Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Har lyst engelske æg idag.  (Læst 6031 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

• Gæst
Har lyst engelske æg idag.
« Dato: 29 Maj , 2010, 23:11 »
Jeg har lyst mine æg fra england - idag på 9. dagen.

8 ud af 24 æg er røget i skraldespanden. Et, hvor luftlommen var løs, 2 ubefrugtede og 5 døde. Det er nok alligevel hårdt at rejse på buisness-class med British Airways  >:(

Så vidt jeg kan kende forskel på æggene, er der nu otte silkeæg (gul dværg) og otte wyandotæg (agerhønefarvet dværg) tilbage i maskinen (ja, og så to italieneræg - bare fordi der var plads)

Nå, så kan jeg bare krydse fingre for, at der er en rimelig klækkeprocent på resten.

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Har lyst engelske æg idag.
« Svar #1 Dato: 30 Maj , 2010, 01:48 »
 *k  jamen det gør vi så
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 30 Maj , 2010, 07:32 »
Vi fik jo kun otte ud af i alt 24 æg, der havde været ude at flyve!
Så jeg synes faktisk det lyder lovende. *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 30 Maj , 2010, 09:52 »
Det synes jeg da også, det er ikke spor værre end post-DK (men det er i virkeligheden nok også en ringe sammenligning ::))
Good luck til de små englændere /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

GKV

• Gæst
« Svar #4 Dato: 30 Maj , 2010, 10:25 »
Jamen, hvis nu de to x otte bliver til kyllinger har du jo fået et resultat! Det vil jeg krydse fingre for og så vil jeg også spændt vente på, om de silker virkelig er dværgsilker, idet dem vi har har er større end de kyllinger fra vore egne æg. Hun annoncerer jo med Bantam, men kan det være sådan at det i UK blot betyder prydhøns?? :o

Æggene var af meget forskellig størrelse, men kyllingerne er samme størrelse i dag ( større end vore egne).

Der er ikke andet at gøre end at være glad for blodfornyelse, for jeg tror ikke på, at det forbedrer så meget, bare fordi de er fra udlandet.

På vores er der mange fjer på benene hos de gule, en sort mangler helt dun på benene, andre har et stort tomrum midtvejs på benene.

Nu venter vi spændt på det færdige resultat og tag nu ikke dette som en kritik af opdrætteren, det er ikke det, jeg mener med indlægget, blot at sige at de danske opdrættere er dygtige, men nyt blod skal der jo til tid efter anden.

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #5 Dato: 30 Maj , 2010, 11:38 »
Gunni bantam betyder dværg :)

Mine maraner mangler fjer på benene, i hvert fald de hvedefarvet. Men det kan man heller ikke kritisere opdrætteren for da de bare lever op til den engelske standard :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

thorleif

• Gæst
« Svar #6 Dato: 30 Maj , 2010, 13:35 »
Men Johanne, Marans skal da ikke ha fjeder paa benerne?
http://www.omlet.co.uk/breeds/breeds.php?breed_type=Chickens&breed=Maran

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 30 Maj , 2010, 14:46 »
Dette er, hvad der står i standarden mht. maran:

Løb: middellange, relativt kraftige.
På yderside løb er der en let befjering, ikke for grovskællede.

og desuden står der

Bemærk:
Ved gråstribede fordres der ikke så tydelig markering af fjer på yderside løb. Indtil videre er det tilladt med helt glatte løb ved både hane og høne, men målet er let befjerede løb.

Jeg arbejder i hvert fald hen i mod at få strømpe på mine gråstribede dværgmaran, mine kobberfarvede dværgmaran har strømper.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

• Gæst
« Svar #8 Dato: 30 Maj , 2010, 21:27 »
Mht bantam = dværg har jeg også hørt, at de engelske silkedværge kan være "for store".

Gunni, jeg er rigtig glad for din kommentarer, syns du ved så meget, så jeg læser med forslugne øjne.

Jeg er jo slet ikke opdrætter, og da jeg i hvertfald ingen silkehøns har pt, mangler jeg heller ikke blodfornyelse. Jeg har s'mæns bare fået et lille hønsehus ekstra stillet i udsigt, og der skal altså silkehøns i!

Jeg hørte for nylig, at der ikke er særlig mange gule og røde dværgsilker i Danmark længere, så da jeg sad og klikkede rundt på www og pludselig fandt en side med gule bantam rugeæg, klikkede jeg hurtigt på "bestil".

Men hvis der kommer nogen, er det sikkert ikke ret mange, og samtidig for store til standarden.  Plan B er så at prøve at finde nogen dværgsilkehøns i Danmark, hvis jeg kan. Og hvis det ikke er vigtigt med farven, tænker jeg nok det skal lykkes. 
« Senest Redigeret: 30 Maj , 2010, 21:31 Fra Susanne »

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #9 Dato: 30 Maj , 2010, 21:41 »
Hej Susanne

Der er da håb så længe der er liv i æggen og jeg håber du får kyllinger af alle æggen.

I england har de kun en størrelse silkehøns og de kalder dem dværge, men lad os nu se når der klækker, det kunne være lidt spænde om der kunne komme lidt nyt blod til de gule.

Og det med dværgene skal vi nok få løst hvis det er det du vil have.

Tommy

Susanne

• Gæst
« Svar #10 Dato: 30 Maj , 2010, 21:57 »
Tusind tak, Tommy - både for opmuntring og for et lille forsigtigt løfte hvis det bliver nødvendigt  /o

GKV

• Gæst
« Svar #11 Dato: 30 Maj , 2010, 23:47 »
Nemlig Susanne, lyt til Tommy, han har været i hønsene i mange år. /o Viben har som sagt fået to gule i det engelske hold og de er store i forhold til dem hun ellers har lavet, som så nok er lidt små i det. ;D

Jeg føler, at der er gule silker over det hele og driller hende lidt med al den tumbleweed der fiser rundt på gårdspladsen ;D

Der er jo lige kommet ti mere ;D ;D

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 31 Maj , 2010, 06:46 »
Skønne billeder, Gunni *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

• Gæst
« Svar #13 Dato: 31 Maj , 2010, 08:15 »
Ja, nogle dejlige billeder, Gunni!
Er der er par blå eller grå - altså udover de sorte og gule silkehøns?

Og så fik vi lige slået fast:
I england har de kun en størrelse silkehøns og de kalder dem dværge,

Det er god viden!