Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er dette hønsehus/hønsegård okay?  (Læst 49827 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline borntobewild

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Er dette hønsehus/hønsegård okay?
« Svar #15 Dato: 29 Juli , 2013, 21:45 »
vi har længe gerne ville ha et lille hønsehus... Og har kigget på mange af de færdig lavet huse, for ligesom at lave den nemme løsning, men syntes de har været alt for elendige til prisen. Igår var vi så ude og købe matrialer til selve huset. Og jeg bruge 600 kroner på træ, beslag og hængsler. Tag og bundplade har jeg liggene i forvejen. Så inden længe går det løs med byggeriet :)

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Er dette hønsehus/hønsegård okay?
« Svar #16 Dato: 29 Juli , 2013, 22:08 »
jeg har længe tænkt på udbygning af mine hønsehuse, jeg ville dele gården i stammer- vil have 2-3 stammer på sigt.  så fik vi lavet første hus men pga tidsmangel blev det ved det :-[alle høns går stadig sammen i det gamle hus og bruger det nye som skrukhus.
nu når jeg kikker på det fandt jeg ud af at næste hus skal være større og indrettet på anden vis... man lærer med tiden, og det er ikke noget galt ved
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Nanna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Er dette hønsehus/hønsegård okay?
« Svar #17 Dato: 29 Juli , 2013, 23:05 »
Jeg har haft to versioner af det bur, der linkes til og som Turbomoster også har, og jeg må desværre også sige, at jeg hurtigt fandt nogle andre. Kvaliteten er simpelthen for dårlig - paptræ der rådner og sprækker efter få våde måneder  :( . Tagpappet var ikke tæt hverken på hus eller redekasse, så det mugnede hurtigt - først med hvid mug på loft i redekasse og hus, og så rigtigt råd. Begge mine huse var væggene også piv-utætte - man kan se lyset udefra ved flere af samlingerne og udtræksskuffen er desværre også én stor utæthed om vinteren.

Det undrer mig meget, at der ikke er nogen producenter, der laver et kvalitetshus/hus - og samtidigt ét man ikke skal ombygge kraftigt for være egnet til høns - der burde være masser af penge i det?
Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!

Offline Guldal

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
  • HUSK - Vi lever kun 1 gang.
    • Guldal
Sv: Er dette hønsehus/hønsegård okay?
« Svar #18 Dato: 30 Juli , 2013, 11:56 »
Prøv ellers at kigge nærmer på disse huse...

http://www.mejlskovnatur.dana4.dk/files/manager/documents/brochurea5mejlskov.pdf

Jeg har selv overvejet at næste gang vil jeg handle her...

Materialerne ser meget bedre ud end de andre diverse færdig huse man kan købe rundt omkring.  8)

Fandt også denne meeeen må indrømme den ligger i den dyre ende. Men pæn det er den.  /o

https://webshop.coop.dk/vare/hoensehus-6-kantet/5703393150110?gclid=CNiQj8T31rgCFad2cAodVR0ABQ
Hilsen den grønne hønse dame. :-D

1.3 - Gul Orpington i stor.
0.3 - Brahma i stor.
0.2 Lys Sussex i stor.
0.1 Paduaner.
1.6 Silker i stor.
0.20 Blandinger.

1.0 Pragtfuld mand og 2.0 dejlige drenge.
0.2 Fransk Bulldog.
0.1 Langhåret Schæfer.

OG ikke at forglæmme mine dejlige Skovkatte som jeg bruger alt min fritid på.
Katte udstiller på "hobby" plan ;-)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Er dette hønsehus/hønsegård okay?
« Svar #19 Dato: 30 Juli , 2013, 12:21 »
Prøv ellers at kigge nærmer på disse huse...

http://www.mejlskovnatur.dana4.dk/files/manager/documents/brochurea5mejlskov.pdf

Jeg har selv overvejet at næste gang vil jeg handle her...

Materialerne ser meget bedre ud end de andre diverse færdig huse man kan købe rundt omkring.  8)
Nu kan jeg kun tale for mig selv, men det vil jeg så også gøre, for jeg var rigtig ked af mit Mejlskov hønshus. Det kostede 3100 kroner og holdt i - tja - 2 måneder eller sådan noget. Gummifugerne indvendigt faldt af, og det var utæt, så der kom regn ind igennem redekassen. Understellet (det var den model med hus ovenpå og hønsegård nedenunder) begyndte at bukke i træet, og der var ikke én skrue i huset. Alt var klampet sammen. Jeg havde en kamp af dimensioner for at at få skaderne udbedret. Mejskov var direkte ubehøvlede da jeg talte med dem, og sælgeren fra Maxsø var ikke meget for at lave det. Det endte med, at han kom uanmeldt og selv fugede huset - mens det var fyldt med sand, så gæt selv, hvor længe de nye fuger holdt. Jeg solgte det billigt et år efter (med advarsel og beskrivelse af min oplevelse med huset).

Der findes sikkert andre modeller fra dem der klarer deres job, men jeg skal aldrig igen handle med dem.
« Senest Redigeret: 30 Juli , 2013, 13:28 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Guldal

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
  • HUSK - Vi lever kun 1 gang.
    • Guldal
Sv: Er dette hønsehus/hønsegård okay?
« Svar #20 Dato: 30 Juli , 2013, 16:31 »
Ja billeder er da så taknemmelige.  /d /d

Tænk jeg syntes de så så fine ud. Men dejligt du vil dele din erfaring. For en ting er helt sikkert - jeg skal da bestemt ikke eje sådan et hus hvis det er noget klyt der er lavet...

