Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hurtig nødløsning søges  (Læst 11479 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Hurtig nødløsning søges
« Svar #15 Dato: 06 Juni , 2010, 23:22 »
ÅÅH hvor dejligt du fik hjælp Tina.
Så kan de bare komme de udyr. 8)
Håber du får rottemanden til at komme i morgen så hunden kan få sit bur igen  /o /o

Krammer herfra  ;)
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #16 Dato: 06 Juni , 2010, 23:49 »
@ Tina.

Godt at høre at du fandt en nødløsning. Men du skal jo gerne komme de rotter til livs. Rottemandens gift kan måske tage livet af nogle af dem, men jeg ville umiddelbart anbefale at du også satte nogle rotte-trådfælder op på strategiske steder (kyllingerne må ikke kunne komme til dem). Jeg har efterhånden taget ganske mange rotter i disse fælder.

Du skal så lige overveje hvordan du får aflivet en rotte der er gået i fælden. Jeg skyder dem med et luftgevær, men de kan også aflives ved at jage et metalspyd igennem dem. Men det skal jo gøres uden at de lider unødigt.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #17 Dato: 07 Juni , 2010, 09:25 »
Se nu der /o /o /o /o
Endnu et mirakel på forum, som er spækket med hjælpsomme mennesker *h

Så mangler du bare lige et rottemirakel, Tina :o Jeg  *k
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #18 Dato: 07 Juni , 2010, 09:51 »
Det var da godt, Tina, *y
I øvrigt kan I andre godt være lidt misundelige, det er en god ting at bo indenfor Jans aktionsradius, han kommer som en anden superhelt og hjælper/trøster, når det brænder på:
Smadret glas i vagtlernes drivhus - det klarer Jan.
Knust hjerte over en død kat - det klarer Jan og hans søde Sanne også.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 07 Juni , 2010, 13:21 »
Lige en lille update på "sommerferie" familien susex.

Den lille familie blev indlogeret i stalden efter mørkets frembrud , rent tilfældigt kom hønerne ind først og de var nu noget urolige over den nye bolig. Da jeg efter en lille kop kaffe kom med hanen , kiggede han sig lidt omkring : roooooooo på mine damer - alt er i orden her også - oooooooorpp på pinden og god nat de damer ! Kort tid efter sad hele familien og drømte om frisk majs og andre lækkerier  :D

Har lige tjekket til dem , og de var vældig godt tilfredse , især med æblerne og salathovedet.......

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Helene

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 07 Juni , 2010, 13:33 »
Godt familien blev reddet  :)

Vi har også haft rottebesøg - her i foråret - det var nu "kun" æggene de stjal - og de nøjes jo ikke med et enkelt!
Vi forsøgte os med trådfælder, med æg, spegepølse, rosin, ost m.m. - men ikke tale om, at rotterne ville gå i dem.. Hvad bruger I andre som "lokkemad"?

God regnvejrsdag!  ::)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #21 Dato: 07 Juni , 2010, 23:09 »
Lokkemad.

Gør det så enkelt som muligt.

Jeg bruger primært hvede og majs.

Der er ikke mange rotter der er vant til at omgås spegepølse, ost, rosiner og hvad man ellers kan finde på, og derfor bliver de mistroiske og undlader at komme i nærheden af fælderne.

Tag ikke fejl af disse små individer. De påstås at være ganske udspekulerede. Det siges at de gamle sender deres unger ud først for at afprøve noget nyt. Og kun hvis det viser sig at være ufarligt deltager også de voksne rotter. Deraf måske udtrykket 'en gammel rotte i faget'.
Mvh
Erik Andersen

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #22 Dato: 07 Juni , 2010, 23:15 »
Hvad så Tina....
Hvordan er dagen gået..... :-* :-*
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #23 Dato: 07 Juni , 2010, 23:21 »
Tusind tak til Jan (Hanegalgak), som har givet taget min Sussex stamme på sommerferie, indtil deres nye hus/gård står klar /o

De ældste kyllinger er indlemmet hos Maranflokken.
De yngste kyllinger og de 2 silker står i et hundebur med tæppe over i bryggerset. Og hundene har næsten ikke lagt mærke til at de er der ;)

Så kan de lære det, de dumme rotter. Når de kommer i nat, er der rungende tomt.

