Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Drop lop vs Sollfrank Nakkedråber mod utøj  (Læst 24016 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Drop lop vs Sollfrank Nakkedråber mod utøj
« Svar #30 Dato: 31 Maj , 2012, 20:19 »
Gad vide hvilken instans man snart kan regne med...mener, en dyrlæge burde da af alle vide om der er tilbagehold på det middel.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Drop lop vs Sollfrank Nakkedråber mod utøj
« Svar #31 Dato: 31 Maj , 2012, 23:41 »
...og så lige her, hvor vi har omkring 10 millioner gråspurve samt div. andre fugle på kost.

Hvis din markering på kortet i din profil er korrekt, er de 9,99 mill af spurvene formentlig skovspurve. Men det er så sagen lidt uvedkommende.
Mvh
Erik Andersen

frida

  • Gæst
Sv: Drop lop vs Sollfrank Nakkedråber mod utøj
« Svar #32 Dato: 01 Juni , 2012, 07:53 »
...og det ved jeg så også rigtig godt Tanja, og jeg synes, at det er rigtig synd for dig..og min kommentar er bestemt ikke ment som nogen kritik af især da dig :). Der er ikke noget at sige til, at du griber i alt, når der er udbrud, men jeg synes, at du skal tænke dig om en ekstra gang inden du begynder at frontline alle dyrene sådan forebyggende...var det en gang om måneden Bjarnes råd var??. Det kan godt være, at det virker, men jeg synes, at det er en noget nem og giftig løsning foreslået af en dyrlæge..og den bemærkning står helt for egen regning :o

...og så liiige din sidste bemærkning - hmm...jeg tror ikke vi finder en større dyreven og dyreelsker her på forum end dig :-*

Jeg kan ikke lade være med at tage denne udtalelse for lidt personlig ;)
Her på forum, er jeg sikker på, at vi alle gør hvad der står i vores magt for vores dyr. Jeg har selv i mine første år som hønseejer været sluppet for angreb af diverse utøj. Mine høns får også diverse god pleje i form af rene hønsehuse og -gårde. Foderet er meget alsidigt og tilsætning af vitaminer og kosttilskud. Jeg mener bestemt at også mine høns, bliver passet og plejet efter alle kunstens regler. Alligevel er de blevet ramt af lus. Jeg tror det kan skyldes dels, at nogle høns bare er mere modtagelige for utøj, og dels at der måske bare er opblussen af utøj generelt fra de vilde fugle osv. I min den anden hønsegård, der ligger lige ved siden af den ramte, er der ingen af hønsene der er ramt. Mystisk, da de får samme pleje.

Mon ikke det kan sammenlignes lidt, som når vores børn får lus. Mine børn er sunde og raske, og får alsidigt kost. De er både renlige, og bliver nusset og plejet. Alligevel bliver de ramt af lus indimellem :)

I må alle have en fantastisk weekend!
« Senest Redigeret: 01 Juni , 2012, 08:03 Fra AnetteJ »

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Drop lop vs Sollfrank Nakkedråber mod utøj
« Svar #33 Dato: 01 Juni , 2012, 08:22 »
Jeg ved ikke liiige, hvad det er, som støder dig Anette. Jeg betvivle ingen steder folks gode intentioner, men jeg anfægter for megen brug af gift på dyrene og i særdeleshed frontline. Den holdning er kun forstærket af Mette Nygaards indlæg i "Fredetråden":

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=26163.60

..og må du/I også have en fantastisk weekend :) /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Drop lop vs Sollfrank Nakkedråber mod utøj
« Svar #34 Dato: 01 Juni , 2012, 08:26 »
"No hard feelings" her fra overhovedet. Jeg ved bestemt at Helle ikke mener noget dårligt med det der blev skrevet, ud over at gift er en skidt ting, og det er jeg helt enig i. Jeg er ret skuffet over at min fine hjemmelavede drop-lop, lavendelbade i redekasserne m.m. ikke har kunnet holde krible-krablerne væk, men sådan er det jo, og så må der skrappere midler i brug. Mine sprays med frontline er sendt fra Tyskland og dukker forhåbentlig op i dag eller på lørdag, så jeg kan komme i gang med behandlingen. Jeg har spurgt om pris på Hemexcide, men køber stalosan i første omgang, så jeg kan drysse ud i weekenden. Hvis frontlinen ikke dukker op lørdag, går jeg igang med stald-chok'en i stedet for, for de stakkels høns skal ikke plages af de blodsugende kryb mere. "På med vanten og i gang". Det bliver en sej omgang.

