Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvis det nu er kalkben?  (Læst 13275 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Hvis det nu er kalkben?
« Svar #15 Dato: 20 Marts , 2009, 16:07 »
Jeg har brugt Frontline engang mod kalkben.  Skorperne faldt af af sig selv efter en tid.  Jeg tror kun, jeg sprøjtede 3-4 gange med ca. en uges mellemrum.  Jeg brugte ikke vaseline eller andet, kun Frontline.
Jeg kan se, at du har fat i den rigtigt Frontline på sprøjteflaske.  Den er dyr, men den var altså effektiv.
Det er virkelig noget møg at have fået kalkben; men du skal nok komme af med det.  Det gjorde jeg, så det kan ikke være alt for vanskeligt.
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvis det nu er kalkben?
« Svar #16 Dato: 20 Marts , 2009, 16:21 »
Det var da gode nyheder, Lise, tak skal du have  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvis det nu er kalkben?
« Svar #17 Dato: 20 Marts , 2009, 19:53 »
Når vores har haft kalkben (desværre ret ofte) så har vi smurt benene ind i motorolie en gang eller to, og så har det været væk :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvis det nu er kalkben?
« Svar #18 Dato: 20 Marts , 2009, 20:03 »
Tak Mikkel,
Jeg har lige haft ham inde i bryggerset. rensede løb og tæerne så godt jeg kunne med lunt brunsæbe vand og en blød tandbørste, duppede ham tør med en blød bomuldsklud, og sprøjtede ham med Frontline; derpå smurte jeg vaseline på.
Og selvom jeg var meget forsigtig, begyndte han at bløde lidt og nogle skorper løsnede sig, da jeg smurte vaselinen på  :(
Han protesterede lidt, men var ellers god og rar, men den der Frontline lugtede lidt sprittet, så det har måske gjort ondt på ham?
Han har fine lange sporer ca. 3 cm. Men dem lod jeg han nu beholde, for man skal vel ikke klippe dem, hvis der ikke er et problem med dem?
Min lille blå dreng sidder og sniffer til min trøje, han synes vist jeg dufter interessant ovenpå denne omgang  :D
Nu håber jeg Jensen II har tilgivet mig i morgen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Hvis det nu er kalkben?
« Svar #19 Dato: 20 Marts , 2009, 20:23 »
Vi var ude forleden for at hente en høne der havde ligget skruk i 3 uger ca. og vi tænkte, at hun kunne gå sammen med kyllerne.
Da vi så hende hos ejeren, havde vi nær løbet vores vej og vores første sætning var "hende vil vi ikke have". Ved nærmere eftertanke og efter at have fortalt ejeren om kalkben (det kendte han ikke noget til, kalkben altså) forbarmede vi os over hønen, for hun er ellers smuk (sussex).
Vi har dog valgt at hun går alene, for ikke at smitte nogen af de andre.
Følte den dag, at jeg havde gjort en god gerning, for nu kunne hun da behandles og hvis ikke vi kunne gøre noget godt for hende, kunne jeg da om ikke andet sende gemalen ud med øksen, så hun ikke skulle lide mere.
Hendes ben var frygtelige. Oppe lige under fjerkanten på det ene ben var det meget fortykket og ellers lignede benene dem vi kan se på billeder herinde.
Vi startede med at give hendes ben en omgang med Rodalon og børste. Hun sad helt stille i armene på min mand. Derefter smurte vi kopattesalve på benene i et godt tykt lag, hun virkede faktisk som om hun nød det. Vi har så hver dag smurt hendes ben 2 gange med kopattesalve et rigtigt tykt lag.
I dag tog jeg så på apoteket og købte noget creme mod fnat (pinligt at forklare, at det var til hønen og ikke til mig selv  ;D).
Da jeg så kom hjem tog vi hende for at smøre hendes ben ind. Bare den behandling vi har givet hende i de her dag har hjulpet meget. Har set at hun har haft småblødt fra sårene på benen, men har bare smurt dem rigtig godt ind. Den fortykkelse der var øverst på det ene ben er fuldstændig væk, så nu er jeg spændt på om den creme jeg lige har købt i dag også virker.
Skal lige sige, at hvis der er mange stavefejl er det fordi teksten hopper når jeg skriver, kan ikke se hvad jeg skriver  ;D

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvis det nu er kalkben?
« Svar #20 Dato: 20 Marts , 2009, 21:00 »
Tak Lisbeth, det er SÅ godt at høre om andres erfaringer!, For man går og gør sig en masse bekymringer, om man nu gør det godt nok.
Ham jeg fik hanen fra mente nu også at kalkben var et uundgåligt onde, når fjerkræ havde en vis alder!
Det bekymrede mig, at de skorperne faldt af, og han så blødte, for jeg var virklig meget forsigtig. Han skulle jo ikke gerne lide under behandlingen, og der skal jo helst ikke være sår, der kan blive inficerede. Men nu sidder han jo på pind hele natten, så der er nok sårskorpe på i morgen, når han skal ud.
Jeg venter til næste torsdag med at give ham en tur igen. Så har han forhåbentlig også glemt og tilgivet  ;)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Hvis det nu er kalkben?
« Svar #21 Dato: 20 Marts , 2009, 22:04 »
Du er ikke alene Marianne  ;)

Vores høne har små blodige sår på benene hver dag. Vil fortsætte med kopattesalven, for jeg synes den har haft en virkelig god effekt når den har kunne fjerne det fortykkede på benet.
Glemte at sige, at hun også har det på kammen, den har jeg også smurt hver dag og den er faktisk normal at se på, men den var heller ikke så slem som benene.

