Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rugemaskiner  (Læst 12450 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Rugemaskiner
« Dato: 03 Juni , 2010, 21:17 »
Nogen der har erfaring med denne rugemaskine?

http://danki.dk/Plugin/Produkter/imageView.php?BilledeId=1063
http://danki.dk/Kategori/102

Den der har denne tekst:

024 Sil 24 AT

Højde   37 cm
Bredde   44,5 cm
længde   39 cm
Pris: 2.830,50   Antal:        
SIL 24 AT
Automatisk vending med kip bakke 90gr.

Kapacitet:
36 Hønseæg
15 Ande / Kalkunæg
42 Fasan
72 Rødben
81 Vagtel / Agerhøns
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline JanR

• Passiv bruger
Sv: Rugemaskiner
« Svar #1 Dato: 03 Juni , 2010, 21:53 »
Jeps.. Jeg har en til 24æg til og stå.. Den er utrolig nem og bruge.
Den skal bare stå et sted med stabil temperatur. Klækkeprocenten var helt vild god.. Men tror altså det var mig det var galt med..
Mangler du en da??? <:
Jeg kan ik helt bestemme mig til om jeg skal sælge min.. Da jeg jo har købt en anden der kan snuppe 130æg.
Men man ku jo for brug for den lille osse.. Som jeg plejer og sige: Den er jo rar og ha :)

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 Juni , 2010, 21:59 »
Hej Mikkel!

Jeg har haft samme maskine men i en større model. Den de kalder "070 SIL 70 AT".
Jeg var godt tilfreds med den jeg havde. Dog ville jeg hellere have smidt de 1000 kr. mere og så have købt en træ rugemaskine. Men træ rugemaskiner findes sikkert ikke i "så små" modeller som den du linker til.
Den jeg havde var mere følsom overfor rumtemperatur end de træ rugemaskiner jeg bruger nu.

Men som sagt: Hvis den står i et rum med en rimelig konstant temp. så køre den rigtig godt.

På et tidspunkt gik tænd/sluk knappen i stykker på min. Heldigvis havde jeg ikke æg i. Fordi den kunne ikke tænde (man kunne sikkert sagtens have fået den til at varme alligevel ved hjælp af en loddekolbe). Ihvertfald ringede jeg til Danki og forklarede problemet. Dagen efter havde jeg en ny kontakt (uden beregning) så fin service der også.

Iøvrigt synes jeg at det er lidt utroligt at det medfølgende termometer, på alle de 4 modeller jeg har haft, ikke passer overhovedet. Ved denne SIL maskine skulle det medfølgende termometer stå på 104 fahrenheit for at de andre termometre viste 100 fahrenheit (37,8 grader celcius).

En anden ting du skal være opmærksom på er at du ikke kan ruge gåseæg i den når det er med kip bakker. Jeg ved selfølgelig ikke om det bliver aktuelt for dig men så er du klar over det. Jeg selv, regnede ikke med at jeg skulle have andet fjerkræ end høns. Men nu er der både kommet gæs i flere racer, ænder i flere racer og lidt fasaner til. Det griber jo om sig, det skidt ;)

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 03 Juni , 2010, 22:05 »
Tak for svar begge to :D

Er en træ-rugemaskine bedre? Sådan en model som denne?
http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=673

Jeg har ikke planer om gæs foreløbig :D

Jan, havde du gode resultater fra din? Jeg forstår ikke lige helt den del, fordi du siger at det var dig den var galt med? ;)

igen tak ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 03 Juni , 2010, 22:11 »
Jeg vil til enhver tid anbefale en træ rugemaskine. Men det er måske bare mig der har fået den idé at de er bedst. Jeg ved det ikke ::)

Men den anden du linker til, SIL modellerne, er som sagt også gode maskiner og træ rugemaskinerne koste jo lidt mere. Så det er et spørgsmål om du er villig til at give "lidt mere".

Under alle omstændigheder så vil jeg råde dig til at købe en større model end en der "kun" tager 24 æg.
Jeg synes at kunne huske noget med nogen store hønseplaner når du bliver noget ældre og flytter hjemmefra ;)

Jeg havde som sagt en til 96 æg og den blev hurtig for lille :D

Danny

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 03 Juni , 2010, 22:23 »
...Hmm, sådan en vil jeg da også ha´ engang...lige nu står jeg og mangler en honningslynge ...
så, kender i nogen som har sådan en ´fætter´ stående, så er jeg køber.. /o
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 03 Juni , 2010, 22:52 »
Jeg overvejer meget kraftigt denne her maskine nu! ;)

http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=672

Har du erfaring med den?

Jeg vil helst også have en lidt større end 24, der skal jo også kunne svare sig ;)

Jeg er villig til at ofre det mere, for kvalitet koster jo altså, og især når det er en der kan tage flere æg er jeg frisk på at give det mere for den!

