Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nybegynder - etablering af hønsegård - hjælp! :)  (Læst 7047 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline NannaSia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Nybegynder - etablering af hønsegård - hjælp! :)
« Dato: 10 Juli , 2015, 17:49 »
Jeg har gået noget tid og leget med tanken om at få 4-5 høns i haven. Men som fuldstændig nybegynder, er der mange ting at skulle forholde sig til, så jeg håber lidt på jeres hjælp og ekspertise ;)

Først og fremmest skal der bestemmes race (vil kun have en race). Hønsene behøves ikke være gode æglæggere eller give godt kød. De skal være børnevenlige og skal mest bruges som hyggehøns.

Skal hønsene købes fra kylling eller som voksne?

Vil jeg få overflod af kyllinger hvis vi vælger at få en hane til hønsene?

Derudover skal manden lige overtales lidt mere, så jeg har lovet at undersøge gennemsnitlig pris pr mdr at holde høns.
Min plan med hønsene er, at de skal gå løs i haven i dagtimerne. Så har jeg læst at de ikke behøves nær så meget foder som høns der kun er i hønsegård.
Håber der er nogen der kan give en ca pris for at holde høns pr mdr ? :)
Opstart af hønsegård+køb af høns koster jo også en del penge?

Andre gode råd og forslag modtages med kyshånd!

På forhånd tusind tak!

Knus fra Nanna

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Nybegynder - etablering af hønsegård - hjælp! :)
« Svar #1 Dato: 10 Juli , 2015, 18:12 »
De fleste racer er ganske børnevenlige og gode hyggehøns. Om du har hane eller ej behøver ikke at have betydning for om der kommer kyllinger. Det lyder lidt kryptisk, men det kommer faktisk mere an på om du har valgt en race der skrukker, altså vil ruge på æggene og passe kyllinger. Nogle racer skrukker rigtig meget og der er det faktisk næsten synd, hvis de ikke får lov til at få kyllinger en gang om året. Det vil så også sige, at der er en lang periode hvor de ikke lægger æg, for det første de tre uger, hvor de ruger på æggene, men også derefter den periode hvor de passer deres kyllinger. Der kan gå alt fra 3-8 uger før de lægger æg igen. Derefter skal du jo finde ud af hvad du gør med kyllingerne. Hvis du er villig til at slagte og spise dem, så er det ikke noget problem :) Så ja hvis du har fx 4 høner der skrukker, så kan du ende med mange kyllinger. Hvis ikke du selv har hane, så er dine egne æg selvfølgelig ubefrugtede, men så kan du købe rugeæg til dine høner eller evt købe nogle daggamle  kyllinger,  som dine høns kan adoptere, når de har ruget lidt på nogle falske æg. Så kan du jo også fx få kyllinger af en anden race, og du kan vælge måske kun at købe 3 kyllinger til hver høne. Så er det mere overskueligt. Vil så lige skynde mig at sige, at det kan være en udfordring at få flere høner med små kyllinger til at enes, så man kan enten kun lade en enkelt få kyllinger ad gangen eller dele dem op.

Det med prisen er ikke så nemt at svare på. Det kommer jo an på om du fx har en staldbygning eller andet i forvejen som du selv kan lave noget i, eller om du måske vælger at købe et nyt hønsehus. I den forbindelse vil jeg lige skynde mig at advare om diverse færdigkøbte huse, som kan købes rundt om hos dyrehandlere, byggemarkeder mm. De er for det første alt alt for små, og det andet af så dårlig kvalitet,  at de sjældent holder et år. Det er bedre at købe et gammelt legehus eller kontakte en produktionsskole, som ofte laver hønsehus i god kvalitet.