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Hvis det nu er kalkben?
« Svar #22 Dato: 20 Marts , 2009, 22:36 »
F..... også, jeg har også en 4-5 stk der har fået det. :P hvad koster det frontline der og hvordan bruger man det? Jeg har jo stor mave på (skal føde omkring 11 juni) og kan ikke fange de skiderikker, for inden at jeg når jorden er de væk for længst så jeg skal have den bedst hurtige løsning :D
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hvis det nu er kalkben?
« Svar #23 Dato: 20 Marts , 2009, 22:53 »
En rigtig god idé er at forebygge. Og et fodbad (inkl. ben) i en gang madolie en gang i mellem, er god forebyggelse. Så får vi også kigget vores dyr igennem og undgår måske andre overraskelser.

Vi ved desværre ikke hvad midler mod utøj hos eks. hund og kat gør ved høns. Og gør ved os når vi spiser dem eller deres æg.
Derfor er det godt at forebygge og hvis der så endelig skal behandles, så bruge et produkt som er godkendt til høns og overhold tilbageholdstid på æg og slagt.

Læs mere her:
http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Sygdomme/Behandling
Hilsen Susanne

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Hvis det nu er kalkben?
« Svar #24 Dato: 21 Marts , 2009, 00:10 »
Man kan købe en lille spray med Frontline (ca. 125 ml tror jeg) for ca 140 kr og en lidt større (ca 200-250 ml) til 200 kr. De har det hos dyrlægen - altså det er ikke noget han skal udskrive eller noget, man køber det bare "ved skranken" vor dyrlægen også plyndrer én, hvis man køber hundefoder el.lign :o

Jeg giver det også forebyggende på marsvinene. Det er ikke store mængder der skal til. På marsvinene har jeg regnet ud at der skal et pist til pr 100 gr legemsvægt, så mon ikke et par pist er nok til hønseben.

Det er ikke spor giftfrit, men jeg vælger at håbe at æglægningen ikke påvirkes for meget af det. Skrukken får dog ikke noget af det, det ville jo næsten være det samme som at give det til gravide (undskyld Bettina ;)) Men det er da e frisk lille udfordring for den vordende far at indfange kræene og piste den lidt på pusselankerne. Og imens kan du grine - det skulle være så sundt :D
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvis det nu er kalkben?
« Svar #25 Dato: 21 Marts , 2009, 07:06 »
Bettina, jeg ville IKKE give Frontline til hønerne, men jeg valgte at gøre det på den lille hane, som jeg lige har fået, og hvor benene var ret slemme.
Til hønerne ville jeg bruge et pyrethrin-holdigt produkt, du skal læse på spraydåsen, for midlerne kan hedde mange forskellige ting: fluespay, staldchock osv. pyrethrin er udvundet fra krysantemum og ikke spor giftigt for mennesker eller høns, men mider, og den slags er det dødeligt for. Jeg slog et blodmideangreb ned ved to gange sprøjtning og hovedrengøring i hønsehuset med en uges mellemrum sidste år.
Du behøver ikke at rende rundt med stor mave og fange høns; det allernemmeste er at tage hønsene en af gangen om aftenen, når de er gået på pind, så er de helt rolige.
Hvor er det godt at have forum, man får hjælp og også mental opbakning  <H
@ Kopattesalve, det er godt at vide, hvis man nogen sinde skulle få problemet på kammen og i ansigtet på en høne!
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Hvis det nu er kalkben?
« Svar #26 Dato: 21 Marts , 2009, 15:23 »
Det var jo ikke så dyrt igen. Men nu har jeg fanget dem der havde det og smurt deres ben i olie og sprøjtet deres pinde i fluegift. hvis nu jeg smører deres ben i madolie hver 3 dag tror i ikke det vil forsvinde så? Ikke nok med at jeg er smurt ind i olie så var der også en høne der sked på mig,  :D Det var frækt syntes jeg, men kan da ikke lade være med at grine af det. ;D
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvis det nu er kalkben?
« Svar #27 Dato: 21 Marts , 2009, 19:28 »
Nu i lige snakkede om dette måtte jg da lige kigge mine silker... Sørme om ikke de to af dem har lidt kalkben, så smør dem lige en gang her til aften, og så imorgen er det ellers et dyp i olien, og så et dyp næste søndag igen, så skulle det være væk :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Hvis det nu er kalkben?
« Svar #28 Dato: 21 Marts , 2009, 20:20 »
Skulle det være nok mikkel? så vil jeg prøve det også. :)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvis det nu er kalkben?
« Svar #29 Dato: 21 Marts , 2009, 20:33 »
Altså ja det vil jeg mene. Her har jeg ihvertfald gjort dette, og det har hjulpet :D... Benet er meget grimt at se på bagefter og det kan godt begynde at bløde, men så bliver olien ligesom til små skorper, og så falder de pludselig af :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.