Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æggehviden skiller  (Læst 3779 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline trinefriis

• Passiv bruger
Æggehviden skiller
« Dato: 03 Juli , 2013, 07:30 »
hviden i vores æg skiller meget. Nogen få er helt fine men de fleste er helt skilte. man kan ikke pille dem og man kan tydeligt se at hviden er skilt og ikke fin og glat. de får skaller, byg og hønsefoder. Kender i problemet????

Offline mcquolle

• Passiv bruger
Sv: Æggehviden skiller
« Svar #1 Dato: 03 Juli , 2013, 10:21 »
Æggene er nok bare for friske.

Det kan være nærmest UMULIGT at pille et helt frisk kogt æg. Så tror næppe der er noget galt med dine æg.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 03 Juli , 2013, 10:43 »
Jeg har også nogle få gange oplevet sådan en grynet hvide i ægget, når det er kogt - det har altid været helt friske æg og smagen har været i top, så jeg tror blot, at det er minimal balance ændring i sammensætningen - æggene er noget af det første, som bliver påvirket, hvis hønen f. eks. får ændrede forhold, ændring i foder, bliver syg...eller blot lidt forkølet.

En grynet hvide gør ikke ægget ringere - jeg tror kun, at ægget kan gøres uspiseligt, hvis man giver hønen medicin eller foder som giver kraftig afsmag i ægget.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 03 Juli , 2013, 10:50 »
Den eneste gang vi har prøvet det, er da vi fik Isa´er. Deres æg kan godt være grynede nærmest i hviden.

Vi har aldrig oplevet det med de andre høns vi har.

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline trinefriis

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 03 Juli , 2013, 12:32 »
det er mine amerikanere der laver de grynede æg, og selvom de smager fint er vi kede af at sælge dem da de ser grimme ud når de er kogte og vi syntes også selv det er træls at se på og derfor spiser vi dem ikke. men det er ikke alle deres æg der er sådan, og ham vi købte dem af kendte ikke problemet, derfor tænkte jeg at de måske manglede et eller andet i kosten???

Offline Ol´Skool

• Passiv bruger
    • Min blog
« Svar #5 Dato: 03 Juli , 2013, 16:39 »
Mine brune Lohmann kan også lægge æg, der bliver 'grynede' når de koges. Men som Trinefriis skriver, er det ikke hverdag eller alle æg.

Har dog ikke haft synligt syge høns og kosten variere jo al efter, hvilke rester der kommer fra køkkenet og hvilke 'vilddyr' de selv fanger i haven.

De har fri adgang til æglægningfoder + tilskud af majs, hvede, havre. - og skaller self.

« Senest Redigeret: 03 Juli , 2013, 16:40 Fra Ol´Skool »