Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Løse høns i urtehaven  (Læst 9574 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Randi E

• Passiv bruger
Løse høns i urtehaven
« Dato: 08 Juni , 2010, 21:25 »
Har nu haft mine 4 dværg wyandotter til at gå løse i urtehaven i 5 dage, bare nogle timer om dagen, det hygger de sig meget med <P
Er dog lidt i tvivl om hvor meget det går ud over mine urtesager. Er der andre der har har erfaringer med dette?
1 sort sussex høne, 1 tværstribet skovhøns.1 sort skovhøns, 1 amberlink høne

1.0 finsk lapphund

Offline randi nielsen

• Passiv bruger
Sv: Løse høns i urtehaven
« Svar #1 Dato: 08 Juni , 2010, 21:31 »
 ;D ja mine høns skrabede hvor de havde lyst, nu bliver de lukket inde i en indhegning min mand er lykkelig
mvh randi n

frida

• Gæst
« Svar #2 Dato: 08 Juni , 2010, 21:48 »
Jeg har skrukker til at gå OVERALT. Min mand hørte idag om det var mig der havde revet i køkkenhaven ;D Men det var den ene skrukke og kyllinger. Det kan godt være der bliver spist lidt af toppene, men det kan jo også være de vilde fugle. Jeg har pladsmangel, så jeg bliver nødt til at nøjes med hvad der overlever af grønt ;)

Susanne

• Gæst
« Svar #3 Dato: 08 Juni , 2010, 23:43 »
Min erfaring er, at det går MEGET ud over urtehaven.

Mine er af samme grund varetægtsfængslet på ubestemt tid. Sidste år tog de al salaten, alle ærtespirerne og rodede godt rundt i resten.

De bliver først løsladt når der nok til os alle sammen - og det er bestemt ikke endnu.  :D

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 08 Juni , 2010, 23:49 »
Det er min erfaring at hvis man ikke vil indhegne så gælder reglen:

Høns ELLER urtehave.
Mvh
Erik Andersen

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 09 Juni , 2010, 06:28 »
Vi har ingen desideret urtehave.... men derfor forsvandt alle jordbær, ribs, stikkelsbær osv alligevel .... med vældig tilfredse hønsebasser til følge.

Til gengæld er de fremragende i krydderurtebedet  /o

De æder ikk planterne med hygger sig med at skrabe,støvbade og sole sig mellem dem. Det spreder en herlig duft når de pusler rundt derinde..og jeg behøver ikke luge  ;)

Jeg ville aldrig lave en alm køkkenhave uden at gøre den hønsesikker.
Med venlig hilsen Søs

GKV

• Gæst
« Svar #6 Dato: 09 Juni , 2010, 08:29 »
Vi har to store urtehaver og har hegnet dem ind. Vi har udvidet da alene grønkålen til hønsenes vintermad tager megen plads. Ingen adgang for høns fra der er blevet sået til der er høstet.

Sidste år lukkede jeg for tidligt op for hønseadgang, med det resultat at de og ænderne havde spist alle mine dejlige rosenkål, som jeg havde kæmpet en kamp med sommerfuglene om at få lov til at smage >:( >:(.

Vi havde ingen dræbersnegle sidste år, måske fordi foråret var så tørt, måske fordi ænderne gik over det hele. Det er desværre slut, da de er begyndt at tage på langfart langs landevejen, de har jo heller ikke ret meget plads, vel? ;D, sølle 3 HA.med egen dam. Det ærgrer mig, for de gik meget og snadrede her og der, netop hvor sneglene befinder sig om dagen og deres æg ligger. Håber at hønsene finder æggene.

VH Gunni.

Offline løv

• Bruger
« Svar #7 Dato: 09 Juni , 2010, 08:53 »
Mine er indespærret i en forholdvis stor gård om sommeren og kommer så ud sen efterår indtil tidlig forår, hvor de kan rense for ukrudt og plante/ urterester og insekter, og de kan skrabe og gøde og gasse sig. For mine høns spiser ALT,(undtaget hønsepiller  ;)) ...osse menneskeføde og blomster!
Som lidt kompensentation får de ukrudt og græs losset ind til sig efter lugning og græsslåning. Selvfølgelig er det hyggeligst at have dem over det hele, men det er et større job at indhegne og der gror temmelig meget ukrudt op af hegn  :(
Og når jeg ærgrer mig over, at de ikke går frit, tænker jeg, at de trods alt har de bedre end i et hønseri og det er en stor fri indhegning, de går i  :)
« Senest Redigeret: 09 Juni , 2010, 08:55 Fra løv »
Med venlig hilsen Anne

