Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ang. siddestænger  (Læst 6961 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline laursenart

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Ang. siddestænger
« Dato: 02 ſeptember , 2008, 09:27 »
Hejsa
Er ny i forumet her og også i fjerkræhold.
Og har derfor lige et ?

Jeg blev i efteråret den glade ejer af en flok gule orpington kyllinger som nu er ca. 5 måneder gamle. Jeg har generelt indrettet mit hønsehus efter foreskrifterne i Jørgen Liljensøe´s bog havehøns.

Min siddestang har jeg lavet af en gammel lægte som jeg har høvlet kanterne på og placeret med den bredde side opad i en højde på ca. 55 cm og 30 cm fra bagvæg.

Men hønsene bruger den ikke de klumper istedet stadig sammen i halmen på gulvet i et hjørne af hønsehuset, hvilket jeg tror bliver koldt og måske fugtigt i vinterhalvåret da jeg har betongulv.

Har set en enkelt sidde på siddestangen i løbet af dagen men ikke for natten.

Seneste tiltag er at jeg har placeret en "trappe" af lecablokke i den ene ende så de lettere kan komme derop men de bruger den stadig ikke.

Kommer det naturligt på et tidspunkt at de begynder at sove derpå eller er der nogle der har nogle fif til hvordan man hjælper hønsene på vej til at ville bruge siddepinden

PFT.

/Peter
Mvh. Peter
Med p.t. 8 Plymouth Rock madamer i hønsegården og 9 gule Orpingtons i fryseren. Derudover 9 gæs på friland

Offline laursenart

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Ang. siddestænger
« Svar #1 Dato: 02 ſeptember , 2008, 09:45 »
Mente selvsagt foråret  ;D...
Mine høns er fra April/maj
Mvh. Peter
Med p.t. 8 Plymouth Rock madamer i hønsegården og 9 gule Orpingtons i fryseren. Derudover 9 gæs på friland

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Ang. siddestænger
« Svar #2 Dato: 02 ſeptember , 2008, 10:15 »
Jeg ville simpelthen løfte dem op på siddepindene hver aften ved tusmørketid. Men jeg mener også at have hørt at netop orpington ikke altid gider sidde på pinde - men her er jeg absolut IKKE ekspert.
Held og lykke med dem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline laursenart

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Ang. siddestænger
« Svar #3 Dato: 02 ſeptember , 2008, 10:51 »
Hejsa Marianne.
Tak for dit svar
Vil forsøge mig med at løfte de "tunge" damer op på pinden..
Mvh. Peter
Med p.t. 8 Plymouth Rock madamer i hønsegården og 9 gule Orpingtons i fryseren. Derudover 9 gæs på friland

Offline Lisa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: Ang. siddestænger
« Svar #4 Dato: 02 ſeptember , 2008, 11:57 »
Mine orpingtoner er også fra marts, og jeg startede med at løfte alle op, da jeg fik dem for halvanden måned siden. Den ene løfter jeg stadig op hver dag, da den ellers står og kigger op på de andre (det gør den stadig når kl. har passeret 23). Jeg har prøvet at sætte stangen længere ned, med det resultat, at de sov på gulvet, så jeg tror at din højde er ok, - du skal bare hjælpe dem på vej. Prøver i øjeblikket at lære min den sidste at gå op af stigen til pinden, men den hopper ofte ned fra stigen og tager opstilling på gulvet. Andre gange er den begyndt at gå op og sætte sig (når den altså bliver løftet op på stigen :D)
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown

Offline laursenart

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Ang. siddestænger
« Svar #5 Dato: 02 ſeptember , 2008, 13:02 »
Hejsa Lisa

Tak for dit svar.
Tænkte nok at de "damer" ikke bare indordede sig efter de forhold jeg har skabt for dem  ;D

Må hellere få banket en ordentlig stige sammen til dem så.
Frem for lecablokkene som var tænkt som en midlertidig indkørselsløsning. Og så må de jo håndbæres i "seng".

Næste forcering bliver nok når de forhåbentligt snarest begynder at tænke på at lægge æg. Så skal de nok også hjælpes på vej ind i redekasserne.  ::)

Det må da også være lige op over at dine skuer efter en redekasse du skriver jo at dine er fra marts??.

4 af mine er fra Apr og 5 fra starten af maj. Jeg regnede da med at der MEGET snart sker noget
Vil følge med i om du poster nogle erfaringer/ideer når dine påbegynder æglægningen.
Mvh. Peter
Med p.t. 8 Plymouth Rock madamer i hønsegården og 9 gule Orpingtons i fryseren. Derudover 9 gæs på friland

