Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lopper, eller hvad det nu er...  (Læst 3827 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ThomasSLaursen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
Lopper, eller hvad det nu er...
« Dato: 06 ſeptember , 2014, 01:07 »
Mine høns har fået utøj. Det er små husfarvede prikker, der kravler rundt. De er helt runde, og ikke større end spidsen af en knappenål.
Dyrlægen gav mig (mod klækkelig betaling) Frontline på spray, og jeg har nu sprayet alle under vingerne - på huden.
Hanen har fået anden gang i dag, to dage efter behandlingens start.

Mine spørgsmål er følgende:
1) Skal jeg have ryddet hønsehuset, og have alt rengjort, eller er Frontline på dyrene nok?
2) Hvis jeg rengør, så har jeg noget foderkalk stående. Er det en idé at sprede det ud på gulv og vægge, inden jeg kommer nyt strøelse på gulvet?
3) Er der nogen der har erfaringer med Frontline behandlingen (gode/dårlige)?
4) Jeg regner med at alle hønsene skal have en behandling mere om en uge. Men er det så ovre, eller skal jeg forvente at skulle fortsætte med yderligere behandlinger?
5) Er der nogen der har erfaring med forebyggende behandling med Frontline eller andet?

Håber i har input til noget af ovenstående...
Mvh, Thomas

0,1 Araucana
1,1 Isabella Dværg Brahma
0,2 Brun Dværg Brahma
0,1 Gråstribet Dværg Maran
0,1 Sort-Kobber Dværg Maran
1,9 div. Undulat
2,1 Sangparakit (opaline)
1,0 Nymfeparakit
0,5 Kælerotte

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Lopper, eller hvad det nu er...
« Svar #1 Dato: 06 ſeptember , 2014, 05:52 »
Du skal prøve at læse denne tråd, Thomas

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=39407.0
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline tina rosenberg

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Lopper, eller hvad det nu er...
« Svar #2 Dato: 06 ſeptember , 2014, 21:38 »
Jeg er også ny med høns og her er mine første erfaringer med lopper, lus og blodmider på høns og i hønsehus- og gård.
Jeg fjernede alle siddepinde i hønsehuset og kunne konstaterede at der sad klaser af blodmider ved beslag i væggen.
Jeg sprøjtede direkte på utøj med Chok fluespray (købt hos amerika-thisted). Vaskede så alt af i brun sæde. Da det var tørt kalkede jeg vægge og gulv med Hemexcide blandet op med vand 1:3. (købt hos bangs.dk) Det er også blevet strøget tørt i halm, spåner og redekasser. Det hjalp øjeblikligt. Jeg satte nye siddepinde op.
Høns har fået droplop i nakken (købt hos købt hos amerika-thisted) og er blevet sprøjtet med Chok fluespray under hver vinge og i gumpen. (det blev gjort om aften hvor de var gået til ro)
Hønsene stortrives nu og æglægningen er gået 30 % op.
Hemexcide er et vidundermiddel, og økologisk. Det er knuste skaldyr der er lavet til pulver. Det virker på den måde at det klæber sig til miderne og lopper, som dør i løbet af et døgn. Det var et tilfælde jeg fandt ud af det. Jeg har endvidere fjernet alt gammel halm fra hønsegåden, og der også er sprøjtet med Hemexcide. Nu er der også meget få fluer tilbage.
Et stort arbejde, men en stor betydning det havde for hønsene. Jeg var ikke selv klar over at det var så galt fat

Offline ThomasSLaursen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
Sv: Lopper, eller hvad det nu er...
« Svar #3 Dato: 06 ſeptember , 2014, 23:54 »
Tak for svarene.

Jeg er nu ikke bekymret ved at bruge frontline. Det fås til forskellige størrelser dyr, og følger man dosseringsvejledningen, så tror jeg ikke det er mere giftigt end så meget andet.
Frontline ligger i/på huden, og går ikke i blodet, så derfor tror jeg ikke det direkte har noget med Mettes døde høns at gøre. Måske det med at fordampningen af en stor mængde væske, der sprøjtes direkte på huden af en gammel og en skruk høne. Det Kan have givet en afkøling de ikke kunne tåle...

Tina, jeg tror desværre også jeg har fået blodmider, så jeg vil prøve at finde noget Hemexcide i næste uge.
Min hane er meget generet. Hønsene virker stadig ugenerte.
Hvor stor mængde brugte du?
Mvh, Thomas

0,1 Araucana
1,1 Isabella Dværg Brahma
0,2 Brun Dværg Brahma
0,1 Gråstribet Dværg Maran
0,1 Sort-Kobber Dværg Maran
1,9 div. Undulat
2,1 Sangparakit (opaline)
1,0 Nymfeparakit
0,5 Kælerotte

Offline tina rosenberg

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Lopper, eller hvad det nu er...
« Svar #4 Dato: 07 ſeptember , 2014, 08:29 »
Hermexside kan købes hos bangs.dk i 25 kg sække. Det ligner mel. Det er lidt meget, men jeg har så delt ud til andre hønsevenner. Det var ikke dyrt ca. 260,- kr. og varen kan leveres til døren.
Jeg har sprøjtet huset indvendigt i blandingsforhold 1 del hermexside til 3 del til vand. Det samme har jeg gjort ude i hønsegården. Det har holdbarhed op til et år. Så har jeg strøet det, i små mængder, som pulver i strøelse, redekasser og der hvor de sandbader.
Jeg vil klart anbefale at behandle hønsene med naturprodukter, så der ikke er noget der går i blodet og dermed i æggene som du spiser. Det virker med droplop som er naturdråber som er langtidsvirkende og at hønsene får et pust med chok spray under hver vinge og gump for at fjerne hvad der er lige nu. Chockspray kan også købes hos bangs.dk og er beregnet til høns og går ikke i blodet.
Jeg er aldrig mere i tvivl om, hvad jeg selv skal gøre, nu hvor jeg har set hvor godt og effektivt det virker med naturprodukter og det virker fra dag 1.

Offline Daisy Cluck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Lopper, eller hvad det nu er...
« Svar #5 Dato: 07 ſeptember , 2014, 09:48 »
For at vende tilbage til et spørgsmål fra trådens første indlæg: Om forebyggende behandling med Frontline.. Jeg tror ikke, det er en god ide. Fra en af vildtplejestationerne  forlyder det, at diverse blodsugere udvikler resistens.. Eller i hvert fald kan gøre det. Så de øvrige produkter er langt at foretrække.
Det aktive stof i fluespray er også at finde i chrysanthemum og i produktet "Mitex". Det købes på flaske, bruges i forstøverflaske enten rent eller fortyndet. Meget rart at bruge, for man indånder ikke halvdelen, som man gør, når det er en spray, man anvender.
Held og lykke med kampen!