Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: klækning  (Læst 2131 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Janne G. J.

• Passiv bruger
klækning
« Dato: 27 Maj , 2010, 10:01 »
Hej
Håber I kyndige fjerkræsfolk kan råde mig. Jeg er nybegynder i udrugning af kyllinger. Jeg har haft 21 æg til udrugning i rugemaskine. Jeg startede med 11 Orpington æg, 8 Kæmpe Jersey og 10 sussex. Jeg har sorteret de ubefrugtede æg fra. I dag er det 24. dag og der er kommet 7 kyllinger ud den sidste kom i går. Jeg har lige lavet vandprøven på resten og ingen sank, men jeg kunne heller ikke se nogen bevægelse.  Der er klækket 5 Kæmpe Jersey og 2 Orpington. skal jeg opgive resten, vente lidt endnu eller yde fødselshjælp? ???

Venlig hilsen Janne
Mvh. Janne
pt. ejer af
0,1 sort Orpington
1,0 rød Orpington
1,3 sort Kæmpe Jersey
1,3 Maran
1,2 Sussex
1,2 gæs
0,6 moskusænder
1,0 hund
4,1 katte
2,3,4 Dværg geder
2,2 gammel landrace grise
1 pige på 6 år og en dejlig tålmodig mand

Offline Mercedes

• Passiv bruger
    • www.123hjemmeside.dk/benz
Sv: klækning
« Svar #1 Dato: 27 Maj , 2010, 10:16 »
Hej.
Vandprøven giver jeg ikke en s... for, medmindre det er for at tilføre fugt til ægget, så de nemmere klækkes. Det med at de skulle vippe, falde til bunds eller flyde, er alt for usikkert. Har læst om flere herinde der har klækket ægget fordi det skulle være en død kylling, for så at finde ud af at den levede...surt !
Du kan evt tage æggene op, banke lidt på det med en negl, og høre om der kommer lidt pippen inde i ægget, men intet er sikkert.
Jeg ville vente endnu et par dage med at kassere resten af æggene.
0,1,3 sort silker, 1,1,2 Blå silker, 0,6 Perlegrå silker, 0,1 vildtfarvet silker, 1,1,sølvfarvede silker, 0,1, hvid silke, 0,1 gul silke, 2,6, hvid Dv. Silker, 0,0,8 Brahma, 1,0 græsk gadehund, 1,2,7 katte, 0,1 Dansk Varmblod, 1,2 børn, samt en dejlig hønseglad mand.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: klækning
« Svar #2 Dato: 27 Maj , 2010, 11:43 »
Jeg ville personligt nok begynde at åbne æg i dag.
Kikke ind i den buttede ende, hvor luftblæren sidder.
Jeg bruger normalt en eller anden spids ting, til at lave hul med, og brækker så af, så jeg kan se, om der er liv i ægget. På dette tidspunkt, dag 24, vil kyllingen, hvis den lever, være færdig bagt.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.