske enkelt er for små. Muligvis bliver det noget hvor 'grand' indgår, da det største krav, er plads til 7 personer ;) -Og så må der også gerne være lidt appel til køreglæden (Hvilket jeg heller ikke har ved Berlingo...)
-
Har du prøvet den nye Berlingo? Det er noget helt andet end de gamle modeller. Nu er det faktisk en rigtig bil, og ikke bare en varevogn der er bygget om.
-
Ikke den helt nye. Men jeg mener stadig ikke der er plads til flere end 5 personer i den, hvorfor den så stadig er for lille, når der kommer endnu et barn ;)
-
Når man, som jeg, kører 55.000 km om året, i al slags vejr, stiller man visse krav til pålidelighed, køreegenskaber og komfort.
Jeg har gennem årene prøvet lidt forskelligt, dog aldrig fransk eller italiensk, ganske enkelt fordi jeg har haft for mange kollegaer/venner, der har haft for mange problemer med biler fra disse lande. Af de mange biler jeg har haft over årene er der kun en enkelt der ikke kunne stå distancen. Den var nok også mere valgt med hjertet, end med hjernen. En Chrysler Neon. Fine køre egenskaber, god komfort, meeen ringe kvalitet, lig mange reparationer.
Jeg har haft følgende køretøjer
Mazda 313 (tror jeg den hed, købt lettere brugt i 1981)
Toyota Supra, 2.0 Turbo (mens jeg boede i Japan - skøn bil iøvrigt)
Mazda 626 2,0
Mazda 323 F 1,6
Skoda Octavia 2,0
Chrysler Neon
Suzuki Grad Vitara 2,0 (shit - hvor den slugte benzin)
Hyundai I30 1,6 CRDI (med lidt ekstra heste og komfort)
Der er meget asiatisk på listen, men må også indrømme at bilerne derfra er særdeles pålidelige, og så er de for det meste spækket med ekstra udstyr.
Men næste gang har jeg sat mig for at det skal være Europæisk.
-
Tja det med biler er nok nærmest en religion men jeg kan da godt bidrage med et indspark.
Jeg har kørt som kurer i eget firma da jeg boede i DK. Årlig kørsel omkring 185.000 km. DE første år kørte jeg Toyota HiAce, en pålidelid arbejdshest men ikke meget komfort når man kører så mange km. Da så den første Renault Traffic kom skulle den prøves, mage til l*ort skal man lede længe efter. Fin komfort men ellers..... Efter 6.000 km holdt jeg på motervejen i Tyskland med en kaput turbo. Og sådan gik det slag i slag, en gang til turbo, 2X gearkasse, hjullejer osv. Godt nok dækket af garanti de første 200.000 men det koster jo penge og kunder at holde stille. Nå men jeg besluttede at give Reneault endnu en chance da den jeg havde var en af de første modeller. Men det var det samme. Så den blev hurtigt sparket ud og skiftet med en Mercedes Sprinter. Se det var noget der duede. 500.000 km uden værksted ud over service. Og fortrinlig kørerstilling.
Den længste tur jeg havde i min sprinter var København - Lissabon, ca. 3.000 km. Dertil kom ekstra 1.200 km fordi jeg kørte over polen for at hente min kæreste så vi kunne holde lidt ferie i portugal.
Tommy