Her er det i øvrigt også spredt: Maranerne ser frygtelige ud, simpelthen. De er snart pil-skaldede alle sammen. Aracuanaerne og de hvide blandingshøns er til gengæld så fine og har ingen bare pletter overhovedet. Flere gange om ugen tager jeg en håndfuld redemateriale med ud og sorterer det for at se efter utøj (sådan fandt jeg det sidste år), men der har intet været at se. Det er også derfor jeg har været ret så desperat for at finde ud af, HVAD der var galt..., men det VAR lus/utøj. /d
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Drop lop vs Sollfrank Nakkedråber mod utøj
« Svar #35 Dato: 01 Juni , 2012, 09:13 »
Har Stalosan nogen effekt i sådan en situation her??

Hvis du mangler Stalosan skal du blot sige til Tanja, jeg har en hel sæk stående.... ikke just fordi man bruger kæmpe mængder af det  ;D

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Drop lop vs Sollfrank Nakkedråber mod utøj
« Svar #36 Dato: 01 Juni , 2012, 10:00 »
Her bruges Stalosan F i den varme tid, det bekæmper ikke utøj men det har en god effekt på andre ting. Og jeg købte 8 kg i går og synes de har udviddet dets effekt, så tror jeg skal til og bruge det hele året.

Læs her for en god uddybende forklaring på dets egenskaber :

http://www.stalosan.dk/stalosanf.php?action=visside&id=32&topid=12&nob=1

frida

  • Gæst
Sv: Drop lop vs Sollfrank Nakkedråber mod utøj
« Svar #37 Dato: 01 Juni , 2012, 10:01 »
Rooolig Helle.... Jeg prøvede at lave en smiley med blink i øjet.
Det jeg mener, er at du skriver at dine høns får masser af hønseguf osv., og derudover ikke har fået lus. Jeg læser det sådan, at du mener at, hvis vi bare giver masser af hvidløg osv., så er vores høns sikret. Men jeg mener, at hvis vores høns trods disse udmærkede forebygningstiltag alligevel for parasitter-lus-orm, så mener jeg, vi er nødt til at bruge de midler der virker, i hver enkelt situation. Her hos mig er det pt. gift i alle de mængder mine høns kan tåle. Jeg vil ikke miste mine dyr, fordi jeg er imod nogle behandlingsmuligheder. Men vi er helt enige i, at vi ikke bare skal bruge disse midler i flæng. Både fordi vi ikke kender nok til bivirkninger, og for ikke at gøre krybene resistente.


Dette gælder også i forebyggende behandling af vores hunde. Mine hunde har fået frontline dryppet i nakken i flere år. Ved sidste dyrlægebesøg så dyrlægen at vores hund var ramt af lopper, og han sagde at lopperne er resistente overfor bl.a. Frontline, da vi alle bare bruger det i flæng og forebyggende.

Jeg mener endvidere, at vi alle er de største dyrevenner i verden.
God weekend!

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Drop lop vs Sollfrank Nakkedråber mod utøj
« Svar #38 Dato: 01 Juni , 2012, 10:14 »
Uanset om det er gift midler eller natur midler, så mener jeg man bør have en fornuftig tilgang til begge dele, da ingen af delene i store mængder er gavnligt for helbredet, hverken for dyr eller mennesker.

Hvidløg kan mig bekendt give blodmangel, om det gives i for store og langvarige mængder, blot som eksempel.

Talte med en homøopat (hedder det vist) som fortalte at bla. hvidløg er effektivt når det gives som en kur, men ikke som langvarigt tilskud.

I heste verdenen var hvidløg det største hit en overgang, det skulle kunne holde alskens sygdomme og kryb fra døren, især flue plagen om sommeren. Men men men... de færreste fik effekt af det, men for nogle virkede det.

Personligt tror jeg at nogle dyr, eller mennesker for den sags skyld, er mere modtagelige for bla. utøj som andre også er inde på, mere end det hænger sammen med en behandling for dette uanset om det er natur eller gift der bruges til behandling.

Frontline til lopper på hunde og katte, synes jeg ikke har effekt længere og har hørt det fra mange efterhånden, hvilket nok skyldes resistens overfor produktet.
Men derfor kan det jo stadig godt have effekt på hønsenes utøj.

Jeg er hverken fanatisk til ene eller anden side, men tager lidt fra begge sider og håber det virker, som I andre også gør.