Når den kun er med halv automatisk hvad er det så jeg selv helt præcist skal gøre? :D

Kaj, det skal jeg have i baghovedet hvis jeg en dag støder ind i en :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 04 Juni , 2010, 00:07 »
Der er flere herinde der bruger den model du linker til. De findes (som du nok ved) i flere størrelser.

Bla. kan du læse om Vipses erfaring med den samme maskine her:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=9324.msg90595#msg90595

Dog skal du ikke tage som en selfølge, at det går SÅ GODT, hver gang.

At den er halv automatisk betyder at du skal trække/skubbe bakkerne min. 2 gange dagligt.
Hvis du har planer om at maskinen skal passe sig selv imens du evt. er på ferie, eller lign., så skal du have fat i en fuld automatisk. Så vender den selv æggene.

Ifølge Vipse så kan man spare over 1000 kr. ved at købe den i Tyskland. Så det var måske en idé at snakke med hende om hvordan og hvorledes købet forgik.

Danny

karina dj

• Gæst
« Svar #8 Dato: 04 Juni , 2010, 00:38 »
Jan: kunne du måske overveje at sælge din rugemaskine til mig  ::)

er ved at få grå hår i hovedet af min fladruger der holder temperaturen som vinden blæser  :-[

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #9 Dato: 04 Juni , 2010, 09:10 »

http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=672

Har du erfaring med den?

Når den kun er med halv automatisk hvad er det så jeg selv helt præcist skal gøre? :D

Hej MIkkel

Jeg bestilte min vidundermaskine på denne hjemmeside http://www.heka-brutgeraete.de
Det tager selvfølgelig lidt længere tid at få den leveret, men besparelsen er ventetiden værd, synes jeg  /o
Betalingen skal overføres til deres konto, men det forløber smertefrit og maskinen er forsvarligt indpakket og bliver leveret til døren med fragtmanden.
Jeg gav 3200 kr i alt og det var med levering, de to bakker der følger med som standart + en ekstra klækkebakke (som hedder schlupfhorde på tysk)
Som sagt skal du bare skubbe rullebakken 2 gange dagligt (10 sekunders arbejde  ;D)
Min maskine er 100 % stabil i temperatur- og fugtighedsstyringen og mit første rugeresultat var fremragende  /o
Jeg har netop lagt kalkunæg i min og er spændt på resultatet  ;D
Hvis du har spørgsmål ang. maskinen eller hvis du vælger at bestille på den tyske hjemmeside, så er du meget velkommen til at spørge  ;)

Mvh Vipse
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 04 Juni , 2010, 09:20 »
Tak for svar Danny  /o

Vipse, tak for svar, sidder rigtig og overvejer frem og tilbage med hvordan og hvorledes lige nu, men jeg tror at jeg vil have fat i den maskine fra den virksomhed som du linker til :D

Der er jo en overkommelig pris, der skal jo nok lige arbejdes lidt, men det burde kunne klares på 1 måned ;)

Hvordan fungere den med fugtighedstyring om at gøre? :D

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #11 Dato: 04 Juni , 2010, 10:06 »
fugtighedsstyringen fungerer ved at du åbner for rosetten på toppen af maskinen for at sænke fugtigheden. Og så selvfølgelig ved at sætte vandbakken med vand ind når fugtigheden skal hæves  /o
Uden vand ligger min stabilt på 55 % når rosetten er helt lukket. Når maskinen åbnes for at vende æggene f.eks. falder den selvfølgelig lidt, men i løbet af få minutter er den stabil igen  /o
Når vanbakken sættes ind, stiger fugtigheden hurtigt til ca. 75 - 80 og der styrer du den ved at åbne lidt for rosetten hvis den er for høj. En god ide er at sætte en bakke ind på øverste hylde over klækkebakken og sætte vandbakken i den, for så undgår du at kyllingerne evt. kan risikere at drukne
Du skal endelig bare skrive til mig hvis du har flere spørgsmål  /o

MVH Vipse
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 04 Juni , 2010, 14:28 »
Tak Vipse!  /o

Jeg skriver helt sikkert igen når jeg kommer til at skulle købe den ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline JanR

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 05 Juni , 2010, 20:14 »
Jan: kunne du måske overveje at sælge din rugemaskine til mig  ::)

er ved at få grå hår i hovedet af min fladruger der holder temperaturen som vinden blæser  :-[

Jeg skal nok ha dig i tankerne hvis jeg bliver træt af og ha den stående :)

Har du erfaring med den?

Jeg vil helst også have en lidt større end 24, der skal jo også kunne svare sig ;)

Jeg er villig til at ofre det mere, for kvalitet koster jo altså, og især når det er en der kan tage flere æg er jeg frisk på at give det mere for den!

Og den er så magen til den anden jeg har :).. Jeg har så flottet mig lidt og købt 2 automatiske vendebakker hos america. Så den er blevet dejlig nem og passe :)
http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=1257

karina dj

• Gæst
« Svar #14 Dato: 05 Juni , 2010, 20:21 »
 ;D Taaark Jan  /o