Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skrukhønes veninder strejker med æg?  (Læst 4100 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Julie Rohde

• Passiv bruger
Skrukhønes veninder strejker med æg?
« Dato: 23 Maj , 2010, 16:34 »
Hej allesammen,

Jeg er stødt på en spøjs ting, som jeg ikke lige har kunne finde et svar på i bøgerne.

Efter en af mine tre høns har lagt sig skruk på elleve æg, er de andre to holdt op med at lægge æg. Har søgt hele hønsegården igennem (den er stor!), og selvfølgelig kigget under skrukhønen, men æg er intet sted at finde. Har I erfaring med dette? De har alle tre trofast givet et æg per høne per dag siden februar (de er fra sidste år).
Er der nogen der kender til fænomenet og årsagen dertil? Savner jo mine lækre morgenæg med orange blomme  ;D

Julie

Offline Julie Rohde

• Passiv bruger
Sv: Skrukhønes veninder strejker med æg?
« Svar #1 Dato: 30 Maj , 2010, 19:23 »
Var det mon et fænomen som ingen andre har prøvet, eller bare et meget dumt spørgsmål? ???

Har stadig ikke fundet nogle æg, trods lang tids søgning.

Men min æggeskuffelse opvejes i stor stil af at der forhåbentlig kommer kyllinger næstre weekend. Glæder mig simpelthen som et lille barn til de små dunede puslinger  ;D
-og ugen efter skulle der gerne komme ællinger  ;D

Offline herp

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 30 Maj , 2010, 19:34 »
Hej

Jeg oplever det samme og undrer mig lige som dig. har en høne som er skruk og får nu kun enkelte æg fra de resterende 4 høns. De var ellers lige kommet rigtig godt i gang efter de havde vænnet sig til at bo hos mig.

Så det kunne være fint at høre andres erfaringer...

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #3 Dato: 30 Maj , 2010, 20:01 »
Hej Julie
Mine høns er heller ikke så aktive udi æglægningens kunst pt.... /d
Skal vi ikke bare give det kolde vejr skylden ? ???
Jeg mener ikke at der findes dumme spørgsmål.... spørg bare løs.. /o

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 30 Maj , 2010, 20:24 »
Mine barneveldere er også gået i æggestrejke... 1 æg om dagen fra 5 høner, og for en måned siden fik jeg 4-5 æg om dagen. Det er lidt træls når jeg har lovet at tage rugeæg fra til Peter Agger. Men han må nøjes, må han  ;). Jeg får jo ikke engang spiseæg på den her måde.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 30 Maj , 2010, 21:01 »
Jeg har aldrig oplevet at andre høns er stoppet med æglægning fordi en af hønerne har lagt sig skruk. Oplever derimod tit at andre høner tilfører ekstra æg under skrukken.

Jeg har i øjeblikket en rimelig konstant mængde æg dagligt fra de store høns, men det ser ud som om silkehønsene er gået næsten helt i stå.

Og så gav dagens høst iøvrigt endnu et STORT æg - 114 g.
Mvh
Erik Andersen

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 30 Maj , 2010, 21:15 »
Jeg her pt. 2 dværgkochin, der er fælles om en rede fuld af æg(rugeæg) den resterende dværghøne er så holdt op med at lægge æg og tilbringer det meste af dagen, ved siden af(eller ovenpå) de to rugende høns..så det fænomen har jeg også prøvet her..det skal siges at den sidste høne ikke er skruk,,men meget gerne vil være nær de rugende dværge..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

karina dj

• Gæst
« Svar #7 Dato: 30 Maj , 2010, 21:21 »
samme fænomen blandt mine dværgkochin... 3 ruger og 1 strejker med æglægningen.

Desuden mangler jeg osse ægfra de store høns, eller osse har de været enormt fantasifulde med deres nye æglægningssted  :P

Offline Julie Rohde

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 03 Juni , 2010, 18:12 »
Tak for Jeres svar. Så er det vist ikke så usædvanligt et fænomen alligevel, hva? Hvis nogen finder grunden (eller en kur), er vi vist flere der gerne vil høre om det  ;D