Helle´s urteolie, skal da bestemt afprøves, og virker det er det på vores fjerkræ, er det da super duper... ikke at jeg har observeret utøj, men som forebyggende  :D
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Serama

  • Gæst
Sv: Drop lop vs Sollfrank Nakkedråber mod utøj
« Svar #39 Dato: 01 Juni , 2012, 11:16 »
@Nielsen

Jeg er næsten sikker på at du har fået et angreb af den grå fuglemide (Ornithonyssus sylviarum), som er meget vanskelig at udrydde. Den lever, i modsætning til Blodmiden, hele sit liv på værten og i varmeomgivelser er midernes livscyklus kun ca. 7 dage, så det går hurtigt med opformeringen.
Mine erfaringer er, at det bedste middel mod disse mider er Ivermectin, som ved Serama påføres med en dråbe under hver vinge og efter 3 dage var mine høns fri for disse krybende væsner og tilmed virker midlet også som ormekur og kan tilmed udrydde luftvejsorm (Gapes), som ofte er et problem ved udegående høns og fugle af Serinus og Carduelis slægterne.

I øvrigt kan der læses mere om disse ækle kryb på denne side: http://medent.usyd.edu.au/fact/birdmite.html


Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Drop lop vs Sollfrank Nakkedråber mod utøj
« Svar #40 Dato: 01 Juni , 2012, 11:22 »

Det jeg mener, er at du skriver at dine høns får masser af hønseguf osv., og derudover ikke har fået lus. Jeg læser det sådan, at du mener at, hvis vi bare giver masser af hvidløg osv., så er vores høns sikret.

Forkert - jeg skriver tidligere i tråden, at timian, oregano og lavendel holder utøj væk. Hvidløg får de masser af, men de kan selv vælge, hvor meget, de vil spise.

Men det kan jo være, at jeg vender tilbage en dag, og be´r om hjælp, fordi vi har fået lus og skal finde en behandling som virker.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Drop lop vs Sollfrank Nakkedråber mod utøj
« Svar #41 Dato: 01 Juni , 2012, 11:28 »
jeg skriver tidligere i tråden, at timian, oregano og lavendel. Hvidløg
Jeg får lyst til en tur til Provence. Måske skulle man putte al det der, olivenolie og gedefriskost sammen, og så spise i det i stedet for at hælde det på hønsene? ;D.

Har Stalosan nogen effekt i sådan en situation her??

Hvis du mangler Stalosan skal du blot sige til Tanja, jeg har en hel sæk stående.... ikke just fordi man bruger kæmpe mængder af det  ;D

Jeg troede faktisk at stalosan også tog utøjet *r. Det kan godt ske jeg siger tak til dit tilbud alligevel. Baktusser og den slags kan man jo ligeså godt få i bund, nu jeg alligevel skal muge grundigt ud. Jeg skal måske til Svinninge og hente spåner i morgen. Er du/I hjemme der hvis det er?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Drop lop vs Sollfrank Nakkedråber mod utøj
« Svar #42 Dato: 01 Juni , 2012, 16:40 »
Jeg får lyst til en tur til Provence. Måske skulle man putte al det der, olivenolie og gedefriskost sammen, og så spise i det i stedet for at hælde det på hønsene? ;D.


Uhh - sig det ikke- jeg lider :-\ :-\ vi har  dejligt hus i Provence - jeg holder eget af den oxitanske mad og duften af de skønne krydderier - men som én af de meget få har jeg udviklet en kraftig og møg ærgelig allergi over for tørrede grønne krydderier >:( :(
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Drop lop vs Sollfrank Nakkedråber mod utøj
« Svar #43 Dato: 01 Juni , 2012, 18:44 »
@Nielsen

Jeg er næsten sikker på at du har fået et angreb af den grå fuglemide (Ornithonyssus sylviarum), som er meget vanskelig at udrydde. Den lever, i modsætning til Blodmiden, hele sit liv på værten og i varmeomgivelser er midernes livscyklus kun ca. 7 dage, så det går hurtigt med opformeringen.
Mine erfaringer er, at det bedste middel mod disse mider er Ivermectin, som ved Serama påføres med en dråbe under hver vinge og efter 3 dage var mine høns fri for disse krybende væsner og tilmed virker midlet også som ormekur og kan tilmed udrydde luftvejsorm (Gapes), som ofte er et problem ved udegående høns og fugle af Serinus og Carduelis slægterne.

I øvrigt kan der læses mere om disse ækle kryb på denne side: http://medent.usyd.edu.au/fact/birdmite.html



Ivermectin hvor findes det så ?


Serama

  • Gæst
Sv: Drop lop vs Sollfrank Nakkedråber mod utøj
« Svar #44 Dato: 01 Juni , 2012, 21:36 »
Ivermectin (og Frontline) anvender fugle- og duefolk mod alle de forskellige blodsugende bæster der angriber fugle, så jeg vil tro du kan finde det i assorterede foderhandler el. lign. Det forhandles i små flasker med pipette lige til at anvende.

Hvis du ikke kan finde det hos foderhandlen, så kan det fås hos dyrlægen. Jeg har både købt det i foderhandlen og  også gået ind til dyrlægen og fået en "slat" i sådan en flaske man får injektionsvæsker i.