Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Import af æg fra udlandet ?  (Læst 18965 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Import af æg fra udlandet ?
« Dato: 30 Januar , 2008, 20:48 »
Hej med jer...

Nogen som kender reglerne omkring import af æg fra udlandet ? de er til udrugningsbrug.

Jeg har kontaktet fødevarestyrelsen, men de ringede ikke tilbage. Og nu er jeg blevet lidt utålmodig, så jeg spør lige herinde  8)

Jeg skal bruge Hvide Sultan æg, eller kyllinger, og overvejer frisk blod til dette fra udlandet (hvis det kan lade sig gøre). Og hvis nogen kender opdrættere af disse må i godt lige gi mig tip om det.

Planen er at forsøge og avle lidt på dem, da vi jo ikke har så mange af dem her i landet.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Import af æg fra udlandet ?
« Svar #1 Dato: 30 Januar , 2008, 20:51 »
Hej!

Jeg ved ihvertfald at Lone Mølgård har fået tilsendt nogen æg. Desværre blev de tilbageholdt i tolden og jeg ved faktisk ikke helt hvad det blev til.
Men jeg sender dig lige hendes email over en pm/pb så kan du prøve at skrive til hende, hun ved muligvis noget mere om reglerne.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: Import af æg fra udlandet ?
« Svar #2 Dato: 30 Januar , 2008, 22:25 »
Jeg sidder lige nu med betingelserne for indførsel af fjerkræ og rugeæg indenfor eu-landende fra 2002. Jeg skal ikke kunne sige om der er sket ændringer siden avian kom til men disse er de alm. betingelser.
Citat: Fjerkræ/rugeæg i partier på under 20 stk. skal ledsages af "sundhedscertifikat for handel mellem medlemsstater i EØF-fjerkræ,daggamle kyllinger og rugeæg i partier på under 20 stk. (undtaget strudsefugle og rugeæg deraf)"

Importøren(modtageren af æggene) skal selvfølgelig være registreret i FVST. Regionskontoret FVST skal senest 1 døgn forinden underrettes om importen med oplysninger om produktets art, antal, afsendelsesstedet og bestemmelsesstedets adresse, forventet ankomsttidspunkt og navn/adresse på bestemmelsesstedets dyrlæge.   

Jeg prøver lige at gå ind og kigge på det sundhedscertifikat man skal have og vender tilbage igen. Det kan jo være der er sket noget nyt siden.
Havde du tænkt at hente rugeæggene selv eller ville du have dem tilsendt??
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: Import af æg fra udlandet ?
« Svar #3 Dato: 30 Januar , 2008, 23:21 »
Hm det er for viderekommende at finde både certifikat, og de alm. betingelser på FVST hjemmeside . De henviser til den lokale region for information om import/indførsel af rugeæg så nu har jeg skrevet til dem og spurgt. Nu vil jeg vide det helt præcist. Jeg mener iøvrigt at kunne huske at hvis man vil importere mere end 20 rugeæg fra andet EU land skal de forbi en dyrlæge for at blive kontrolleret inden-så mener jeg ikke det er nok med en mulig stikprøvekontrol.
Jeg vender tilbage når jeg får svar.

Alt andet end lige er det nok det nemmeste at tage en miniferie til landet med rugeæggene, købe lidt æg til spisebrug selvfølgelig ,krydse tæer og fingre når du kører igennem tolden (det sagde jeg bare ikke! :-X) og så decinficere dem inden de kommes i rugemaskinen. Gad vide hvor mange "smugleræg" man kan have i sit undertøj? Får lige et helt useriøst billede frem på nethinden af pensionister i busser fyldt med små flasker gemt i strømper, BH ol. Kontra rugeæg-ha ha :D :D :D
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Import af æg fra udlandet ?
« Svar #4 Dato: 30 Januar , 2008, 23:45 »
Hm det er for viderekommende at finde både certifikat, og de alm. betingelser på FVST hjemmeside . De henviser til den lokale region for information om import/indførsel af rugeæg så nu har jeg skrevet til dem og spurgt. Nu vil jeg vide det helt præcist. Jeg mener iøvrigt at kunne huske at hvis man vil importere mere end 20 rugeæg fra andet EU land skal de forbi en dyrlæge for at blive kontrolleret inden-så mener jeg ikke det er nok med en mulig stikprøvekontrol.
Jeg vender tilbage når jeg får svar.

Alt andet end lige er det nok det nemmeste at tage en miniferie til landet med rugeæggene, købe lidt æg til spisebrug selvfølgelig ,krydse tæer og fingre når du kører igennem tolden (det sagde jeg bare ikke! :-X) og så decinficere dem inden de kommes i rugemaskinen. Gad vide hvor mange "smugleræg" man kan have i sit undertøj? Får lige et helt useriøst billede frem på nethinden af pensionister i busser fyldt med små flasker gemt i strømper, BH ol. Kontra rugeæg-ha ha :D :D :D

 ;D  ;D

Ja det er også den lokale region jeg spurgte.

De skal sendes da vi nok ikke lige kommer udenlands foreløbig, sandsynligvis fra England, Sverige eller Norge. Da jeg endnu ikke har fået kontakt med nogen som sender udenlands, varer det nok lidt endnu.

Og så er der lige det med og finde et sted og få dem ruget ud, da jeg ingen rugemaskine har. Men mon ikkke jeg får et par skrukhøner løbende....har en af silkerne liggende på 7 æg i øjeblikket ( ikke sultan æg)  ;)

Offline Gitte J.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
  • Lad altid solen skinne!!!!
Sv: Import af æg fra udlandet ?
« Svar #5 Dato: 31 Januar , 2008, 13:41 »
Jeg funderer lidt over hvordan man kan sende rugeæg???
Jeg går selv og er så forsigtig med de æg jeg vil bruge som rugeæg, og vender dem troelig to gange om dagen.... men de er måske ikke så sarte som jeg troede??

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Import af æg fra udlandet ?
« Svar #6 Dato: 31 Januar , 2008, 15:09 »
Der er forskel på import af rugeæg fra et EU land og et 3. land.
Der må i følge Dffr "Willy Littau" indføres 20 enheder, det være sig æg eller dyr fra 3. land hvis eksportøren kan dokumenterer at hans/hendes besætning er salmonelleafri.

Husk du skal være godkendt hos FVST som importør.

Offline Lomo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
    • www.123hjemmeside.dk/Lones-Ark
Sv: Import af æg fra udlandet ?
« Svar #7 Dato: 31 Januar , 2008, 16:15 »
Man kan sagtens sende rugeæg! Jeg kommer fint savsmuld i æggebakkerne, så æggene ligger stille. Æggebakkerne kommer jeg i en lille kasse foret med avispapir.
Denne kasse kommes i endnu større kasse, som også er foret med avispapir.
Lidt af et projekt, men det kan altså godt lade sig gøre :)!

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Import af æg fra udlandet ?
« Svar #8 Dato: 31 Januar , 2008, 20:14 »
Tjah jeg venter stadig på de svarer tilbage, men ellers ringer jeg igen. Og så må jeg lige huske det med importør godkendelsen  ;)

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: Import af æg fra udlandet ?
« Svar #9 Dato: 31 Januar , 2008, 20:53 »
Jeg har heller ikke fået svar-men de har læst mailen.

Lars: ja der er helt særlige regler for import fra 3.lande- fra nogle 3.lande kræves mere and en salmonellaattest-prøv at se hvor mange særlige bestemmelser der findes om import fra 3.land-det er enormt.

Lone: jamen hvordan har i så gjort med ansøgninger mm og hvor mange æg drejede det sig om???

Men det jeg synes er interessant er hvis man gerne vil have mere end 20 æg fra et EU land fordi 20 kan blive til 10 pga. at de er gået itu. Så er det jeg mener at kunne huske at de skal dyrlægekontrolleres udover det med sundhedscertifikatet.

Tommy har fortalt om nogle han har kendskab til som havde rugeæg med over grænsen i bil-mener det var fra Danmark til sverige. De blev taget i tolden og fik en ret stor bøde. Tommy kan du ikke fortælle om det??
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Lomo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
    • www.123hjemmeside.dk/Lones-Ark
Sv: Import af æg fra udlandet ?
« Svar #10 Dato: 31 Januar , 2008, 20:54 »
Uhhhh.... vil helst ikke svare! Men vi kan jo sige, at æggene var til konsum ;)!

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Import af æg fra udlandet ?
« Svar #11 Dato: 01 Februar , 2008, 20:42 »
Ja nu har jeg ringet til dem igen, og fik at vide det er en dyrlæge som skal kontakte mig. Da det drejer sig om æg til udrugning og ikke konsumering, så jeg må være lidt mere tålmodig  :-\

Pokkers til besvær  :D

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: Import af æg fra udlandet ?
« Svar #12 Dato: 02 Februar , 2008, 00:16 »
Nielsen: vi venter spændt på at høre mere om hvad de svarer ;)
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Import af æg fra udlandet ?
« Svar #13 Dato: 04 Februar , 2008, 13:52 »
Så fik jeg snakket lidt med dem i dag...

Man skal ansøge om, at blive registreret som importør, og hvis man vil hente levende dyr fra udlandet skal man registreres som det også. Det vil sige at i det tilfælde man ønsker både at importere æg og dyr, skal der to importør registreringer til. Og det er selvfølgelig FVST man skal gøre det hos, skriftlig pr. brev eller mail.

Når det så er gjort, skal dyrene/æggene have sundheds certifikat og i ægs tilfælde bliver pakningen tjekket.

Det er en god ide at skrive hvilke lande man skal importere fra, men man kan skrive EU da der stort set er samme regler i de lande.

Så der er stadig en masse regler og andre ting som man skal sættes ind i, men det sker først efter man er registreret.

Det er hvad jeg ved lige nu, men det er vist ret kompliceret  :o

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Import af æg fra udlandet ?
« Svar #14 Dato: 04 Februar , 2008, 14:52 »
Man skal passe på, at man er rigtig godt inde i reglerne, ellers kan det blive en meget dyr affære.
Vi har prøvet at importere fisk fra Thailand, og vidste ikke noget om det overhovedet inden vi havde bestilt.
Men vi fik da fremskaffet importtilladelse.
Hvis disse fisk var gået over lufthavnen i Kbh. og end hos dyrlægen der, kune det meget nemt ha' kommet til at koste et par tusinde, men vi var så heldige, at de røg udenom, og kom med post danmark istedet, så det var første, eneste og sidste gang, vi importerede fisk.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.