Opdræt af:
Brakel sølv stor
Brakel guld dværg
Antwerpener  Skæghøns sølv- og guld sort/ vagtelfarvet
Desuden til hygge, pynt, æg, skruk:
Sussex
Araucana blå og vildtfarvet
Silkehøns vildt og hvid
Cream Legbar
Welsumer dværg rustfarvet
Welsumer stor rustfarvet
R.I.R. m enkeltkam og rosenkam
Maran
Og lidt blandinger gode som skruk og til æg

Rie Møbjerg

• Gæst
« Svar #8 Dato: 09 Juni , 2010, 09:00 »
Hej :-).
Der er ingen høns i mine køkkenhaver. Til gengæld bruger jeg ænder.
Vi har hegnet vores grund som er godt 1 tdr land, med hegn og to stødtråde. Vi er trætte af at dele med mikkel - og har ikke haft besøg i 3 år.
Ænderne kan let lukkes ind og ud af køkken/frugthave. Det eneste tidspunkt de er helt forment adgang er når der er røde jordbær, for dem æder de + alle de grønne også, når først de får smag for det. Jeg kan så lade dem gå derinde når det har regnet, og så hvis jeg har sået eller lige sat sarte planter ud, lukke dem fra igen. De kan godt finde på at spise af de nye planter, og er vilde med peberlanter, majs som er helt unge.
Jeg har løbeænder, og hvis der er larver i kålen, æder de dem. Sådan et par løbeænder mærker du ikke i haven. De sviner ikke men er effektive og enormt underholdene når de udfolder sig.
God Dag Rie

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #9 Dato: 09 Juni , 2010, 09:59 »
Tja, hønsene går frit og grøntsagerne er hegnet ind... Jeg har højbede og her i foråret kunne jeg se hønsene syntes det var sjovt at hoppe op og skrabe i den dejlige løse jord. Men jeg kan ikke forestille mig at mine høns ikke skulle have lov til at hygge sig på græsplænen, så i stedet er der sat net over højbedene nu de er sået til. Lidt mere besværligt for mig, men skønt for hønsene.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #10 Dato: 09 Juni , 2010, 10:31 »
Mine er indespærret i en forholdvis stor gård om sommeren og kommer så ud sen efterår indtil tidlig forår, hvor de kan rense for ukrudt og plante/ urterester og insekter, og de kan skrabe og gøde og gasse sig. For mine høns spiser ALT,(undtaget hønsepiller  ;)) ...osse menneskeføde og blomster!
Som lidt kompensentation får de ukrudt og græs losset ind til sig efter lugning og græsslåning. Selvfølgelig er det hyggeligst at have dem over det hele, men det er et større job at indhegne og der gror temmelig meget ukrudt op af hegn  :(
Og når jeg ærgrer mig over, at de ikke går frit, tænker jeg, at de trods alt har de bedre end i et hønseri og det er en stor fri indhegning, de går i  :)

Fuldstændig som hos mig !!
Al mit ukrudt kommer også lige en tur i gården og bliver skrabet igennem..

Offline Randi E

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 09 Juni , 2010, 19:44 »
Tak for alle de gode svar, har læst dem med stor interesse, da jeg holder meget af både min urtehave og mine høns. Ved endnu ikke hvad jeg lige gør, håber stadig at der er nok af det hele, til os alle ;D
Men det er jo godt nok et kritisk tidspunkt, nu hvor planterne er små.

Hvordan udnytter i jeres hønse møg? Har læst her på forum, det er bedst at komme det i komposten, for at gøre den mere kvælstof holdig. Det gør jeg nu og så fylder jeg klatterne fra hønsehuset i vandkanden og fylder op med vand og lader det stå til dagen efter, så har jeg noget super gødning. Det skal lige siges jeg kun har 4 dværg høns :D   
1 sort sussex høne, 1 tværstribet skovhøns.1 sort skovhøns, 1 amberlink høne

1.0 finsk lapphund