Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: 1 1/2 år gamle ænder??  (Læst 15634 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: 1 1/2 år gamle ænder??
« Svar #30 Dato: 23 November , 2011, 13:18 »
Det er altid en god idé med fyld, for så bliver anden mere saftig. Man kan bare fylde med kartofler.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: 1 1/2 år gamle ænder??
« Svar #31 Dato: 23 November , 2011, 14:17 »
Jeg var faktisk overrasket over hvor saftig den var, men den er jo osse stegt i en lukket stegeso...det hjælper formegentlig gevaldigt på det kontra en and på rist i ovnen  :)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: 1 1/2 år gamle ænder??
« Svar #32 Dato: 26 November , 2011, 12:31 »
METMUS!!! Du blev dagens stjerne i skysovs!!!

Vi har ved gud aldrig lavet en af vores egne ænder så den smagte SÅ fantastisk! SUUUUPERMØR, og kun en anelse tør der hvor den manglede skindet fra plukningen, hold kæft det var godt! Og sikken en sovs!!!! Jeg behøvede faktisk slet ikke gi den med grillen, for skindet var helt mørkt og sprødt  /o

Men om jeg begriber hvordan i får plads til en andrik i jeres römertopf  ??? Jeg har fået specialdesignet en stegeso af en af vores venner som er keramiker, og den fylder jo hele ovnen så stor er den, men vores andrikker er altså laaange  :D

Min kære Adam havde helt mistet lysten til at spise vores ænder, men nu er han helt på dupperne  :D Og så med grønlangkål og det hele...der er jo kun en måned til jul  ::)

Ha haaaa, hvor er det bare fedt! Synes du ikke også, at "hjemmeavlet" and mætter helt vildt? Det synes vi ihvertfald her, og min mand kan godt spise, kan jeg love dig, men han blev bare så mæt, da vi spiste and :) Anden kunne næsten ikke være i stegesoen, men jeg ønsker mig dén et nummer større til jul - mener en stegeso kan fås i 8 kgs størrelse, men så er der vidst heller ikke meget ovn tilbage  ;)

Sovsen hos os blev også bare mums mums mums, ingen tilsætning af hverken salt eller peber eller andet...blot lidt meljævning og en anelse kulør, så sad den i skabet!

Marianne:Jeg lod halsen og leveren blive inde i anden under stegning, tror også jeg smed et enkelt æble i halve derind, men vil ellers helst lave den uden fyld  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Sunkist82

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 69
Sv: 1 1/2 år gamle ænder??
« Svar #33 Dato: 26 November , 2011, 23:12 »
Hmm, har så lige et spørgsmål til alle de fantastiske kokke der er rundt omkring ;-)
Jeg har en del haner af egen avl i fryseren, de er ca 2- 2,5 kg og ca 24 uger gamle da de blev slagtet. Hvordan skal leg tilberede dem bedst muligt? Har prøvet i en stegegryde, men blev ikke vellykket da de var for store til stegegryden.
Ville gerne noget nemt, som at fylde dem og stege dem i lang tid i ovnen... Så de bliver rigtigt møre... ;-)
Nogle gode ideer til hvordan jeg skal bære mig ad?  ;-)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: 1 1/2 år gamle ænder??
« Svar #34 Dato: 26 November , 2011, 23:57 »
Masser af grønt + en stegeso + lidt vand + krydderi efter behov/smag  til han falder fra hinanden.

Jvf. denne tråd
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=21676.msg193330#msg193330
« Senest Redigeret: 27 November , 2011, 00:00 Fra ina.... »
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

karina dj

  • Gæst
Sv: 1 1/2 år gamle ænder??
« Svar #35 Dato: 27 November , 2011, 08:53 »
Sunkist: Du vil ike fortryde at anskaffe dig en lukket stegeso der er stor nok til dine hanekyllinger. Så römertopfen til 5 kg er på tilbud for tiden  ;)

Offline Sunkist82

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 69
Sv: 1 1/2 år gamle ænder??
« Svar #36 Dato: 27 November , 2011, 13:44 »
Sunkist: Du vil ike fortryde at anskaffe dig en lukket stegeso der er stor nok til dine hanekyllinger. Så römertopfen til 5 kg er på tilbud for tiden  ;)

Oki, takker... Det vil jeg lige undersøge nærmere ;-)

Offline Lundur

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 246
Sv: 1 1/2 år gamle ænder??
« Svar #37 Dato: 27 November , 2011, 15:46 »
Hej Lene P.
Jeg avler Sachsenænder og bruger årets "høst til julemad, men jeg går ikke af vejen for at tilberede de ældre avlsdyr også, når de bliver erstattet af yngre dyr.
De unge dyr kan tilberedes ved relativt kraftig varme på ca. halvanden time uden at blive seje eller tørre, mens de ældre dyr bliver bedst ved at langtidsstege 3-4 timer ved ret svag varme 125-150 grader. Lidt fyld af syrlige æbler med lidt søde svesker og lidt frisk timian, salt og peber er lækkert tilbehør til middagen og så tørrer kødet ikke så nemt under stegningen. Fyldet tager også noget af varmen, så brug stegetermometer for at sikre at kødet har fået nok.
mvh Lundur
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk