Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Min hane angriber mine børn!  (Læst 12100 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Min hane angriber mine børn!
« Dato: 20 August , 2009, 09:23 »
Argh!  >:( Ja, jeg må desværre indrømme, at jeg tror jeg har valgt forkert i forhold til hane!  >:( Jeg kan simpelthen ikke have Sofia på 3 år med ind i hønsegården, uden at hanen straks er obs på hende, og prøver at komme hen og hakke hende. I dag måtte jeg SPARKE ham væk fra hende, for at undgå at han gik på hende! :o Og så begyndte han (nok meget naturligt), at prøve at angribe og hakke mine fødder og ben!

På et tidspunkt, hvor han gik frit i haven, sprang han nærmest op på min yngstes ryg på 1 år, så hun væltede og blev enormt forskrækket. Det var den første episode, og egentlig grinte jeg bare lidt af det, for det så ud som om, at han egentlig bare ville beskytte sine høns, og han hakkede jo ikke efter hende eller noget.

Men...nu kan jeg se at han målrettet går efter de små, og det har jeg det bare skidt med :( Altså...han er jo en hane, og skal beskytte hønerne, men jeg synes det er for meget at han angriber børnene, når de bare går stille og roligt ved siden af mig, uden at gøre noget som helst, som kunne berettige at han skulle angribe... Jeg kunne jo også bare lade dem blive ude fra hønsegården, men på den anden side, så er det at have høns, jo også noget jeg gør fordi jeg gerne vil give mine børn nogle værdier. Og jeg synes det er rigtig godt og sundt for dem, at opleve hvordan man kan passe sine høns godt, gemme rester fra husholdningen til dem, så vi ikke skal smide mad ud, og gå ud og hente æggene i reden bagefter...

Så...med denne forhistorie...kan jeg afvænne ham på nogen måde, eller skal jeg se at få fat i en ny hane?

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Min hane angriber mine børn!
« Svar #1 Dato: 20 August , 2009, 09:31 »
Jeg tror du skal have en ny hane. Måske er der en herinde, som har en venligere en af slagsen, du kan jo aldrig vide dig sikker, og det ville jo være synd hvis enten et af børnene kom til skade - eller de fik hønseskræk!

Jeg har selv oplevet 4 forskellige blomsterhaner her, og de har alle været venlige og rare. Jeg ved ikke om den slags egenskaber kan gå i arv, men du bør jo nok heller ikke avle på ham, for venlige haner er guld værd.

Af med hovedet - og op med humøret! Han smager sikkert ganske fortrinligt med agurkesalat og hele pivetøjet...  ;D
Mvh Marianne

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Min hane angriber mine børn!
« Svar #2 Dato: 20 August , 2009, 09:35 »
Christina, jeg kunne skrive en masse her, men vælger at henvise til min gamle tråd:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,3594.0.html

Jeg vil også lige tilføje, at Sif på 4, færdes alene i haven, hun henter æg alene, og hun går ud og giver hønsene godbidder alene, vores nye Jensen har åbenbart hørt rygter om hvad der kan ske  ::)
Det siges også at aggresiv adfærd nedarves.
ØV, altså bare så surt for dig *t
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Min hane angriber mine børn!
« Svar #3 Dato: 20 August , 2009, 09:53 »
Enig! Det bliver kun værre med alderen. Af med hovedet og i gryden med ham. Lidt løg, hvidløg, svampe og rødvin - så bliver han såmænd helt sympatisk igen  ;D.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Min hane angriber mine børn!
« Svar #4 Dato: 20 August , 2009, 10:26 »
Hmm, jeg kan godt se at det ikke lige virker som det nemmeste i verden, at afvænne hanen med den adfærd... Men det jeg er i tvivl om, er om den egentlig bare er helt normal...men man burde jo da alligevel kunne have sine børn med ind til dem, uden at frygte, ikk?

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Min hane angriber mine børn!
« Svar #5 Dato: 20 August , 2009, 10:51 »
Jo det burde du - af med knoppen!
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Min hane angriber mine børn!
« Svar #6 Dato: 20 August , 2009, 10:53 »
Jo, man burde kunne have sine børn sammen med hanen.  Som min niece sagde, da hun var lille: Dumme, dumme, dumme! (hane).
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Min hane angriber mine børn!
« Svar #7 Dato: 20 August , 2009, 10:58 »
Hmm, jeg kan godt se at det ikke lige virker som det nemmeste i verden, at afvænne hanen med den adfærd... Men det jeg er i tvivl om, er om den egentlig bare er helt normal...men man burde jo da alligevel kunne have sine børn med ind til dem, uden at frygte, ikk?
Jo, helt sikkert. Den burde også vide at børnene ikke er nogen trussel. Den er bare for dum og det er heldigvis ikke alle haner der er så dumme (eller har så meget testosteron i skroget) at de opfører sig sådan. Vi har både haft stride og søde haner. De sidste lever længst, for det er ikke til at holde ud at have de bekymringer med en hobby. Her er det barnebarnet, som jo ikke er her så tit, de bliver testet på. Er de efter ham, bliver de slagtet (han gør dem ikke noget - og vi er med!), gemmer de sig fordi han er "fremmed" er det OK, men dem der går hen og tigger og snakker godt for at få orm når de ser et nyt offer, de bliver gamle her!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Min hane angriber mine børn!
« Svar #8 Dato: 20 August , 2009, 11:15 »
Det var en god test.

Og nej, jeg tror ikke,du selv med nok så ihærdig indsats kan vænne hanen af med at være arrig. Ikke helt. Og det er synd for både dig og børnene at prøve, of rman bliver så ked af det, når det ikke lykkes!

hoejberg

  • Gæst
Sv: Min hane angriber mine børn!
« Svar #9 Dato: 20 August , 2009, 12:09 »
Her er hane og børn ikke bange for hinanden. Tror det må blive en ny hane. ( De er vist også rimelig nemme at skaffe ;))

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Min hane angriber mine børn!
« Svar #10 Dato: 20 August , 2009, 12:14 »
Christina - jeg har sendt en PB. Jeg har nemlig stadig en ekstra hane gående, ham er du velkommen til at prøve  :)
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: Min hane angriber mine børn!
« Svar #11 Dato: 20 August , 2009, 12:52 »
Øv, hvor er det bare surt, Christina! Og vi snakkede netop om på vej hjem, hvor flot han var! Sådan en rigtig hane, som man ser i bøgerne  :D
Men det er bare for ærgeligt, at ungerne ikke kan have den glæde, at kunne være med til at passe og hygge med hønsene. Det er guld værd, at vokse op sammen med dyr - så desværre... af med hovedet (det kan jeg jo sagtens sige ;) )
 *k Krydser fingre for at den kommende - måske Louise's - arter sig bedre *k

Pøj pøj...
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: Min hane angriber mine børn!
« Svar #12 Dato: 20 August , 2009, 14:41 »
Ja træls... Har osse selv haft en af slagsen. Første gang han angreb mig var bag laden.. Ja vi mænd kan jo godt lige lade vandet bag laden ik :).. Så jeg troede egentlig det var misundelse da han angreb første gang.. Men han fik aldrig hold i det igen.. Så der er ikke andet for end og putte ham i gryden.

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Min hane angriber mine børn!
« Svar #13 Dato: 20 August , 2009, 16:22 »
Af med knoppen, selv om det godt nok er ærgerligt for hanen.  /d  I naturen ville han velsagtens være en stor succes.  :-\
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Min hane angriber mine børn!
« Svar #14 Dato: 20 August , 2009, 17:26 »
Jeg siger som de forrig. Slagt ham, sådan en hane er ikke værd at gemme på. Det er lidt langt væk, men jeg har en stor hanekylling gående, hvis det var noget? Du kan bare komme og hente ham, for han bliver alligevel snart slagtet :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.