Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Øv hvor ærgerligt....  (Læst 4280 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Silver

• Passiv bruger
Øv hvor ærgerligt....
« Dato: 31 Maj , 2010, 19:39 »
.....men måske er det naturens gang?!..
Den ene af Vores wyandotter er skruk og har ligget på 5 befrugtet æg i 17 dage nu, men her i eftermiddags fandt vi det ene æg ødelagt og indholdet var hakket i stykker.. hvorfor tænker jeg...  ???

- nu har hun været så dygtig alle de dage, gad vide om det er hende der har gjort det  eller om det er en af de andre madammer.

Ved siden af vores skruk havde den af de andre høner plantet sig - gad vide om det har smittet af og de nu slåes om æggene..

Synes der er ærgerligt hvis de skal "ødelægge" æggene og de små ventede kyllinger.. Er det normal adfærd? Kan vi gøre noget...

Hilsen fra Malene
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 hvid/blå columbia Brahma
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

pylle pylle

• Gæst
Sv: Øv hvor ærgerligt....
« Svar #1 Dato: 31 Maj , 2010, 23:30 »
jeg har altid mine rugene damer for sig selv. Det kan sagtens tænkes de har forsøgt at lægge på æggene samtidig,  og derved trådt et i stykker..
virkelig ærgeligt..

håber i finder en løsning.. men.. jeg anbefaler altså at i finder en kasse, eller et bur til den dame som skal ruge, og så lad hende få noget fred..

Offline Silver

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 01 Juni , 2010, 07:59 »
Ja, jeg har hørt at nogle flytter hende der ruger væk fra de andre, men vi har intet sted at flytte hende hen... så jeg håber bare de kan finde ud af det, men synes det er pudsigt at en af de andre har lagt sig inde ved siden af hende. Nu ligger de to skruk side om side og prøver at dele 4 æg...

synes bare det var synd for hende der har ligget i 17 dage alene nu måske bliver "presset" væk... men vi må se hvad der sker, hvem ved, måske kan de godt finde ud af at dele... ;)
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 01 Juni , 2010, 08:23 »
Du kan ikke skaffe et lille kaninbur eller lignende at have på græsset, hvor du lægger skrukken ind de sidste dage??
Eller måske afspærre et lille stk. af hønsehuset, det behøver ikke at være særlig stort lige nu, da hun jo ikke går af reden??
For ja, det er da synd at hun skal forstyrres i rugningen og du kan også resikerer at det går galt, når kyllingerne klækker, da de kan blive uenige om, hvis kyllinger det er!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

karina dj

• Gæst
« Svar #4 Dato: 01 Juni , 2010, 09:11 »
Jeg har gjort det sådan med nogle af de skruk jeg har haft i hønsehuset, at de bli'r hegnet ind omkring deres rede. Bare lige plads nok til de kan stige ud, og ordne det de skal. Fuldstændig som et æbletræ man vil beskytte mod hareangreb osv. Er reden op ad væggen laver jeg bare en halvcirkel, og er hegnet for lavt lægger jeg net over så ingen kan hoppe ind til hende...

Held og lykke næste gang, for det var da en trist oplevelse  :-[

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #5 Dato: 01 Juni , 2010, 12:04 »
HVad med at give den nye skruk egne æg??? men hun vil måske blive forvirret når der snart er ved at pive i de andre æg. Jeg ved at når jeg har haft skruk har det været svært at flytte den til et eget hjørne, fordi de ofte lægger sig til i den bedste kasse, og der vil jo de andre og lægge sine æg :-\

og flytter du den vil hun måske efter at have været af redet for at spise gå tilbage til sin gamle plads, noget der jo ikke er så heldig...

det bedste er at finde en afskjermet plads til hende, og giv gerne den nye skruk nogle æg  ;)
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Silver

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 02 Juni , 2010, 08:58 »
Tak for alle jeres gode råd  ;)

- indtil videre ligger de bare side om side. Vi skal ikke have flere rugeæg, da vi ikke har plads. Det er bare et lille hønse hold på 4 høns og så nu 4 kyllinger (hvis de bliver til noget) Vi snakkede om at ligge æg under den nye skruk, altså æg der ikke er befrugtet - så den anden kan beholde sine i fred. Men så tænker jeg om hun bliver skuffet når hun finder ud af at der ikke kommer kyllinger ud af hendes ( ja ja  man ved jo ikke hvad høns tænker)  :D
Åhh jeg er i syv sind - men jeg flytter hende ikke. Kunne man bare ligge hende i en papkasse inde i hønsehuset???

Hilsen fra Malene
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #7 Dato: 02 Juni , 2010, 12:48 »
Mine skrukker bliver flyttet over i en flyttekasse hvis skruk kassen er fyldt op af andre  :D
Ellers så laver jeg en indhegning til skrukken så de andre ikke kan genere hende på reden..

Mht at snyde skrukken.. Hun bliver nødt til at få lidt æg som forhåbentlig klækker - ellers vil hun 'forblive' skruk og det er ikke sundt mere end højst nødvendigt..

Jeg ville bare lægge 4-5 æg under hende og så se hvad der kommer ud af det.. Hun er jo tilfreds med bare 1 kylling  ;)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 02 Juni , 2010, 12:54 »
Malene, jeg har svaret dig på det samme spørgsmål her:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=9723.msg94571;topicseen#new
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Silver

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 03 Juni , 2010, 16:45 »
Marianne - okay  ;)

og Tak til alle jer som kom med Jeres gode råd. Men men men Status er, at vi lavede 2 skruk kasser. Vi flyttede dem, 15 sek efter gik de fuldstændig amok - jeg har aldrig hørt eller set noget ligende  :o

- de flygtede ud af hønsehuset. gik rundt og brokkede sig. Efter 3-4 timer havde de mod på at gå ind i hønsehuset igen. Hånd i hånd. Men æggende gad de ikke så meget som se på. Vi gav dem lidt tid, men intet skete, så om aftenen da vi gik i seng lagde vi æggende ind under dem igen, i bunden af huset. Så den nye skruk har alle æggene og den gamle ligger klods op af hende, med en vinge over ryggen på hende...

Nu må vi se... det er klække tid i morgen, men jeg tvivler på der sker noget....

Hilsen fra Malene
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex