Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mandarin ænder ved du noget om dem ?  (Læst 15685 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Skovgaard

  • Gæst
Mandarin ænder ved du noget om dem ?
« Dato: 02 April , 2008, 19:28 »
Hejsa Allesammen

Nu har jeg fundet mig et par mandarinænder 1,1 og de kommer allerede hjem på Lørdag  :D

Så jeg tænkte på om der var nogen her der har erfaring med den slags ænder...jeg har surfet lidt rundt på nettet men de fleste beskrivelser omkring denne and er omkring hvor den kommer fra og hvilke danske offentlige steder de har nogen man kan se live.

Så jeg tænker jo lidt om hvordan deres temperament er om jeg kan forvente at de måske ligefrem er venlige og kan gøres håndtamme


MVH Sus



Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Mandarin ænder ved du noget om dem ?
« Svar #1 Dato: 03 April , 2008, 19:04 »
Det er svært at finde noget, det har du ret i, kender du denne side. Her står måske lidt mere. :)

http://www.feathersite.com/Poultry/NDG/Ducks/Mand/BRKMandarin.html

Det bliver spændende at få dem hjem. Hvis du får lyst må du meget gerne knipse et par billeder til vores galleri. Den type ænder hører vi ikke så tit om selvom de er ganske bedårende!!
« Senest Redigeret: 03 April , 2008, 19:22 Fra Hanne Lottrup »

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Mandarin ænder ved du noget om dem ?
« Svar #2 Dato: 03 April , 2008, 21:30 »
Nej hvor er de flotte, hvis jeg skal have ænder skal det da være sådan nogle ;D
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Mandarin ænder ved du noget om dem ?
« Svar #3 Dato: 03 April , 2008, 22:18 »
Da jeg har holdt Mandarinænder genem de sidste 20 år har jeg lidt erfaring med denne svømmefugl.

Mandarin anden er en af de flotteste prydænder, men Mandarinandriken er også en af de mest agrasive prydænder i paringstiden. Jo mindre plads man har jo større er problemet i forhold til andre ænder. Jeg har været udsat for at et par Mandarinandriker har forsøgt at overfalde en Rustand, der er næsten dobelt så stor. det endte dog med at Mandarin andrikerne måtte en tur i vandet da Rustænderne ikke havde i sinde at flytte sig.
Ofte forsøger Mandarin andrikerne at parre sig med andre typer prydænder.

I øvrigt er Mandarin anden ikke en and men høre under gæs.
Den stammer fra Øst Asien. Den er let at få til at yngle, når den får det rette fodder. Ællingerne er heller ikke svære at holde liv i når blot de får det rigtige foder. Et godt foder er Flouting duck, et flydefoder der bla. kan købes hos dem der forhandler foder fra Melgaard/ Mariman.
Masser af grønt, gerne mælkebøtter er også nødvendig hvis man skal have held med opdræt.
Alm hvede eller grutning (malet korn) er ikke tilstrækeligt. Et godt foder med en god andel animalske proteiner er nødvendig. Andemad er også ganske udemærket hvis det kan skaffes. Lidt levende foder i form af Melorme eller Myggelaver eller Daphnier er også godt til ællingerne.

Når ællingerne kommer, skal man være forberedt på at de let løber op af tråde der er 1 meter højt, og hvis de bliver skræmt tager det kun få minutter før der ikke er flere ælinger i indhegningen, men kun anden tilbage, og man kan godt opgive at fange dem igen da de er uhygelig hurtige. Det eneste man kan gøre i dette tilfælde er at lukke anden ud og lade hende kalde ællingerne til sig og liste alle ind i sikkerhed.
Det bedste er et bur/voliere med volieretråd, med en maskestørrelse på 12 x 25 mm, som er overdæket med tråd af samme størrelse
Hvis man har mulighed for at lave dette bur/voliere i gården hvor de går og placere redekassen her er det den bedste løsning.
Man må ikke lukke før dagen hvor ællingerne klækker. Hvis man gør det tidligere og anden kommer ud for at lufte sig og hendes område er indeskrænket, går hun som regel ikke på reden igen.

Jeg håber at i får fornøjelse af jeres Mandarinænder, da der dsv. er ved at være meget få tilbage der opdrætter prydænder, på grund af de veterinære krav, så det er altid glædelig når der kommer nye til.
Hvis i har spørgsmål i forløbet er i altid velkommen.
      
« Senest Redigeret: 03 April , 2008, 22:23 Fra Bjarne Andersen »

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Mandarin ænder ved du noget om dem ?
« Svar #4 Dato: 04 April , 2008, 10:58 »
Flot Bjarne!!

