Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Eksport af rugeæg  (Læst 10815 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Eksport af rugeæg
« Dato: 10 April , 2008, 23:55 »
Er der nogen der kender Norges regler for import af rugeæg?
Hilsen Susanne

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Eksport af rugeæg
« Svar #1 Dato: 11 April , 2008, 09:39 »
Jeg mener da at Mimi på et tidspunkt fik sat sig ind i det med rugeæg til Norge, men jeg er ikke helt sikker, vi havde da en lang tråd om emnet export af æg i den forbindelse mener jeg.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Eksport af rugeæg
« Svar #2 Dato: 11 April , 2008, 09:45 »
Er det denne du tænker på Ina: http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,249.0.html

Ud af den kan jeg ikke se hvad reglerne siger.
Hilsen Susanne

Offline Oddbjørn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Sv: Eksport af rugeæg
« Svar #3 Dato: 11 April , 2008, 11:57 »
Hei,
Dersom jeg ikke tar helt feil, så er det OK å importere rugeegg til Norge, men du må ha en helseattest med for å bekrefte at hønene er friske.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Eksport af rugeæg
« Svar #4 Dato: 11 April , 2008, 15:56 »
Jeg har læst inde på www.fvst.dk at der skal følge en attest med æggene. Der skal dyrlægebesøg og andet til. Men jeg har sendt dem en mail.

Så ender det med at der skal så meget til, så holder jeg mig DK.
Hilsen Susanne

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: Eksport af rugeæg
« Svar #5 Dato: 11 April , 2008, 21:01 »
Ja jeg har just lige talt med FVST desangående. Det med Norge har jeg ikke undersøgt men jeg tror bestemt der må gælder samme regler som øvrige EU.
Det ligger sådan at hvis man skal importere rugeæg eller kyllinger indenfor et EU land skal man følgende:
Jeg skal på den danske side først registreres almindeligt vedr. køb og salg af levende fjerkræ.
Både den som køber og den som sælger skal derudover registreres som importør/exportør (i DK er dette også hos FVST)og registreringen er gratis. Begge Registreringsattester kan fåes ved henv. til FVST.
Rugeæg eller dyr skal have en sundhedsattest som skal følge æg eller dyr under transporten. FVST sagde at de også nu kunne sende denne elektronisk til modtagerlandets myndigheder.
Sundhedattesten skal udarbejdes af en dyrlæge (også selvom det "kun" er rugeæg). Større exportører får ofte sundhedattesten fornyet hver måned (dette må være industri tænker jeg) og hobbyavlere skal have den hver gang. Sundhedsattesten kræver at dyrlægen rent fysisk besøger exportørens dyr når han skal chekke sundhed og hygiejne. Sundhedattesten kan ikke som tidligere hentes på nettet men udelukkende elektronisk dyrlæger og myndigheder imellem.
Disse regler gælder uanset mængden af æg eller dyr. Dyrlægen fra FVST som jeg talte med var endda så venlig at forsøge at undersøge om der skulle være en "smutvej" for hobbyavlere som ikke var så omkostningsfuld men nej. Jeg forklarede at på alle hobbyavleres vegne var det da bekymrende at det skulle være forbundet med så store omkostninger og besværligheder at mange racer simpelthen ikke kunne få den nødvendige blodfornyelse fordi vi hobbyfolk giver op. Dyrlægen mente nok at en ivrig avler var villig til at betale de måske 800,- det kan blive. Det er jeg ikke enig i for jeg vil ihvertifld ikke, jeg ved jo ikke engang om rugeæggene kan komme hele frem eller om de bliver smadret under transporten. Og hvis jeg skal betale 800,- uden garanti for at det ikke er æggekage skal jeg da selv hente dem i udlandet hvilket det ikke bliver billigere af. Så jo-jeg forstår godt hvorfor mange vælger at snyde. Det er ihvertifald ikke hr og fru Jensen som henter blodfornyelse i udlandet.
En alternativ mulighed kunne være at flere slog sig sammen om at få æg/dyr et bestemt sted fra, så er det lovligt at importøren sælger videre af æg/dyr når de er kommet til bestemmelseslandet.
Hos FVST øst er det Helen eller Bente som vi skal rette henvendelse til vedr. import/export af rugeæg/dyr, det er deres område.
Og Susanne jeg har også sendt mail for at få svar på spørgsmål for længe længe siden men intet svar fået. Det er mit generelle indtryk at de aldrig svarer mail, man skal ringe.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: Eksport af rugeæg
« Svar #6 Dato: 11 April , 2008, 21:41 »
Det som jeg finder mest interessant omkring reglerne er at dyrlægen undskyldende forklarede at høns var omfattet af langt skrappere regler end mange andre fugle fordi der ligger en industri bag med en import som kan komme i fare. Havde det omhandlet kanariefugle eller papegøjer var det meget nemmere. Det kunne jeg jo kun beklage men godt forstå, ikke at jeg synes det er rigtigt. Men hvad pokker kan vi gøre ved det??? Vores hobbydyr er til stadighed underlagt industriens interesser uden hensyn til mangfoldighed ,udbredelse og trivsel.
Jeg kan have en fornemmelse af at myndighederne er klar over at at mange importerer ulovligt fordi det er meget svært at gøre lovligt. At de måske godt kan se at det virker som urimelige store krav i forhold til den reelle fare men at de er nødt til at lave regler som tilgodeser industriens interesser. Det er så kun min egen teori. Jeg vil bare ikke som hønseavler kriminaliseres. Jeg tror reglerne tvinger rigtigt mange ud i ikke at følge dem hvilket dyrlægen fra FVST gav mig ret i.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Eksport af rugeæg
« Svar #7 Dato: 11 April , 2008, 22:02 »
Tak Mimi. Det er en ordentlig omgang. Jeg tror jeg vil overlade det til andre at hjælpe med at sende æg ud af landet.