Men jeg undre mig gang på gang over at det virkeligt kan og skal være SÅ svært at finde ordentlige hønsehuse til en overkommelig pris...
Hilsen den grønne hønse dame. :-D

1.3 - Gul Orpington i stor.
0.3 - Brahma i stor.
0.2 Lys Sussex i stor.
0.1 Paduaner.
1.6 Silker i stor.
0.20 Blandinger.

1.0 Pragtfuld mand og 2.0 dejlige drenge.
0.2 Fransk Bulldog.
0.1 Langhåret Schæfer.

OG ikke at forglæmme mine dejlige Skovkatte som jeg bruger alt min fritid på.
Katte udstiller på "hobby" plan ;-)

Offline Turbomoster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Er dette hønsehus/hønsegård okay?
« Svar #21 Dato: 30 Juli , 2013, 16:45 »
Øv jeg fortryder helt mit valg og køb af de 2 huse - de er jo ikke helt billige i 3300 kr. stykket, hvis de så ikke engang er det halve værd :O(( - man må da kunne klage til forbrugerstyrelsen over sådan noget billigt skrammel - jeg har også undret mig rigtig meget over tætheden ved låger og udtræksbakken - vi har tættet med lister og sat bakken fast med kiler osv. - så nu mangler jeg da bare lige, at det så også er pisse utæt i taget når det regner og bliver fyldt med råd og svamp :O((

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Er dette hønsehus/hønsegård okay?
« Svar #22 Dato: 30 Juli , 2013, 16:45 »
Ja billeder er da så taknemmelige.  /d /d

Tænk jeg syntes de så så fine ud. Men dejligt du vil dele din erfaring. For en ting er helt sikkert - jeg skal da bestemt ikke eje sådan et hus hvis det er noget klyt der er lavet...

Men jeg undre mig gang på gang over at det virkeligt kan og skal være SÅ svært at finde ordentlige hønsehuse til en overkommelig pris...

Mange produktionsskoler laver hønsehuse der er i ok kvalitet, og til en ok pris. Der ligger en produktionsskole på Vestsjælland der tager 1500 kroner for deres mindste model og vist nok knapt 3000 for et der er dobbelt så stort.

Jeg kan kun give dig ret. Det er meget trist, at storproducenterne ikke laver gode huse.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Turbomoster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Er dette hønsehus/hønsegård okay?
« Svar #23 Dato: 30 Juli , 2013, 16:49 »
Har du et link Tanja ??

Offline Nanna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Er dette hønsehus/hønsegård okay?
« Svar #24 Dato: 30 Juli , 2013, 16:52 »
Jeg har linket, idet jeg købte huset dér for nogle måneder siden og anbefalede det her på forum - er meget tilfreds:

http://www.nvpro.dk/ovrige_traeprodukter.html

Jeg har også haft et meilsøe hus - det var lige så skidt, hvor træet intet var værd efter kort tid.... ganske som Tanja beskriver.

Mvh. Nanna
Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!

Offline Nanna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Er dette hønsehus/hønsegård okay?
« Svar #25 Dato: 30 Juli , 2013, 16:55 »
Her er den oprindelige tråd, som jeg lavede, da jeg fik huset hjem:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=32794.msg290392#msg290392

Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!

Offline Turbomoster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Er dette hønsehus/hønsegård okay?
« Svar #26 Dato: 30 Juli , 2013, 17:34 »
Tusind tak Nanna - det vil jeg straks læse  /o

Offline Turbomoster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Er dette hønsehus/hønsegård okay?
« Svar #27 Dato: 01 ſeptember , 2013, 22:24 »
Så har jeg også måttet sande, at mine 2 stk. nyindkøbte færdighuse med voliere er piv utætte i regnvejr, øv øv - så nu er de droppet og vi har lige bestilt 2 nye TÆTTE huse hos en privatmand, som laver dem selv, så nu skal jeg bare ud og købe noget Gori 88, så jeg er klar til at male dem, når de kommer hjem - jamen hvad man dog ikke gør for, at kunne holde høns  :laugh:

Offline EMO

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Er dette hønsehus/hønsegård okay?
« Svar #28 Dato: 02 ſeptember , 2013, 05:33 »
Sidste vinter havde jeg mine høns gående i nogle færdige huse købt ved DLG. Selv om det var en hård vinter havde jeg ingen problemer med sne og regn i husene. Den eneste ændring, jeg lavede var at udvidde hønsegårdene til det dobbelte.
Sælgeren var også ærlig omkring at huset nok passede til 3-4 små dværghøns. Kun lagermanden påstod, at der kunne være 6 store høns i sådan et hus. Det kan der ikke.
Kvalitet? Som regel får man det, man betaler for.

Offline Turbomoster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Er dette hønsehus/hønsegård okay?
« Svar #29 Dato: 02 ſeptember , 2013, 09:36 »
Hej Emo - dejligt at dine huse fungerer fint, men jeg vil nok sige, at med de 3300 kr. pr stk. som jeg har givet for mine, hænger pris og kvalitet i hvert tilfælde slet ikke sammen - jeg vedhæfter for god ordens skyld lige 8 billeder af dem indvendig  /o