Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål om grise  (Læst 20255 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lucky7

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Spørgsmål om grise
« Dato: 25 Februar , 2011, 13:09 »
Min mand og jeg har aftalt med naboerne at vi skal have et par grise gående som vi kan slagte til efteråret. Men ingen af os har ret meget forstand på grise. Så mine spørgsmål er nu, hvor stor skal folden og hytten være til 5-6 grise, hvor meget spiser de om dagen og hvad er bedst at fodre med?

Håber der er nogen her inde der har lidt erfaringer med slagte grise og kan hjælpe os lidt. På forhånd tak
;)
Venlig hilsen Trine

1,4 Araucana 0,1 Dansk Svensk gårdhund.

Offline trem

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Spørgsmål om grise
« Svar #1 Dato: 25 Februar , 2011, 15:10 »
Hvis I vil starte med gris i foråret og slagte i efteråret, vil I drukne i fluer til sommer >:(.
Det er bedre hvis I køber nogle lidt større midt på sommeren og slagter sidst på efteråret, først på vinteren. Bare lidt erfaring.

Jeg plejer at få mine opfedningssvin i juli og slagter omkring november.
Jeg har dem til at gå i en boks i stalden, hvor jeg har lavet hul i væggen, så de kan komme ud.
Udenfor har jeg muret en mur som de går bag.

Jeg plejer at have tre grise, og de har et udendørsområde på ca. 8 x 20 meter.

Jeg giver dem korn, korngris (Fuldforder) og så har jeg en aftale med en bager om gammel brød, som de spiser med stor appetit.
Der ud over græs, gulerødder, kartofler og andet af den slags.
Det er ikke dyrt at opfede en gris. Hvis man tænker sig lidt om, kan man få en halv gris (med slagtepris) til 900 - 1000 kr.

Det er samme pris som man kan købe den for hos en slagter, men her ved man hvordan grisen har haft det og hvad den har spist. Desuden at den ikke er fyldt med medicin.

God fornøjelse med pasningen og kast jer bare over projektet. Det er hyggeligt en søndag morgen at komme ud i stalden til en gris der gerne vil kløs bag øret. :P

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Spørgsmål om grise
« Svar #2 Dato: 25 Februar , 2011, 15:43 »
Hva koster det egentligt at få en hjemmeslagter ud og skal man selv have rummet til det?
Jeg har selv set en sådan slagtning da jeg var ca.7år
Han havde alt i hans lille lastbil men der er jo nok kommet andre regler nu
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline trem

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Spørgsmål om grise
« Svar #3 Dato: 25 Februar , 2011, 17:06 »
Det er ikke lovligt med hjemmeslagtning længere. ???

Og dog, hvis du selv kan slagte må du gerne, med de slagtere der i gamle dage kom rundt, det må de ikke længere. Send dem på slagteri, det er ikke så dyrt og så ved du, at det bliver gjort på en god måde.

Hvis du ikke selv kan fragte grisen, har hver slagteri tilknyttet et vognmandsfirma der kan hente din gris. Jeg giver 80,- for at få hentet en gris til slagtning ;)

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Spørgsmål om grise
« Svar #4 Dato: 25 Februar , 2011, 17:55 »
Husk du skal også have et chr. nummer, for at holde klovbærende dyr.

Angående at slagte hjemme, så er det vist dyrere at få Daka til at hente affaldet end at køre grisene på slagteri.

Men man er ikke 100 % sikker på at de bliver behandlet ordentligt, så tjek slagteriet først, eller man kan jo overvære slagtningen selv.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Spørgsmål om grise
« Svar #5 Dato: 25 Februar , 2011, 21:10 »
Så mine spørgsmål er nu, hvor stor skal folden og hytten være til 5-6 grise, hvor meget spiser de om dagen og hvad er bedst at fodre med?

Håber der er nogen her inde der har lidt erfaringer med slagte grise og kan hjælpe os lidt. På forhånd tak
;)

Størrelsen på folden er ikke så nem at bestemme. Hvis der skal være grønt græs i noget af folden i hele perioden så skal den være meget (læs: MEGET) stor.
Som udgangspunkt skal du tænke: Jo større, jo bedre. Men det er forholdsvis dyrt at hegne grise inde så derfor hegner man jo heller ikke bare lige 2 ha.
Hvis det er et mindre område vil jeg bruge "stribe afgræsning". Korn er iøvrigt hurtigt voksende i forhold til eks. græs. Så hvis du strøer korn ud i hele arealet i foråret så vil dine grise have grønt foder i lang tid. Specielt hvis du bruger stribe afgræsning.

