Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Økologisk majs og fiskemel  (Læst 17009 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Økologisk majs og fiskemel
« Svar #15 Dato: 30 December , 2012, 22:53 »
Høns skal også have salt, og hvis de nu ikke fik æglægningspiller med salt i. Så var det måske her de fik deres salt.
Det bruges på forskellig vis i USA, men vist altid tørret og evt hakket eller malet fint. Der er også meget stor tradition for brug af tang i Japan.
Jeg ville nok plukke en posefuld, tørre den og hænge den op i bundter. Jeg fandt også denne her:

http://grovvarenyt.dk/DK.aspx?accb0da0bb1511df851a0800200c9a67=1&newsid=22

Jeg læste på et tidspunkt en dansk artikel (vist fra DR), med anbefalinger om hvordan man skulle høste og spise tang for at undgå en bestemt bakterie - tror jeg, i hvert fald noget negativt. Den artikel vil jeg lige prøve at finde igen, for den gælder sikkert også for høns.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Økologisk majs og fiskemel
« Svar #16 Dato: 30 December , 2012, 23:09 »
Her er et link med anbefalinger og advarsler:
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Forbruger/Emner/Forurenet_og_inficeret_mad/Sider/tang.aspx

Og så har jeg i øvrigt læst nok positivt om tang, til at jeg helt klart vil sætte det meget højt på listen over eksperimenter i 2013. Dejlig mulighed for at bruge naturlig ressource og give hønsene mulighed for at fylde på med mineraler hvis de trænger. Og så har man jo en undskyldning for en tur til havet.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Hønsehvisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 16
  • Har lige Fået NH kyllinger fra Hellevad
Sv: Økologisk majs og fiskemel
« Svar #17 Dato: 10 Maj , 2015, 12:10 »
hej jeg har fodret med rigtigt meget fiskemel til slagte kyllinger sikkert osse for meget da jeg startede med at bruge det
da jeg slagtede den første hane havde jeg jeg holdt en pause på 2 uger og der var ingen i familien der klagede
jeg bruger det osse til mine høns ca!! en top spiseskefuld til 10 høns og har solgt en del æg uden at få klager

held og lykke med projektet hilsen Kasper

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Økologisk majs og fiskemel
« Svar #18 Dato: 11 Maj , 2015, 07:37 »
Hanemikkel. Jeg er interesseret i at købe både lidt fiskemel og majs -meget gerne  også ærter hvis du kan få det- bor ikke så langt væk. Pris har jeg ingen ide om.

Forslaget om ærter er ikke så tosset. Korn ( også majs ) giver sammen med bælgfrugter en proteinsammensætning, der svarer til animalsk protein. Forholdet korn:bælgfrugt =4:1. (Proteinkomplettering).

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Økologisk majs og fiskemel
« Svar #19 Dato: 11 Maj , 2015, 12:41 »
Hvor meget ærter og majs ske
Al du bruge

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Økologisk majs og fiskemel
« Svar #20 Dato: 14 Maj , 2015, 12:13 »
@Kristian.
Tja - svært. Går ud fra det er mig du spørger ? Vil have 8 voksne høns som stambesætning hen over vinteren - så nok det jeg skal gå ud fra. Lige nu 5 voksne og 8 kyllinger. Har du et 'antal gram ærter pr høne' forslag? Vil jeg kunne købe hos dig?



Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Økologisk majs og fiskemel
« Svar #21 Dato: 17 Juli , 2015, 22:31 »
Hvis man bor kystnært, er det da oplagt lige at tage trillebøren med til strandkanten efter lidt blæst, og, så fylde trillebøren, og tippe det af i hønsegården...det vil da hurtigt vise sig, om de kan lide tang eller ej...hvem melder sig til den prøve....jeg bor lige så langt væk fra saltvand man kan komme i Danmark, så jeg må melde pas... :)
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Økologisk majs og fiskemel
« Svar #22 Dato: 17 Juli , 2015, 23:35 »
Jeg bor 500 meter fra vandkanten, men jeg tror ikke at man bare må høste tang som man lyster. Man må f.eks. ikke tage sten med hjem fra stranden til at male på sammen med børnene, så det kunne jeg selvfølgelig heller ikke finde på :angel:
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Økologisk majs og fiskemel
« Svar #23 Dato: 17 Juli , 2015, 23:36 »
Hvad med tørret soja, det må være meget proteinrigt, og måske billigt?
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Økologisk majs og fiskemel
« Svar #24 Dato: 17 Juli , 2015, 23:49 »