Men ja, det kan være lidt dyrt at starte op, og man skal i hvert fald ikke begynde at regne på hvor meget det koster pr æg, men det er hyggeligt at holde høns, og der er tonsvis af lærdom for børnene, og så får man æg og evt kød, som man ved er produceret på en måde, som man kan stå inde på.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline lisaln

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 176
Sv: Nybegynder - etablering af hønsegård - hjælp! :)
« Svar #2 Dato: 10 Juli , 2015, 18:35 »
Mht. race, så vil jeg mene at brahma er en af de allermest børnevenlige. De store, meget rolige, lette at gøre tamme og de basker ikke en hel masse rundt, når man nærmer sig. Men der er rigtig mange dejlige racer at vælge imellem, så jeg synes du skal pløje forums racebeskrivelser igennem og finde den, som passer bedst til dig (mulige kandidater kunne være brahme, sussex, new hampshire, orpington, australorps, maran mf.)

Kylling eller voksne høns - det er en  smagssag. Jeg synes selv, at det er dejligt, at se små kyllinger vokse sig store, og dine børn ville nok også elske det. Men får du dem fra kyllinger, så er de højst sandsynligt ikke kønsbestemt, så skal du være sikker på dine 4-5 høner, skal du nok købe 10-12 kyllinger, og så må du enten sælge eller slagte de overskydende haner.

Du drukner dog ikke i kyllinger, selvom du får en hane. Heller ikke hvis hønsene selv ruger. Du kan jo bare vælge kun at lade dem ruge på 2-3 æg. Men det kræver selvfølgelig igen, at du nænner at skille dig af med de overskydende haner (NB. haner er sværere at sælge end høner, så du kan måske blive nødt til at svinge øksen).

Mht. prisen, så er det, som Raziel skriver, svært at vurdere. Opstartsprisen afhænger af hvordan du regner med at gøre det hele.
Men hvis du holder 4-5 høner frit i haven, så vil jeg mene, at de kan tjene til deres eget foder ved de æg, de lægger. Måske endda med et lille overskud :-)

Andre gode råd:
Brug ophængte fodertårne/automater, da de er mere hygiejniske og der er mindre spild (husk, foder og vand ikke må stå under åben himmel)
Brug enten drikkenipler eller vandkopper af samme årsag.
Lav et møgbrædt under siddepindene, så det er let at gøre rent.
Husk at give skaller og vitaminer.
Forebyg utøj m. f.eks. Hemexide og Staldchok
Brahma, stor (guld sortbåndet, sølv sortbåndet og hvid)
Moskusænder
Rouenænder
Vildænder
Amerikanske gæs
Katten, Gunnar
Korthåret tysk hønsehund, Bess

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Nybegynder - etablering af hønsegård - hjælp! :)
« Svar #3 Dato: 10 Juli , 2015, 21:23 »
Jeg har fulgt de råd flere giver her på DFF - valgt racerene dyr, købt hos avlere der står på avlslisterne i de respektive raceklubber.

Mit hønsehus kostede (kun materialer) kr 2.500.
Hønsegård - stor - pæle, tråd, drikke trug mm i alt kr 2.400.
Selve hønsene 1,3,23, i alt kr 1.525,00
Foder for kr 625.
Automatisk luk op/i hønselem til kr 1.600.
Jeg havde en del træ - lægter o lign - i forvejen, som ikke skulle indkøbes.

Hønsehuset er etableret i en gl stald, så det er kun de to sider, der er af træ, resten er eksisterende ydrevægge og der var vindue, som kunne indgå. Hønsegården er etableret op af staldlængen, så de 17m er væg, resten tråd.

Samlet pris indtil nu kr. 8.650.

Foder - 50g korn/dag/dyr ++ = 30 dage x 6 dyr x 0,050g x 5 kr/kg/korn = kr 45,00/måned for korn

Hertil æglægningspiller - kalk (strandskaller) + køkken affald. Sommer er helt sikkert en tid, hvor der kan hentes meget foder i naturen (gratis  /o)  Hvis du nu regner med omkring kr 100 pr mdr, eller kr 3 om dagen.