Hvad er bedst at fodre med: Det er jo også en smagssag. Nogen vil sige at det bedste er det billigste. Andre kunne ikke finde på at fodre deres grise med wienerbrød og andet "gammel" brød.
Det bedste er vel at købe svinefoder ved en lokal landmand. Dette er som regel også en rimelig billig løsning. Dog vil han nok fortrække at grisene kommer fra ham selv så smitterisikoen ikke er så stor.
En anden mulighed var at købe én stor mængde ved den lokale foderstof, evt en palle/bigbag ad gangen. Man kan også fodre med korn (plus svine fuldfoder eller tilskudsfoder). Dog er det en stor fordel at det kan blive valset/kværnet først.
Fra de vejer 60-70 kg., og frem til slagt, siger man at de højst skal have 2,8 fe. Det svare til ca. 2,6-2,8 kg foder, afhængeligt af type. De vokser hverken hurtigere eller bedre af at få mere. Dog med undtagelse at man når hen på vinteren og de også skal bruge noget "krudt" på at holde varmen.
Giv dine grise rigeligt med græs og mulighed for at rode i jorden og spise hvad de finder og du skal se at kødet får en hel anden farve end det, der ligger i køledisken.

Til Trem: Der findes stadigvæk lovlige og godkendte hjemmeslagtere. De har som regel indrettet en lastbil til formålet. Men de plejer også at være ret dyre. Specielt hvis det kun er for en enkelt gris.
Egtved slagteri tager omkring 600 for at slagte en gris og de hjemmeslagtere jeg har hørt om tager ca. 700 plus opstartsgebyr i nogen tilfælde.
Dog er der vidst kommet et nyt krav om at frilandsgrise skal have taget nogen ekstra prøver som koster nogen hundrede kroner oveni prisen. Så hvis slagteriet spørger om det er frilandsgrise så ville jeg sige: Neeej, det er det ikke :D

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Janne G. J.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Spørgsmål om grise
« Svar #6 Dato: 25 Februar , 2011, 21:45 »
hej

kommer lige med et indspark omkring hjemmeslagtning af grise. Vi har 4 stk. af sortbroget gammel landrace gående og min
mand har lige bestilt en hjemmeslagter. Han kommer her på næste fredag med sin slagtevogn. Han er helt lovlig og han skal have 1700 kr. for at slagte 3 stk. Hans hjemmeside er www.hjemmeslagter.dk/. Da det er første gang vi har grise har vi ingen erfaring med slagtning men vi fortrækker at få dyrene slagtet hjemme i stedet for en muligvis stressende tur til et slagtehus.

Venlig hilsen
Janne
Mvh. Janne
pt. ejer af
0,1 sort Orpington
1,0 rød Orpington
1,3 sort Kæmpe Jersey
1,3 Maran
1,2 Sussex
1,2 gæs
0,6 moskusænder
1,0 hund
4,1 katte
2,3,4 Dværg geder
2,2 gammel landrace grise
1 pige på 6 år og en dejlig tålmodig mand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Spørgsmål om grise
« Svar #7 Dato: 25 Februar , 2011, 22:36 »
Der er også lidt at finde om grisehold, foder etc i følgende tråd. Der er flere interessante tråde om emnet. Jeg foreslår at bruge søge funktionen og søge på grise.

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=11350.0

Jeg har desværre ikke erfaring med at holde grise udendørs, så der kan jeg ikke hjælpe. Men skulle der være andre spørgsmål der presser sig på så spørg endelig. Men send lige en PM om at jeg i så fald skal checke op på tråden, så jeg ikke overser spørgsmålene.  :)
Mvh
Erik Andersen

Offline trem

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Spørgsmål om grise
« Svar #8 Dato: 26 Februar , 2011, 10:26 »
Ok så fik jeg ny viden.
Men jeg har heller aldrig brugt hjemmeslagter.

Danny, jeg bruger også Egtved slagtehus. Prisen er 400,- for slagtning + patering. (Det er 200,- for en halv gris).

Foder er jo en smagssag. Hvad skal de have?
Grise er fra naturens side beregnet til at gå og finde føde med næsen. Som skrevet kræver det enorme arealer, men med snilde kan man let give dem mulighed for at rode lidt.

Jeg tror ikke nødvendigvis at grise, eller andre dyr lider unødig ved at blive fragtet til slagter. Hvis alt foregår stille og roligt kan det for dem lige så godt være en ok oplevelse, uden ophobning af unødig syre i musklerne.

Offline lucky7

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: Spørgsmål om grise
« Svar #9 Dato: 26 Februar , 2011, 10:42 »
Dejligt med så mange gode svar. Nu har vi lidt at gå ud fra det er super  /o
Tak skal i have allesammen.
Venlig hilsen Trine

1,4 Araucana 0,1 Dansk Svensk gårdhund.