Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til sprøjtning af utøj og kalkben  (Læst 3811 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Winni Velling

  • Bruger
  • Indlæg: 55
Hjælp til sprøjtning af utøj og kalkben
« Dato: 12 April , 2009, 10:28 »
Jeg har 10 store Orpinghøner og 1 hane. Jeg opdagede i forgårs at de er fyldt med utøj bagi og også på kroppen når jeg fx løfter vingerne og kigger. Lige nu har de også kalkben og jeg har købt "stald chock spray" igår og skal nu igang med at behandle dyrene. Men hvor skal jeg sprøjte? Jeg forestiller mig i gumpen og også under vingerne, eller hvad? Og på kalkbenene skal jeg da også bare sprøjte? og hvad med huset og i hønsegården hvor jeg har sand, skal det også sprøjtes efter grundig rengøring? og tilsidst hvor tit skal jeg sprøjte - mener at have læst et sted at jeg skal sprøjte en gang om ugen, men kan ikke huske hvor mange gange??
På forhånd tak for hjælpen
mvh Winni

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: Hjælp til sprøjtning af utøj og kalkben
« Svar #1 Dato: 12 April , 2009, 10:51 »
Ej sikke noget træls noget.. klik på nedenstående link.. Der sku gerne stå lidt om det :).

http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Sygdomme/Behandling

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Hjælp til sprøjtning af utøj og kalkben
« Svar #2 Dato: 12 April , 2009, 10:54 »
Hej Winni.
Det er så fælt når man opdager at der er utøj. Jeg ville spraye selve hønsene under vingerne og i gumpen. Lukke dyrene ud og lukke alle udgange og spraye selve huset. Der plejer at stå på dåsen hvor længe døre og vinduer skal være lukkede for at være sikker på at utøjet er dødt.

Kalkbenene ville jeg vælge at give "fodbad". Et rødbedeglas fyldt med madolie og så hele benet derned. Eller pensle med olien. Det vil jeg gøre ca. hver 3. dag for at få det til at hele pænt op.

Halm skal selvfølgelig skiftes. Jeg drysser også staldosan på underlaget. Det modvirker også utøj. MEN den bedste og vigtigste del er selvfølgelig at forebygge og give dem så gode vilkår som muligt i forhold til at holde sig selv rene. Her tænker jeg på et godt tørt støvbad.

I forhold til siddepindene er der gode erfaringer med at pensle dem med olie. Det er noget med at kalkbensmiderne kan leve på undersiden af siddepindene. De kan ses ved at tøre af med et stykke køkkenrulle, men de kan IKKE leve i olie...

Jeg håndterer kun hønsene når de er gået til ro. Så er de nemmest og fange ;D

Sådan en dag som i dag ville jeg lægge kræfterne i at få sprayet selve huset og gjort rent der, og så i aften ville jeg give dyrene den helt store omgang.

Held og lykke. Utøj kan ramme selv den bedste og når først du har opdaget det skal det nok få en ende. ;)
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hjælp til sprøjtning af utøj og kalkben
« Svar #3 Dato: 12 April , 2009, 11:42 »
Udover det som allerede er skrevet, så hvis du kan så ville det være godt at få kalket huset indvendigt. Det slår meget utøj ihjel.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Hjælp til sprøjtning af utøj og kalkben
« Svar #4 Dato: 12 April , 2009, 18:53 »
Jeg er også, eller retter mine høns er plaget af utøj. Selv om jeg bruger salosan, kalker hus osv.
Jeg giver dem et sprøjt i bagen og under vingerne, hvis det er rigtigt slemt vasker jeg dem med luseshampoo.
Jeg har i mit hønsehus grus som underlag både i hus og gård, så de har støvbad og bruger det flittigt, Jeg er nu igang med forårsrengøringen, og denne gang har jeg haft gasbrænderen igang også, så jeg håber det hjælper.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

hoejberg

  • Gæst
Sv: Hjælp til sprøjtning af utøj og kalkben
« Svar #5 Dato: 18 Maj , 2009, 14:26 »
Jeg er lige kommet hjem med 4 nye høns. Er RET sikker på at den ene har kalkben. Jeg lukkede mine "gamle" høns ud inden de "nye" kom ud af kassen. Så startede jeg med at vaske ben på den første med tandbørste, så insektfri og olie. Til sidst insektfri under vinger og ved gumpen. Så blev den lukket ud, og så til den næste høne osv. til jeg var igennem alle 4. så fik huset lidt spray til slut. Kunne dog ikke holde hønsene ude af huset bagefter da det begyndte at regne kraftigt. Skulle det så være godt nok for nu? Hvor tit skal jeg gøre hvad for at slippe af med de kalkben? Hun er slemt angrebet.

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Hjælp til sprøjtning af utøj og kalkben
« Svar #6 Dato: 18 Maj , 2009, 14:47 »
Jeg har også haft en høne med kalkben. Jeg gav den omgang med Nix (luseshampoo til mennesker) som jeg smurte på benene, vaskede det af et par dage efter og smurte så benene i vaseline. Jeg gentog processen efter 2 uger og hønen har været fin lige siden. Siddeping og hus fik noget insektspray og ingen af de andre høns fik det.  :D
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

hoejberg

  • Gæst
Sv: Hjælp til sprøjtning af utøj og kalkben
« Svar #7 Dato: 18 Maj , 2009, 16:43 »
Hvis ikke det her hjælper, må jeg prøve Nix. Håber dog det her virker, måtte race en tur ind til byen for at hente Insektfri 8)