 <E
Hilsen Susanne

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Eksport af rugeæg
« Svar #8 Dato: 11 April , 2008, 22:31 »
Det med de samme regler i Norge og EU. er ikke rigtig. Der er strammere regler i Norge end i EU.
Selv frøfoder til Norge kræves undersøgt for fjerkræ sygdomme og spireevne.
Der er ingen problemmer i at Eksportere fra Danmark til Norge. der hvor problemet er, er de Norske myndigheder der er meget strikse med hvad der kommer ind.
Modsat tror jeg ikke der er de store problemmer med at få import fra Norge til Danmark.

Der skulle være kommet væsentlig lempeligere regler for import af op til 5 dyr fra EU. til eget brug. LDF. Veterinærområde er i øjeblikket ved at undersøge rigtigheden af dette samt om dette også gælder Fjerkræ, eller det kun er fugle.

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: Eksport af rugeæg
« Svar #9 Dato: 12 April , 2008, 00:12 »
Nå okay til det med Norge. Jeg har kun spurgt til et EU land generelt men det skal nok passe.

Jeg er da så spændt på at høre det med de lempeligere regler op til 5 dyr for det var det jeg spurgte FVST om som hun undersøgte. For mig ville det så være logisk hvis rglerne for import af rugeæg blev lempet, der er trods alt ikke så stor smitterisiko som ved levende fjerkræ.
og det andet er også at jeg tror vi er en del som ikke umiddelbart kan slå os sammen om at importere.
Fordi racen og farven ikke er særlig udbredt eller ønsket kan der være meget få som er interesseret i den samme. 
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Guri Eggen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Eksport af rugeæg
« Svar #10 Dato: 12 April , 2008, 11:12 »

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Eksport af rugeæg
« Svar #11 Dato: 12 April , 2008, 13:11 »
Nu er jeg forvirret...

Følgende regler er gældende for eks æg fra Norge til Danmark...læg mærke til der er tale om konsumæg.

Konsumæg

Kan indføres uden mængdebegrænsning og uden veterinærkontrol. Ved udbrud af sygdomme kan der dog være restriktioner for områder i landet, som gør udførsel ulovlig. Check på forhånd med de lokale myndigheder, evt. gennem den danske ambassade i landet. Skal indføres i egen bagage / modtages som pakke. Kun til eget brug.


Det burde vel sige, at jeg i teorien kan bestille æg fra hvem som helst i eks. Norge. Og få dem tilsendt eller hjembringe dem. Endda også større mængder, og egentlig bare sige de er til konsumbrug i kokkereringen  ??? eller er det kun gældende for æg købt i forretninger fra ægfarme ??

Man vælger selv landet det drejer sig om, og så kommer reglerne frem, husk dog at der her er tale om konsum brug......

http://www.foedevarestyrelsen.dk/ImportEksport/Privat_indfoersel/forside.htm

Dette er ikke for og opfordre til noget man ikke må, men fordi jeg godt vil høre om det virkelig er sådan som jeg har forstået.


