Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jersey Kæmper  (Læst 32691 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Jersey Kæmper
« Svar #30 Dato: 06 April , 2009, 14:30 »
Slib øksen...
Barskt men spørg bare Marianne V. hvordan det er at slås med en hane..
MVH Lene

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Jersey Kæmper
« Svar #31 Dato: 06 April , 2009, 14:42 »
Ja, Pia, sådan en hane har jeg haft, og han var bare en lille dværg wyandothane, men med et ego som en T-Rex. Jeg har haft ham fra kylling, han spiste af min hånd; men begyndte så i det små med at spille sig op over for mit 4-årige barnebarn, Sif. Jeg slog det lidt hen med, at hun var jo lille og altid ret spraglet klædt sådan i lyserøde jakker m blomster osv.
De gange han blev for streng, råbte jeg ham ind i hovedet og løb efter ham, indtil han gemte sig under en busk, MEN.....
så for ca. 1 måned siden røg han i benene på mig, så jeg fik dybe huller og rifter på det ene skinneben, og jeg kunne næsten ikke jage ham væk, det var en fredag. Lørdag var vi ikke hjemme, søndag ingen problemer og mandag, da jeg kom fra arbejdet var den gal igen. Mandag aften mistede han hovedet!
Jeg havde det ad H til over det, men det nytter ikke med en aggresiv hane, bl.a. fordi det også nedarves til kyllingerne. Du kan finde tråden her:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,3594.0.html

Mit bedste råd er at bruge hovedafbryderen!
Held og lykke.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

pianielsen

  • Gæst
Sv: Jersey Kæmper
« Svar #32 Dato: 06 April , 2009, 15:07 »
jeg takker mange gange for jeres gode råd og marianne, nej det er bestemt ikk sjovt.. det skal jo ikke være så man ikk kan gå omkring sine høns og hygge sig.. jeg er heller ikke meget for at skal af med min hane, så prøver at se tiden an 1 uge endnu ellers må han af med hovedet..  :( :)

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Jersey Kæmper
« Svar #33 Dato: 06 April , 2009, 22:06 »
Vi har lige vænnet vores hankat af med at jagte hønsene ved at give ham et skvæt vand fra en sprøjteflaske (sådan en til vinduespolering men kun med vand i) hver gang han nærmede sig dem.  Han lærte det efter 5-6 sprøjt.  Nu går han i en stor bue udenom dem.
Hvis du alligevel vil vente en uge, kunne du jo bevæbne dig med en vandpistol eller en sprøjteflaske, når du går ud i haven.  Det kan jo være, han er lige så klog som vores hankat og holder op med at overfalde jer.
Ellers er det nok desværre af med hovedet.
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Jersey Kæmper
« Svar #34 Dato: 06 April , 2009, 22:27 »
Altså min Caruso var jo også ca et års tid da jeg fik ham sidste år. Og da han ellers var faldet godt til, skulle han da også tila t vise sig.  En aften da alle sad på deres pind og jeg som sædvanlig stod og nussede dem alle, hakkede han mig hårdt i hånden. Jeg bukkede mig ned og kiggede ham lige i øjnenen og skreg så KYKKELI KYYYYYYYYY lige så højt og skringert som jeg kunne. Kræet blev så forskrækket at han væltede af pinden ..... han har været blid som et lam siden. Han har enkelte gange gjort antræk til at ville hakke, men er som regel stoppet i sidste øjeblik, og hvis han rammer, giver jg ham et lille rap over kammen og taler med store bogstaver igen, han plejer altid at dukke sig lidt og kigge alle andre steder,. 
Så mit råd er, tag en snak med ham og vis hvem der er den største hane i flokken ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Jersey Kæmper
« Svar #35 Dato: 06 April , 2009, 22:30 »
Jeg ville ha givet meget for at overvære det optrin <H <H <H
MVH Lene

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Jersey Kæmper
« Svar #36 Dato: 06 April , 2009, 22:32 »
Lene; JEg er meget glad for at jeg var alene ;) Men de fleste siger som du :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

pianielsen

  • Gæst
Sv: Jersey Kæmper
« Svar #37 Dato: 06 April , 2009, 22:47 »
ja der er nogle stykker herinde som råder mig til at råbe ham højt i hovedet, så tager da gerne det råd med mig når jeg skal ud til ham igen i morgen.. er bare træt af at han er så agressiv.. står jeg ude foran hegnet, så står han på den anden side og tripper frem og tilbage meget oppustet.. meget sjovt at se, men hjælper jo ikke noget når han så ryger på mig når jeg går over hegnet.. håber da det hjælper med jeres råd da jeg vil være ked af at skal finde øksen frem..

