Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår lægger de mon æg  (Læst 1260 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvornår lægger de mon æg
« Svar #15 Dato: 27 August , 2008, 09:03 »
Lisa, jeg synes det er rigtig ærgerligt, at man får den opfattelse at 20 uger er det magiske tal. 20 uger er vel nærmest tidligst muligt de kan lægge æg, mine var snarere omkring 6 måneder, da de begyndte, men de har til gengæld været super pålidelige siden.
Held og lykke med det, dine høns er helt sikkert HELT NORMALE  ;D ;D ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Hvornår lægger de mon æg
« Svar #16 Dato: 27 August , 2008, 09:26 »
Det med æg er lidt ligesom når børn skal blive renlige, når man tænker at renlige bliver de aldrig, så bliver de det! ;D

Jeg har 1 Sussex-høne fra 9. marts og 2 fra 30. marts og der har jeg gået og spejdet efter det første æg (hver  gang man river sig og køber 6 æg fra fritgående høner, tænker man det bliver den sidste)

Selv om jeg er hønseejer på 14. år har jeg tænkt at måske kan netop denne høne ikke finde ud af det. Men minsandten om ikke der i denne uge lå et fint lille æg, endda i redekassen. Dvs. at hønen er 23 uger. Så det gælder om at være lidt tålmodig. (siger verdens mest utålmodige kvinde) ;D

Jeg må så oplyse dig om at Orpington er en dejlig begynderhøne, men ikke den største æglægger. Mine lagde ikke æg om vinteren (men jeg gav altså heller ikke lys), men her må nogle Orpington-eksperter på banen.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvornår lægger de mon æg
« Svar #17 Dato: 27 August , 2008, 09:50 »
Mine orpington kommer faktisk først i gang når foråret kommer, også selvom de er fra påske, dvs. nogle af dem er ca 1 år gamle, de venter simpelthen til den første vinter er gået.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lisa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: Hvornår lægger de mon æg
« Svar #18 Dato: 27 August , 2008, 12:36 »
Marianne, Jette og Ina - tak for nogle gode svar. Ina, dit svar slog mig godt nok en lille smule ud af det. Det med at dine høns fra påske springer den første vinter over. Opdrætteren sagde også, at der var en mulighed for at det kunne ske, hvis jeg var "for god" ved dem (=gav dem for meget at spise, så de bliver fede). Men man har jo også lyst til at kræse lidt for sine høns, og ikke kun give dem piller og havre :-\ Håber nu stadig at se et æg inden vinter <+
Vh Lisa
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvornår lægger de mon æg
« Svar #19 Dato: 27 August , 2008, 13:28 »
Det første æg er i hvert fald noget ganske specielt. Men det er rigtigt at høns der bliver for fede lægger færre æg, så vidt jeg har forstået skal man holde igen med hvede og majs.
Jeg mener også at have læst at netop din race er noget madglad, hehe. :D :D :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvornår lægger de mon æg
« Svar #20 Dato: 27 August , 2008, 16:44 »
Jeg har haft gul orpington i 15 år, og de er ikke fede, selvom jeg bruger hvede og knækket majs, de går på meget god plads og får en masse motion, så det går nok, men alligevel gider de som regel ikke lægge æg før det bliver varmt og kyllingetid igen. De eneste der er lidt vel runde, er et par af de ældre madammer, der går tæt på huset, og holder øje med køkkendøren hele dagen, og om de lægger æg eller ej, det ved jeg overhovedet ikke.

Egentlig er det vel meget naturligt, at de kun lægger æg i forår og sommer, så jeg lader dem være og har et par lyse sussex til at holde mig med æg om vinteren, der er jo også grænser for hvor mange æg vi bruger i husholdningen for der er ingen her der bager.

 @ Lisa
Måske du skulle have dig et par "outsiderhøns" der kan lægge æg til dig hele vinteren.

Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lisa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: Hvornår lægger de mon æg
« Svar #21 Dato: 27 August , 2008, 17:28 »
Hmmm, lyder som en meget god idé med et par outsiderhøns til at hjælpe orpingtonerne med forsyningen af æg om vinteren. Ina, du nævner lys Sussex, og jeg mener at have hørt at wyandotterne også lægger rimeligt vinteren igennem. Er der nogen der har erfaring med andre race-høns der er gode vinter-æglæggere?
Vh Lisa
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hvornår lægger de mon æg
« Svar #22 Dato: 27 August , 2008, 17:32 »
Ja jeg synes Australops er rigtige gode æglægger om vinteren, ja hele året,  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvornår lægger de mon æg
« Svar #23 Dato: 27 August , 2008, 17:37 »
Jeg har en tommelfingerregel der siger at kyllinger (af Australorp) klækket inden 1. april begynder at lægge æg inden det bliver for længe mørkt (altså snart). Når de først er begyndt, skal de nok blive ved vinteren over. Hvis de er klækket senere, så starter de først i januar/februar når det begynder at blive længere lyst.  Men som sagt kun en tommelfingerregel herfra.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Majs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
Sv: Hvornår lægger de mon æg
« Svar #24 Dato: 28 August , 2008, 14:26 »
Mine Australorps er fra starten af  juni 2007, de lagde det første æg d. 23.december ;) så det er noget der ligner 6½ måned :o

Mit første kuld kyllinger (blandingshøns) fra 6. april i år er begyndt at lægge æg :P d. 26 august, for 2 dage siden :D ca. 4½ måned gamle ;D

Mvh.
Majs :)
Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hvornår lægger de mon æg
« Svar #25 Dato: 28 August , 2008, 17:34 »
Ja mine er fra 29 marts, og de er ikke startet endnu  :-\
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvornår lægger de mon æg
« Svar #26 Dato: 29 August , 2008, 12:11 »
Mine orper plejer at lægge æg vinteren igennem. Måske med en kort pause fra januar til marts, hvilket de får lov til (dvs jeg giver dem ikke elektrisk lys om vinteren).

Jeg fodrer med 1 del hvede, 1 del byg og en del æglægningsfoder + det de kan finde når de er ude i mine 'hjemmetimer'.

Jeg går også og venter på det første æg fra mine de nye, men da jeg ved at jeg risikerer at de evt ikke lægger æg før til foråret har jeg gemt én voksen høne til at levere æg vinteren over. Et æg om dagen er egentlig nok til hele vores famile hmmm....tankevækkende ;)

Offline Lisa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: Hvornår lægger de mon æg
« Svar #27 Dato: 29 August , 2008, 12:31 »
Hvornår er dine "de nye" fra, Hanne, og er den voksne som du taler om en orpington? Kan den lægge et æg om dagen vinteren igennem?
Vh Lisa
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown