Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hjælp til en nybegynder i faget  (Læst 4590 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline stenderup

• Passiv bruger
hjælp til en nybegynder i faget
« Dato: 23 Maj , 2010, 15:53 »
Hej i fjerkrægodtfolk,

Jeg har brug for lidt vejledning og hjælp, og håber det er herinde det kan hentes :)

Jeg har arvet, for et år siden, 3 Moderne Engelske dværgkamphøns, 1 hane og 2 piger  ;D

Den ene ligger nu på æg for 23. dag, og jeg begynder at tænke at jeg måske er for optimistisk, og at der ikke sker noget, når det ikke er sket endnu ???

Hvad siger i erfarne, er det løb kørt, eller kan der gå et par dage endnu?
Hvis ikke det lykkes, vil jeg gerne købe en eller to kyllinger og sætte ind i flokken, kan det være en lign. race(små) eller er der andre (små) der kan sættes sammen med dem?

Og hvor køber man sådanne henne?

På forhånd mange tak for hjælpen,  fra det nyeste skud på medlemsstammen herinde, i dette skønne forum  /o

stenderup :)

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: hjælp til en nybegynder i faget
« Svar #1 Dato: 23 Maj , 2010, 16:41 »
Hej og velkommen til

jeg ville tage et æg af gangen og lytte til det - lytte efter 'hakke lyde' eller små pip.
Hvis der ikke er nogen respons fra ægget ville jeg vente til i morgen..Bare for en sikkerheds skyld.

Jeg vil dog erkende at de æg som er befrugtede har hos mig altid klækket på 20. dagen og 21. dagen..

Dagsgamle kyllinger kan bl.a. købes her på forum eller dba.dk eller guloggratis.dk..

Held og lykke  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 23 Maj , 2010, 18:48 »
Jeg vil tro, det er for sent, og alligevel vente til i morgen :D
Bare fordi, det er så surt at se i øjnene!

thorleif

• Gæst
« Svar #3 Dato: 23 Maj , 2010, 19:20 »
Mine sidste aeg (for 3 uger siden) kom paa 27-28 og 29 dagen. Det haver aldrig sket foerud, men naturen haver sine vejer? Hoener er tolmodige dyr.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 23 Maj , 2010, 19:42 »
Hej og velkommen
Lad lige et par dage komme hønen til gode, og det er faktisk en god ide at lytte, hvis du prikker lidt med en negl, så prikker klækkeklare kyllinger ofte igen.

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 23 Maj , 2010, 20:07 »
Velkommen på forum, Louise  :D
Jeg ville give æggene nogle dage endnu. Jeg havde for nylig et kuld, hvor æggene først klækkede på 24. dagen. Ugen inden havde jeg et andet kuld, der klækkede på 20. dagen. Alle mine kuld er skrukudrugede.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline stenderup

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 24 Maj , 2010, 10:06 »
Hej alle sammen,

tak for tilbagemeldingerne, jeg giver hende et par dage, ville jo så gerne at det lykkes hende  ;D Vil prøve at prikke lidt og se om der kommer respons indefra  ::)

Ha en skøn 2. pinsedag
stenderup :)

Offline stenderup

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 28 Maj , 2010, 17:35 »
Fantastisk, vi har fået en lille fin kylling igår, den er godt nok lille og har svært ved at gå rundt i halmen i hønsegården, men hold da op, det var ventetiden værd:-) Tak for god vejledning.

Vi vil nu dele hønsehuset i to med hønsenet i en periode, da den anden høne er efter den, og det er vi lidt nervøse over.

Vi er nu spændte på hvad der kommer til at ske med den, det kommer jo nok til at gå hurtigt med udviklingen fra at være lille usikker pus som nu, til at være en lille vildbasse :-)

Er der gode råd i forhold til pasning af den, vi er så bange for at miste den, typisk os nybegyndere, sikkert:-)

Skal vi bare lade moderen passe den, pog stole på at det går. Den går inde under hendes vinger :-) rigtig hyggeligt, og det har hun så sikkert styr på. Vi har købt foder til den og har sat vand og foder, den kan komme til, når de er klar til det:-)

HVor er det en stor oplevelse, vi er helt oppe og køre her, det er jo som at få et lille barn :-) (næsten)

Hilsner Stenderup

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 28 Maj , 2010, 20:17 »
JA, I kan trygt stole på skrukken  /o
Selvfølgelig skal I lige holde lidt øje, men det kan man jo ikke lade være med, men som regel har skrukken rigtig fint styr på det hele.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 28 Maj , 2010, 20:17 »
Den klarer hønemor - hun kan mere end i tror ( lige nu )  <H <H <H

Inden i ser jer om render kyllingen rundt og gør sådan : <O

Men tillykke med den lille ny - har den fået søskende ?

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #10 Dato: 30 Maj , 2010, 00:09 »
Jeg håber det stadig går godt med den lille fyr, det er vigtigt i starten at den anden høne ikke har mulighed for at hakke ud efter den, det kan hurtigt gå galt hvis høenmor ikke er så rutineret at hun forsvare den .
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn