Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: ÆG  (Læst 2548 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Benny Rafn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
ÆG
« Dato: 18 August , 2013, 22:18 »
Nu kunne jeg godt tænke mig at høre "de gamle rotter" ang æg.
Vi udvidede hønsegården til 50-55 m2 og købte 7 nye høns til de gamle 3 så bestanden er nu på 10 stk og det går lystigt, de 3 gamle har vist hvem der har fjerene på, og vi får da også 7-8 æg om dagen....MEN...nu kommer spørgsmålet.
Jeg er ikke tilfreds med æggene, de smager fint, men blommen er kun fesengul.
de får æglægningsfodder hvor jeg har tilsat lidt knækket majs og så alle de gode rester fra køkkenet+ afklip fra græsplænen.
tager man et friskt æg Vi har jo ikke andet) og hårdkåger, så er hviden ikke glat -blank og sammenhængende men ligesom grynnert, kommer man et pillet æg op i en skål og lader vandet løbe ned over det, bliver det helt plummeret af æggeviden der går af i små stykker.
Er der ikke en af jer eller flere der har et bud på hvad der er gålt, det kan ikke passe at det er et enestående fænomen.
hej
Benny /o

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: ÆG
« Svar #1 Dato: 18 August , 2013, 22:45 »
Mht. den fesne blomme, så skal farven nok komme, når de først er indstillet til din foderplan, især hvis du også lader dem spise græs /o

Mht. til den grynede blomme, så er det et problem, der jævnligt er skrevet om, især ved hybridhøns, se blandt andet denne tråd http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=34226.msg300211#msg300211

Jeg har også prøvet det, dengang jeg havde isa brown. Hos mig forsvandt de grynede æggehvider, da hønerne blev lidt ældre. Hvis problemet er, at hviden skiller, når de pilles, er det fordi æggene er for friske. Hårdkogte æg bliver bedst, hvis de er et et par dage gamle :)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: ÆG
« Svar #2 Dato: 19 August , 2013, 00:18 »
Benny, hvis du mener at æggene er svære at pille efter kogning. Så vil jeg sige, at løsningen for mig helt klart har været, at æggene på intet tidspunkt kommer i køleskab før kogning. Så synes jeg også det går let med friske æg.

Hvis du efter kogning også lader dem stå med knust skal i koldt vand fx en time, så bliver det sikkert endnu bedre.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline mud 73

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: ÆG
« Svar #3 Dato: 19 August , 2013, 21:50 »
hej jeg tror der skal gå lidt tid efter du har sat hønsene sammen. Min erfaring siger at æggene bliver blege og mærkelige når hønsene er stressede og urolig over nyt selskab