Det vil sige, at bare der kommer et æg i gennemsnit pr dag, er pengene hjemme - hvis vi siger et æg koster kr 3,00

Det er mit helt eget regnskab, og du kan ikke bruge det som andet, end lidt lommeregning fra min side. Men måske det giver lidt hjælp  ;)

Offline Charlotte22

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 275
Sv: Nybegynder - etablering af hønsegård - hjælp! :)
« Svar #4 Dato: 11 Juli , 2015, 13:12 »
Husk også at store racer spiser mere end dværg høns, hvis det er økonomi du tænker på.
I min hønsegård er der Sussex høns i mange farver :-)
Venlig hilsen
Charlotte

Offline rkn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Nybegynder - etablering af hønsegård - hjælp! :)
« Svar #5 Dato: 11 Juli , 2015, 15:24 »
Ang. Racer så er silkehøns i dværg, ekstremt nuttet, og de vil gerne lyftes og kæles for.
Dværg wayndotter er også en super lille børne egnet race.
Har selv 3 af dem, og en lille silke kok.
Hvis du på et tidspunkt vil slagte,  så være lige opmærksom på at silke høns,  har sort skind,  og blå kød.  Tarteletter med silke høns,  ser lidt underligt ud.  Men smager dog som almindelig farvet kyllinge kød.
« Senest Redigeret: 11 Juli , 2015, 15:26 Fra rkn »
1.0 Sdilke
0.3 Dværg orpington
0.2 Dværg dotter


Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Nybegynder - etablering af hønsegård - hjælp! :)
« Svar #7 Dato: 13 Juli , 2015, 09:09 »
181 smittede ud af 300.000.000 mulige - der er selvfølgelig en del tilfælde som forløber uden at man blander lægen ind i det - eller får det diagnosticeret som salmonella, men selv om du ganger antallet med 3, er det stadig ret få. Synes jeg.

Bortset fra det, skal man være sikker på at kæleriet er til gensidig fornøjelse - min hund vil gerne kæles for og klappes, han kommer selv og indynder sig, men jeg er ikke sikker på at mine høns synes det er så fedt at blive rørt meget ved. Så jeg klapper ikke mine høns. De vimser tillidsfuldt rundt mellem fødderne på mig for at se om jeg har noget godt med til dem, og de tager gerne foder af hånden - men et eller andet sted strider det mod min holdning til høns at tage dem på skødet og ae dem. Jeg tager dem op og tjekker for helbred og huld - men sætter dem fra mig igen, for jeg har ikke indtryk af at de bryder sig om det.

Det er jo nok meget en vanesag - hvis man har haft dem fra små kyllinger og håndterer dem venligt flere gange hver dag, så er der jo gode chancer for at få høns, som finder sig i at blive samlet op og taget på skødet.

Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Nybegynder - etablering af hønsegård - hjælp! :)
« Svar #8 Dato: 13 Juli , 2015, 15:44 »
Det her kan ikke sammenlignes med danske eller europæiske forhold.  Salmonella er langt mere udbredt i USA.  De vil jo ikke bekæmpe det ved kilden,  men vasker kyllinger og æg i klor.. I øvrigt kom kyllingerne fra et stort rugeri.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Nybegynder - etablering af hønsegård - hjælp! :)
« Svar #9 Dato: 13 Juli , 2015, 17:42 »
Kyllinger og æg vasket i klor, føj for den...... det skal nok også være sundt. <R /3

Der er for øvrigt salmonelle alle vegne. I jorden, dyrene og os selv..... men det er kun nogle enkelte stammer, som er livsfarlige. (Heldigvis)

Meeen man skal da selvfølgelig tænker sig om. Men med logik og sund fornuft, kommer man nu langt i omgangen med vores kære dyr og produkter derfra.

"Sjovt" nok er folk alting så bange for hvad de kan blive smittet af fra dyr/kæledyr, når de i samme øjeblik selv ryger og drikker..... Hvilket vist nok slå flere ihjel på årsbasis eller ødelægger hele familier. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Nybegynder - etablering af hønsegård - hjælp! :)
« Svar #10 Dato: 18 Juli , 2015, 08:32 »
Da denne tråd nu er gået over til et andet emne, så omkring det med at kramme sine dyr, så læs evt dette indlæg i en anden tråd:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=42636.0

og nu også :

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=42599.msg352331#msg352331
« Senest Redigeret: 18 Juli , 2015, 08:53 Fra Hans-Kurt »