Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kalder alle husmødre!!!!! Har brug for et råd!!  (Læst 3868 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Kalder alle husmødre!!!!! Har brug for et råd!!
« Dato: 24 Maj , 2010, 14:54 »
Sagen er den, at da vi skulle rydde det rum gederne skulle flytte ind i, hev vi vores gamle oliefyr ud. I forbindelse med at vi efterflg. tømte det, havde vi ikke taget nok højde for vores 2-årige, med det resultat at hun blev rimelig..."let antændelig" ::) Og her snakker vi EFTER badet, for det stads er bare ikke til at få af ::)

Nåmn, jeg regner med at hun med tiden slider lugten af hånd, arm og ben, men det er straks værre med hendes tøj. Nogen der har et godt råd til hvordan vi får fyringsolie af jakke og tøj? Jeg har ikke gjort noget ved det, siden det skete i går, og vi taler ikke om en lille plet, men store plamager... HILFE!!!  /f

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Kalder alle husmødre!!!!! Har brug for et råd!!
« Svar #1 Dato: 24 Maj , 2010, 15:22 »
Har desværre ikke nogen bud  :-\
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline lis nielsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 24 Maj , 2010, 15:26 »
jeg ville måske prøve med at lægge det i blød i opvaskesæbe og derefter vaske det så varmt som muligt, men om det er det rette at gøre, aner jeg ikke.

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 24 Maj , 2010, 15:27 »
hvis ellers tøjet kan tåle det, så kan jeg da anbefale noget så simpelt som opvaskemidel, ikke økologisk, og ikke den billige, den absolut mest grimme som vel, el.  

allle pletter fedtes ind i i opvaskemidel og ligger en times tid, vaskes derefter normalt i maskinen, uden sæbe
Derefter burde fedtprobelmet være løst, hvis det stadig lugter hvad jeg ikke tror, så er en tur med alm. elduftende vaskemidel, igen det grimme Ariel, en god ide.

Tøjet kan blive let bleget hvor opvaskemidlet har været, men almindeligvis ikke, det kommer jo an på tøjet og hvad det er lavet af.

Du kan give barnet samme omgang, altså tørre hende af med opvaskevand, ikke konsentreret som på tøjet, og så et bad mere, så burde hun også være fedt og lugtefri....

Det er ikke fordi jeg tror du er dum at jeg pinder det sådan ud, bare for at der ikke skal ske fejl, hverken med tøj vaskemaskine eller barnet  :o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #4 Dato: 24 Maj , 2010, 15:47 »
Prøv med Ild....så forsvinder pletter med garanti....desværre også tøjet  ;D
Det er næsten håbløst at fjerne pletter efter fyringsolie, specielt efter at de er tørret ind !!
Hvis ikke opvaskemidlet kan klare jobbet, så er tøjet lige til at kassere, desværre  /d
Og husk at det er forbudt at ryge i nærheden at din lille olieprinsesse  ::)
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 24 Maj , 2010, 16:01 »
Smør pletterne ind i opvaskemiddel uden farve, i en lukket plastpose 4-6 timer, der efter vask ifølge vaskeanvisningen på tøjet....

Tøsen ville jeg stikke en STOR iskage, det er ski da en rigtig fars pige  /o

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #6 Dato: 24 Maj , 2010, 16:03 »
Gammelt husråd: smør pletten (eller barnet) ind i smør. Lad sidde til pletten bliver opløst i smørret (1/2 time vistnok), derefter vaskes et par gange. Virker fint ved anden smøreolie (også sort og fed).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 24 Maj , 2010, 16:09 »
Fantastisk Bjørn, men det bliver hun jo ikke lugtfri af, og det er ikke sjovt at lugte anderledes i børnehaven...
Typisk mænd ;D
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 24 Maj , 2010, 16:43 »
Når vi i mine unge dage satte smågrise sammen fra forskellige kuld, sprøjtede vi den alle med noget der lugtede, såååå sprayflaske med i børnehaven i morgen !h
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #9 Dato: 24 Maj , 2010, 17:01 »
Hvor vildt det end lyder, så bruger vi noget helt andet til "oliefingre" her i huset, det er et råd vi fik af en mekaniker...

VÅDSERVIETTER (den slags nogle bruger til babynumser) - helst de mindst "økologiske" du kan finde...

Det er ganske enkelt forbløffende som de tager olie og fedt de servietter!
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Tommy L Andersen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 24 Maj , 2010, 17:05 »
hej i mit job som elektrikker er jeg nogle gange så heldig at få lov til at rep.rensningsanlæg- gyldepumper-koakpumper  :P og bliver der med smurt ind i div ildelugtende ting her hjæper det at smøre ketchup på fingerne og der efter vaske i koldtvand det tager lugten godtnok kommer de til at lugte af pølsevogn ::) men det er da knap så slemt ;D
det er et råd som jeg fik af en som køre slamsuger
M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir
 1.4 kobberfarvet maran  0.1 blomsterhøns 0.2 hvide æglæger  1.1 engelske araucana  1.0 hund kooiker  2.1 børn  0.1 kone

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 24 Maj , 2010, 20:11 »
Hehe, tak for jeres gode råd, både de anvendelige og de....ahem...knap så anvendelige! ;D

Jeg tror jeg vælger opvaskeløsningen, da jeg har hørt om den før, men ikke ville prøve før nogen sagde god for den! :D Den med smørret, har jeg derimod hørt IKKE virker...???

Men kikker lige supermarkedet igennem for olie-pletfjerner i morgen, inden jeg prøver det andet ;)

*b

Susanne

• Gæst
« Svar #12 Dato: 24 Maj , 2010, 20:25 »
 Der findes noget, der hedder swarfega (købes i Biltema, Harald Nyborg og lignende (forfærdelige  ;)  butikker.

Jeg har altid en bøtte stående. Det er egentlig beregnet til at vaske olie af hænderne med. Når der er kommet olie (af den sorte slags) på noget tøj, gnider jeg swarfega godt ind i pletten, lader det ligge i en halv time og vasker det derefter almindeligt. Om fyringsolie er en anden type olie, ved jeg ikke. Men når så mange andre nævner opvaskemiddel, er der nok noget om det  :D

Og så er margerine (IKKE smør) uundværligt til at fjerne olie og oliebaseret maling fra hænderne med. Både fast og flydende.  Margerine er baseret på olie og opløser den anden olie, hvorefter det hele kan vaskes af med vand og håndsæbe. (Og meget mildere mod huden end terpentin)

Nå, det blev en længere smøre fra Åge her - held og lykke med barn og tøj  :D

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 24 Maj , 2010, 20:28 »
@Susanne: Tak :) Fjerner Swarfega også lugten? Det var nemlig det jeg havde læst mig til at man kunne købe i supermarkederne, så jeg ville kikke efter det i morgen :)

Susanne

• Gæst
« Svar #14 Dato: 24 Maj , 2010, 20:34 »
Nej, Swarfega fjerner ikke lugten alene, men da tøjet jo bliver vasket i maskine MED vaskepulver, synes jeg det ta'r det meste (især hvis pulveret ikke er uparfumeret  :) )