lene: det ville jeg nu også gerne ha set ;D

Offline hovedskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Sv: Jersey Kæmper
« Svar #38 Dato: 07 April , 2009, 00:06 »
Jeg har også Jersey Kæmper og har dem i 3 farver og det er kun de blå som bliver agressive her . Sjovt nok !! Hvert år oplever jeg det samme .De begynder at hoppe på mig af forskellige årsager .bl.a hvis ikke jeg taber nogle fuglefrø (som jeg giver til vildtfuglene)som jeg jo gør oftest..Det kan også være at jeg står i vejen for den høne de lige har udset sig ,til parring . De blå hopper også på vores 2 labrador hunde hvis de synes at de står i vejen. Ja deres selvtillid har ingen grænser .
Sådan nogle kan man ikke ha rendende løs rundt .
 Vi har små børnebørn som kommer på besøg og de ville jo få en slem forskrækkelse ,hvis de blev angrebet af sådan en sær hane . De sorte er de eneste som overlever her, for jeg kan ikke li hvide dyr ..

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Jersey Kæmper
« Svar #39 Dato: 07 April , 2009, 07:03 »
Der er altså stor forskel på om de "bare" hakker eller om de laver de der angreb med sporene først. Selvom min Jensen I bare var en lille dværgwyandot, var jeg faktisk lidt småbange for ham, og da han var slagtet og gjort istand vejede han kun 1250 g.  <A
Jeg kan levende forestille mig en jersey kæmpe hane.
Hvis hanerne har et så stort ego, er der bare ikke noget at gøre. Det er jo heller ikke sjovt, hvis man skal kikke ud af vinduet inden man går ud, og kikke sig over skulderen, når man er i haven.   <K <B <B <R
Guderne skal vide at jeg havde RÅBT med STORE bogstaver til Jensen I ved flere lejligheder, jeg havde jagtet ham rundt i haven indtil han gemte sig under en busk. Men de sidste to gange han røg på mig, var der INTET der hjalp ud over øksen.
Følte jeg så en indre tilfredshed ved at hjælpe med at slagte ham. Overhovedet ikke, jeg var helt elendig over det, mine ben rystede og jeg var lige ved at kaste op bagefter.  <R <W
Han ligger stadig i fryseren, jeg har endnu ikke kunnet klare at sætte tænderne i ham - men det kan da være vi skal have coq-au-vin her i påsken. ::)
« Senest Redigeret: 07 April , 2009, 14:55 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

pianielsen

  • Gæst
Sv: Jersey Kæmper
« Svar #40 Dato: 07 April , 2009, 11:58 »
spekulere på hvordan vil æglægningen blive hvis jeg ingen hane har?? nogen siger at de stadig lægger æg og andre siger at de ikke gør.. hvad skal jeg egentlig tro på??
det er første gang jeg har høns og har ikke meget erfaring endnu, hvad jeg håber det bliver, da jeg på et tidspunkt gerne vil være opdrætter..
er meget glad for jeg kan skrive herind og få mange gode råd.. ;)

Offline Kurt Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 94
Sv: Jersey Kæmper
« Svar #41 Dato: 07 April , 2009, 12:26 »
spekulere på hvordan vil æglægningen blive hvis jeg ingen hane har?? nogen siger at de stadig lægger æg og andre siger at de ikke gør.. hvad skal jeg egentlig tro på??
det er første gang jeg har høns og har ikke meget erfaring endnu, hvad jeg håber det bliver, da jeg på et tidspunkt gerne vil være opdrætter..
er meget glad for jeg kan skrive herind og få mange gode råd.. ;)

Du skal nok få æg uden en hane. Du kan ikke få kyllinger uden en hane
Kurt Jensen

Faverolles
Wyandotter Dværg

pianielsen

  • Gæst
Sv: Jersey Kæmper
« Svar #42 Dato: 07 April , 2009, 14:00 »
ja så sker det... min hane ska aflives i eftermiddag  :( det blir med sorg jeg ska gøre det..  :(
gudskelov har jeg fået fat i en anden hvid jersey hane som kommer senere i dag  :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Jersey Kæmper
« Svar #43 Dato: 07 April , 2009, 14:57 »
Pia, det er den rigtige beslutning, lad os håbe din nye hane er skikkelig.
Det langt det sjoveste at have en flok med hane, hvis man da har mulighed for det.
Du kan tro jeg føler med dig.
Kram til dig
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Jersey Kæmper
« Svar #44 Dato: 07 April , 2009, 15:08 »
Syntes det er lidt trist med den hane, jeg kunne godt have brugt ham ( og er ikke ræd for en hane ) men der er lidt langt til Nakskov herfra...
Pia ! hvor har du opdrevet en hvid Jersey ? troede ikke de var i DK...