helle skøtt

  • Gæst
Sv: Ang. siddestænger
« Svar #6 Dato: 02 ſeptember , 2008, 14:50 »
Hej Peter.
Velkommen til forum!
Jeg ved ikke meget om din hønserace, og jeg har heller ikke meget erfaring omkring siddepinde. Altså bortset fra, hvordan det fungerer her...
Jeg har også siddepinde til mine høns - men under siddepinden har jeg en hylde. Et lortebræt. Det er 25 cm under pinden. Hylden er dén, der sidder i 50 cm højde. På hylden er der halm. Det er faktisk en ret bred hylde - pinden sidder placeret 'midtfor', så de kan gå både foran og bagved pinden uden at der opstår panik.
Det betyder, at hønsene skal i seng, hopper de op på brættet og videre op på pinden. Det er en løsning, de er rigtig godt tilfredse med.
Årsagen til tilfredsheden, tror jeg, findes i, at kommer de op at næbbes, og den ene kommer til at puffe for meget til den næste, falder de ikke så langt. De er jo forholdsvis tunge dyr, der ikke holder meget af at flyve - bortset fra lige når de får fjer på vingerne som ganske små.
Så de sidder altså højt, men uden risiko for at falde langt ned. Den risiko er der jo heller ikke, når de skal op fra gulvet. Her flyver de op til hylden og lander sikkert.
Jeg kan sagtens forestille mig, at hvis der kun var en frit svævende pind, ville jeg heller ikke kunne få mine derop. Tænk, hvis de misser - så er der bare den lange vej ned igen...
Ved ikke, om det svar kan være til hjælp...
 

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Ang. siddestænger
« Svar #7 Dato: 02 ſeptember , 2008, 18:39 »
Mine Orpington lå og sov på gulvet, men jeg prøvede altså heller ikke at løfte dem på pind.

Mht. æglægning har vi lige i en anden tråd udvekslet erfaringer m æg og Orpington, hvor stemningen hældte mest til at de først begynder om foråret. Se linket her:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,1966.msg15765.html#msg15765

Desværre.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline laursenart

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Ang. siddestænger
« Svar #8 Dato: 03 ſeptember , 2008, 11:12 »
Hejsa tak for de gode og fyldige svar  :)
Vil forsøge mig med de nævnte tiltag.

Har trillet tråden igennem ang. æglægning og blev da lidt skuffet over at læse at mine orpington høns måske først starter med at lægge æg til næste forår!!. Valgte netop racen fordi jeg dels havde læst at de var rolige, gode æglæggere, ville ruge og en velsmagende kød race..
Væbner mig med tålmodighed og ser tiden an inden jeg svinger øksen og skifter besætningen ud.

Er nemlig ikke de sidste høns/fjerkræ jeg påtænker at holde, har planer om en tilbygning til evt. kyllingehold eller en helt anden hønse race... ;)

Er også ved at grave en sø og har hegnet et større område ind hvor jeg vil have gæs til næste forår så mere fjerkræ og flere udfordringer venter forude  ;D

God dag herfra...
Mvh. Peter
Med p.t. 8 Plymouth Rock madamer i hønsegården og 9 gule Orpingtons i fryseren. Derudover 9 gæs på friland

Offline Lisa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: Ang. siddestænger
« Svar #9 Dato: 03 ſeptember , 2008, 11:29 »
Peter
Jeg har netop lavet en hønsestige op til redekassen (der er 55 cm over gulvet) og et landingsbræt lidt under og foran. Jeg vælger stadig at være lige forventningsfuld omkring det første æg på denne side af nytår, trods fleres hårdnakkede påstande om at det måske først kommer til foråret ;).
Tror at jeg også skal prøve løsningen med et bredt bræt under siddepinden.
Hønsehuset er snart en sand forhindringsbane at komme igennem :D
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown

Offline laursenart

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Ang. siddestænger
« Svar #10 Dato: 03 ſeptember , 2008, 11:48 »
Hejsa Lisa...
Har luret din stige op til redekasserne i dit galleri  ;)

Overvejer også at knalde en plade op under siddestængerne.
Have påtænkt at beklæde den med en tynd plexiglas plade, fyre sand på og bruge tippet læst i en anden tråd med lige at feje sandet sammen og igennem en si over en spand så efterladenskaberne sies fra og sandet kan genbruges...

Og ja det griber hurtigt om sig med diverse finurlige anordninger i hønsehuset.  ;D

Og et mere JA.... Vi FÅR da æg i ÅR!  ;D
Mvh. Peter
Med p.t. 8 Plymouth Rock madamer i hønsegården og 9 gule Orpingtons i fryseren. Derudover 9 gæs på friland

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Ang. siddestænger
« Svar #11 Dato: 03 ſeptember , 2008, 12:51 »
Peter måske du skal sænke pinden 20 cm og sætte den noget længere ud fra væggen - 30 cm fra væggen giver ikke så meget plads....

Jeg er også en af dem der løfter fede, tykke orper på oind hver aften.

Det begynder at gå bedre. Til at starte med røg der én ned for hver gang der blev sat to op. Tricket her er dels at give den gamle sure skruk, som vil have dem ned, et rap over næbet, når hun lægger an til hak, det andet er at lægge en blid hånd på ryggen af hver enkelt til de slapper af - og ja - indrømmet kun for jer her på forum;) - mens jeg siger en beroligenede stille gok, gok, gok-lyd a la en skruk der putter sine kyllinger <G

Jeg har dog aldrig haft så fatsvage høns som disse, og går og overvejer andre løsninger til at få dem op fra gulvet, til sovetid. Men nu får de lige nogle uger mere, med blid hånd og gokke-godnatsang :)

Det bedste jeg ved, når alle er 'puttede' er, at stå i døren og se den lange, flotte række af gule høns der sidder der lige så flot <.

Jeg er også med i foreningen: 'Vi vil ha æg i 2008!!' :)
« Senest Redigeret: 03 ſeptember , 2008, 12:53 Fra Hanne Lottrup »