Offline Jens Nyborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
Sv: Eksport af rugeæg
« Svar #12 Dato: 12 April , 2008, 19:09 »
Nu er jeg forvirret...

Følgende regler er gældende for eks æg fra Norge til Danmark...læg mærke til der er tale om konsumæg.

Konsumæg

Kan indføres uden mængdebegrænsning og uden veterinærkontrol. Ved udbrud af sygdomme kan der dog være restriktioner for områder i landet, som gør udførsel ulovlig. Check på forhånd med de lokale myndigheder, evt. gennem den danske ambassade i landet. Skal indføres i egen bagage / modtages som pakke. Kun til eget brug.


Det burde vel sige, at jeg i teorien kan bestille æg fra hvem som helst i eks. Norge. Og få dem tilsendt eller hjembringe dem. Endda også større mængder, og egentlig bare sige de er til konsumbrug i kokkereringen  ??? eller er det kun gældende for æg købt i forretninger fra ægfarme ??

Man vælger selv landet det drejer sig om, og så kommer reglerne frem, husk dog at der her er tale om konsum brug......

http://www.foedevarestyrelsen.dk/ImportEksport/Privat_indfoersel/forside.htm

Dette er ikke for og opfordre til noget man ikke må, men fordi jeg godt vil høre om det virkelig er sådan som jeg har forstået.



De grundliggende regler er fra:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=6976

Bekendtgørelse om veterinærkontrol ved ind- og udførsel af avlsmateriale og animalske non-food produkter m.v.

og her er:

§1
...
Stk. 2. Følgende produkter er ikke omfattet af bekendtgørelsen:

1) Produkter, som i småpakninger sendes til privatpersoner, såfremt det ikke drejer sig om indførsel af kommerciel karakter, og den fremsendte mængde ikke overstiger en mængde på 1 kg, og såfremt produkterne kommer fra et tredjeland eller en del af det tredjeland, som er opført på den liste, der er vedtaget efter EU-reglerne, og hvorfra indførsel ikke er forbudt.
...


Mon dog ikke at man vil betragte mængder på over 1 kg rå æg som "ikke kun til eget brug". Den der med "uden mængdebegrænsning" skal man ihvertfald ikke stole på.

Forestil dig at du modtager en pakke på 7 tons konsum æg "til eget brug", hvem regner du med vil tro på den? Selv hvis det var sandt?

Bemærk den med "og hvorfra indførsel ikke er forbudt".


Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Eksport af rugeæg
« Svar #13 Dato: 17 April , 2008, 19:47 »
Svar fra Fødevarestyrelsen:

"Kære Susanne
 
Generelt set skal virksomheden, som rugeæggene stammer fra, være godkendt og registreret af myndighederne. Oprindelsesflokken skal være lovmæssigt vaccineret og underkastet en dyrlæge kontrolundersøgelse inden for de sidste 72 timer inden afsendelsen. En embedsdyrlæge skal udfylde et traces-certifikat på dagen for afsendelsen. Udgifterne til undersøgelsen og certifikatet afholdes af eksportøren.
 
I "gamle dage" kunne man sende mindre partier af fjerkræ eller rugeæg (under 20 stk.) på særlige vikår. Om dette stadig er gældende, ved jeg ikke. Hvis det er et mindre parti, du skal have afsted, kan det være en god idé at forhøre sig hos de norske veterinærmyndigheder. Da Norge jo ikke er medlem af EU, bestemmer landet suverænt, hvad de vil have ind i landet og på hvilke betingelser.
 
Håber, at dette besvarede dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at kontakte mig igen.
 
Med venlig hilsen
Helen Damsgaard Johansen
Dyrlæge
Kontrolafdeling Ringsted
Tlf. nr. 72 27 62 09
E-mail: hexj@fvst.dk "
Hilsen Susanne

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: Eksport af rugeæg
« Svar #14 Dato: 17 April , 2008, 20:43 »
Nå !!!!jeg er imponeret over svaret :o :o :o
Og så så hurtigt. Må jeg spørge susanne om du har spurgt som almindelig hønseholder eller som repræsentant for fjerkrae.dk???
Bare fordi det undrer mig hvorfor jeg aldrig får svar på mine mails.

Indholdet var den samme besked som jeg fik, dog uden at høre om Norge.
Men det med lempeligere restriktioner under 20 æg blev undersøgt og sagt nej til, stadig indenfor EU
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.