Så dejligt med skønne mennesker til at hjælpe /o

Gid der ku sidde en klar med et luftgevær til at tage den skide rotte >:(
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #24 Dato: 08 Juni , 2010, 00:05 »
@ Jørn.

Efter nogle år skal de nok have vænnet sig til duften af hvad der nu måtte være i en Yankie-bar, men i starten tror jeg det vil skræmme dem mere end lokke dem.

Citat: En der tog 13 rotter i 2 trådfælder sidste efterår udelukkende med hvede og majs.

Og nej, vi er ikke specielt plaget af rotter, omend de kommer tilløbende i efteråret. Høns, kyllinger og æg har vi i fred for dem. Vi ser aldrig rotter eller spor af dem andre steder end i de 2 trådfælder. Da vi flyttede til ejendommen her for 12 år siden var den noget plaget af rotter og vi så dem ofte i skumringen.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 08 Juni , 2010, 01:31 »
Hørte faktisk det med yankie eller mars chokoladen på tv. Københavns kommune har en betydelig udgift til chokoladen fordi man tilfældigt fandt ud af at rotterne elsker det. Er langt mere effektivt end korn og nødder.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #26 Dato: 08 Juni , 2010, 07:53 »
En lille opdatering.

Rottemanden var ud og gennemse hele matriklen, umiddelbart er det "kun" under dette hønsehus jeg har rotter. Til gengæld er han ret sikker på at det nok er rotter med unger :(
Første etape i udrydelsen: jeg skal lade være at gøre rent efter hønsene, så der stadig lugter af dem. I en skål i hønsehuset fyldes hver dag en blanding af gift og korn.
Denne blanding har han også lagt andre strategiske steder.
Rottefængeren kommer løbende forbi og kontrollere om det er nok, eller om der skal yderligere til.

Min første prioritet lige nu, er at gøre den gård og hus færdig, som jeg heldigvis allerede var startet på. Det er planen at mine Sussex kommer der over, når de kommer hjem fra Jan.
Mine Silker og alle kyllingerne bruger pt. den gamle gård i dagtimerne, og så tager jeg dem ind for natten. Forøvrigt et effektivt vækkeur med en hane i bryggerset ;)
Da jeg ikke tør lave hønsehus i redskabsskuret igen, har jeg valgt at indkøbe træ og bygger et hus på ben midt ude i den nuværende hønsegård.

Og så kan jeg jo se positivt på at rotterne lige kom et par dage for tidligt. Havde de ikke været på rov i weekenden, havde jeg nemlig smidt 20-30 daggamle kyllinger under varmelampe derude.
« Senest Redigeret: 08 Juni , 2010, 08:04 Fra Tina Holmberg »
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #27 Dato: 08 Juni , 2010, 08:10 »
Vi er så glade for vores hønsehuse på ben. Det kan kun anbefales at bygge på den måde. Selvom vi bor i et område hvor vi ved der er rotter, så har vi slet ikke haft problemer med dem (endnu...knock on wood, bank under bordet osv.). Vi har også 3 katte, men om de tager sig af rotteplagen ved jeg ikke. Til gengæld så jeg en barnevelderhøne med en spidsmus i næbbet her den anden dag. I fuld fart, for hun havde 2 af sine søstre efter sig, for de ville da også deltage i festen.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #28 Dato: 09 Juni , 2010, 00:00 »
@Jørn

OK, så lærte jeg det med. Har ellers altid hørt at rotter er så mistroiske og at det derfor er svært at komme dem til livs.

Men kan da levende forestille mig at man kan rendyrke nogle aromastoffer som har en tiltrækkende virkning på rotter. Det kunne feks også være noget med rottekønshormoner, da disse ville vække andre drifter end ædelysten. Og når først rotten er indenfor i fælden er det jo ligegyldigt om den endte der fordi den var 'sulten' på den ene eller den anden måde.  ;)
Mvh
Erik Andersen