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Økologisk majs og fiskemel
« Svar #25 Dato: 18 Juli , 2015, 00:05 »
Jeg bor 500 meter fra vandkanten, men jeg tror ikke at man bare må høste tang som man lyster. Man må f.eks. ikke tage sten med hjem fra stranden til at male på sammen med børnene, så det kunne jeg selvfølgelig heller ikke finde på :angel:

Jeg har ellers altid fået at vide, at en gammel regel siger, at man må tage det man kan ha i sin hat.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Økologisk majs og fiskemel
« Svar #26 Dato: 28 Juli , 2015, 22:43 »
Jeg har brugt fiskemel til kyllinger/ ællinger og voksne dyr. Holder man sig til de 4-6% giver det ikke afsmag i hverken kød eller æg.
Det er nemlig en god protein kilde. Og giver samtidig det animalske protein som mange høns har svært ved at finde i en hønsegård af insekter og div kryb.

Men voksne dyr er altså ikke ret vilde med det fine pulver. syntes faktisk ikke hønsene rigtig spiste det.

Ærter bruger jeg ( også majs) og de er begge et kæmpe hit.
Men jo kun ærterne der giver noget væsentligt protein.

Majsene er ca det samme som korn.

Vær dog OB's på ved økologisk drift er der ofte noget mindre protein i de forskellige kornsorter i forhold til konventionelt.
Mere hvis det skal beregnes i en foderplan.

Jeg fodrer selv med:
Hvede
Byg
Majs
Ærter
Solsikker
Raps
Rapskager
Og flere andre olie/ proteinholdige frø

Jeg er netop ved at køre bort fra soya og fiskemel til andre proteinkilder.

Ville helst kunne nøjes med raps og ærter. Og lidt solsikker. Men tvivler lidt for de er ikke super glade for rapsfrøene.
Men er også først lige begyndt med det, så de skal nok lige tilvænnes.
Hampefrø er også gode og ret proteinrige. Men de koster altså også kassen 😃

Har har pt købt ret mange forskellige frø for at prøve det af.

Men foretrækker det jeg kan finde af en lokal bonde.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline jumbojette

  • Bruger
  • Indlæg: 35
Sv: Økologisk majs og fiskemel
« Svar #27 Dato: 29 Juli , 2015, 06:55 »
Er der forskel på ærter?
Mine høns gider ikke dem jeg har skaffet (de er i det hele taget ret kræsne, men især ærter vil de ikke have).
1  sort/kobber maraner, 1 blå/kobber maran, 1 gøgespættet maran, 1 araucana, 1 maran/araucanakryds, 2 hvide æglæggere (går under navnet hippohøns), 1 dejlig sort/kobber maran hane.

Offline Elvira

  • Bruger
  • Indlæg: 126
Sv: Økologisk majs og fiskemel
« Svar #28 Dato: 30 ſeptember , 2015, 10:15 »
Jeg samler lige denne op igen, syntes det er et ret interessant projekt.

Det er rigtig, der står i jyske lov, at man må samle hvad man kan bære i sin hat, man må dog ikke klippe, save eller grave uden tilladelse på og i privat og offentlige områder. Så en hel trillebør er nok i overkanten.

Jeg snakkede for lidt tid siden, med vores lokale øko/frilands svine avler. Han sagde at det danske klima gør det umuligt at dyrke majs i dk. Derfor er det nærmest ikke til at skaffe. Jeg har ledt længe efter det, men har givet op. Så hvis det lykkes for dig, håber jeg du giver et prej, for så tror jeg der kunne være flere interesserede aftager.   

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Økologisk majs og fiskemel
« Svar #29 Dato: 17 Oktober , 2015, 20:21 »
Jeg har nu i flere år købt majs af lokal bonde. Men ja lige året i år er et elendigt majs år. Håber dog alligevel stadig at kunne købe noget.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.