Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fugt i en rugemaskine  (Læst 1978 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Clemens

• Passiv bruger
  • .
Fugt i en rugemaskine
« Dato: 09 Juni , 2010, 22:46 »
Hej

Jeg er i gang med at ruge min første potion æg ud i rugemaskine.

Jeg er på 13 dagen og der er i mange af æggene hvor der er tegn på befrugtning.

Jeg har læst flere steder at der skal være lidt fugtigt i rugemaskinen, men da det ikke kan indstilles på min model, har jeg kørt uden. Kan jeg det eller skal jeg sætte en bakke med vand ind?

Håber I kan hjælpe mig.

Mvh.
Clemens
Mvh.
Clemens - Nu med jagttegn. Så pas på ræve! ;)
1.4 Sølvhalsede Landhøns
1.3 Brune Landhøns
+ En del blandingshøns

Susanne

• Gæst
Sv: Fugt i en rugemaskine
« Svar #1 Dato: 09 Juni , 2010, 22:58 »
Den "nemme" metode går ud på at ruge uden vand indtil 18-dagen. Så holder man op med at vende æggene og hælder vand på, så der bliver godt fugtigt i maskinen de sidste tre dage. Den er der mange der bruger.

Hvis man vil have lidt mere styr på det køber man et hygrometer (også kaldet  en fugtighedsmåler )Sådan en koster mellem 100 og 150 kr i Bauhaus eller et byggemarked. Det skal være et med viser (et hårhygrometer) - de digitale er alt for upræcise.

Det lægger man ind til æggene.

Så holder man fugtigheden på cirka 40 % de første 18 dage og de sidste tre dage på 65-75 %.

Det skulle være en mere nøjagtig metode.

Held og lykke - uanset hvad du vælger.  /o

Offline Mercedes

• Passiv bruger
    • www.123hjemmeside.dk/benz
« Svar #2 Dato: 10 Juni , 2010, 08:47 »
Hej.
Sæt en bakke med vand ind på 18 dagen, og luk for evt lufthuller. Hvis du af en eller anden grund bliver nødt til at åbne til æggene inden klækning, så oversprøjt æggene med en forstøver med lunkent vand.
Held og lykke /o
Hilsen Mercedes
0,1,3 sort silker, 1,1,2 Blå silker, 0,6 Perlegrå silker, 0,1 vildtfarvet silker, 1,1,sølvfarvede silker, 0,1, hvid silke, 0,1 gul silke, 2,6, hvid Dv. Silker, 0,0,8 Brahma, 1,0 græsk gadehund, 1,2,7 katte, 0,1 Dansk Varmblod, 1,2 børn, samt en dejlig hønseglad mand.

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #3 Dato: 10 Juni , 2010, 10:17 »
Jeg er fuldstændig med Susanne, jeg har selv gjort på denne måde, at jeg først kom vand på  på 18 dagen, og jeg havde meget fin klæknings % Held og lykke med rugningen  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Clemens

• Passiv bruger
  • .
« Svar #4 Dato: 10 Juni , 2010, 19:37 »
Mange tak. Det var lige den slags information jeg manglede.
Glæder mig virkelig til de klækker. Har aldrig prøver at udruge høns i en rugemaskine før, så det bliver meget spændende.

Har to skrukhøner der ligger klar i to små huse, så når kyllingerne klækker kender jeg to der gerne vil overtage dem.
Mvh.
Clemens - Nu med jagttegn. Så pas på ræve! ;)
1.4 Sølvhalsede Landhøns
1.3 Brune Landhøns
+ En del blandingshøns