Tak <-

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Mandarin ænder ved du noget om dem ?
« Svar #5 Dato: 04 April , 2008, 18:30 »
@Hvor store bliver de? På størrelse med en høne??
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Mandarin ænder ved du noget om dem ?
« Svar #6 Dato: 04 April , 2008, 18:50 »
Hilsen Susanne

Skovgaard

  • Gæst
Sv: Mandarin ænder ved du noget om dem ?
« Svar #7 Dato: 05 April , 2008, 01:13 »
WOW tak Bjarne  :o det var mere end jeg havde håbet på...tusin tak for den dejlige info og rart at være forberet på det ikke er en kommende kæledække...så blir jeg ikke skuffet og er helle rikke afskrækket  ;D vil gi det et go alligevel .

pga. fugleinfluenzaen har vores bokker gået inde(ca. 10 m2) det sidste år  :-\ men nu hvor DK er i frizone er i morgen startdagen for projekt udendørs faciliteter for alle vores fugle  ;D og der blir også lavet noget lækkert til de smukke mandariner...

Bjarne: er der nogen særlige ting jeg skal være opmærksom på i fobindelse med redeforhold ? jeg har nemlig læst og set mig frem til at de udruger ders ællinger højt oppe i træer og at ællingerne når de er klækket må kaste sig ud i frit fald fra et hul i et træ for at ryge mere end 10 m. gennem luften.
vil mandariner i fangeskab stille de samme krav til en højtbeliggende rede og kan jeg evt. bruge et gammelt træ ? ( har en god gammel poppel jeg kunne fikserer i andegården ) :)

Jeg glæder mig også meget og har ikke planer om at holde andre slags ander/gæs. Vi har besøg af et par trolde ænder og alm. grå ænder men de er meget sky og flygter så snart man ryster en pose brød og lader som om man er en fodringsdygtig and  :P rap rap...



MVH Sus

PS: i kan tro i nok ska få billeder  ;D Kameraet vil ikke få fred før batterierne er flade  ;)


Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Mandarin ænder ved du noget om dem ?
« Svar #8 Dato: 05 April , 2008, 11:58 »
Det er rigtigt at Mandarin ænder er hulerugende. Det der kan være problemet er at mange prydænder er ledstækket og derfor ikke har mulighed for at flyve op til et redehul.
Men bør i dette tilfælde ikke placere reden højere end der er mulighed for at sætte et bræt der er påmontere tråd skåt op til huldet, men pas på at brættet ikke kan vælte, da det vil forhindre anden i at kommer op i reden.
Jeg har for nogle år siden set Mandarin ænder der kunne flyve og jeg må sige at de er nogle af de mest elegante flyvere jeg har set.
Om der er 1 eller 10 meter ned fra renden er underordnet da ælingerne sagtens tåler at falde dette stykke ned.
Fugtigheden i reden.
Det er ikke nødvendigt at tilføre ekstra fugtighed i reden, da det kun vil medføre at ællingerne ikke kommer ud af ægene. Jeg har ruget Mandarin ællinger ud i rugemaskin med en fugtighed på ca. 30 % uden problemmer.

Pas nu på med hvad du siger om at du ikke skal have flere prydænder eller gæs, det kan gå så grueligt galt når man finder ud af hvilke mange skønne prydænder og gæs der findes.
Vi trænger også til at få nogle nye med, da mange er stoppet på grund af veternære krav. Der dog ikke er noget problem hvis man har meget plads.

Det der er det skønne ved prydænder er at de sviner langt mindre end stor ænder. Samtidig har man mulighed for at lave en flot tilplantning i Volieren/gården hvor ænderne opholder sig, da de ikke skader vegitationen.
Dsv. har jeg selv været nødsaget til at sælge mine prydænder efter godt 20 år med prydænder. Dette skyldes at vores grund ikke er så stor og jeg har udvidet mit fugle hold så der blev mindre plads til ænderne og dette resulterede i at der altid var fugtigt og smaderet ved dem. For at undgå dette afdækkede jeg med presendinger, der blafrede og blæste i stykker konstant. Derfor valgte jeg at sælge mine ænder, men der er ingen tvivl om hvis muligheden byder sig er jeg med på vognen igen

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Mandarin ænder ved du noget om dem ?
« Svar #9 Dato: 05 April , 2008, 19:00 »
@susanne
Nej det havde jeg tydlig vis ikke ;) Tak for det. ;D
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Mandarin ænder ved du noget om dem ?
« Svar #10 Dato: 10 April , 2008, 22:19 »
I sidste uge så jeg et naturprogram i fjernsynet. I det viste de vilde mandarinænder og deres yngelpleje. Og sikke en 'nedtur' ællingerne skal igennem.
De første 5 m var der ned fra reden i træet og bare ud over kanten og ned i skovbunden. Plump plump - alle 9 overlevede. Derefter kom den farligste del. At vandre gennem skoven ned til søen.

Så en rede højt oppe, med blødt og eftergivende bundlag vil være fint, dog kræver det at anden har flyveplads. Og en god flyver skulle det være.
Hilsen Susanne

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Mandarin ænder ved du noget om dem ?
« Svar #11 Dato: 11 April , 2008, 21:21 »
I sidste uge så jeg et naturprogram i fjernsynet. I det viste de vilde mandarinænder og deres yngelpleje. Og sikke en 'nedtur' ællingerne skal igennem.
De første 5 m var der ned fra reden i træet og bare ud over kanten og ned i skovbunden. Plump plump - alle 9 overlevede. Derefter kom den farligste del. At vandre gennem skoven ned til søen.

Så en rede højt oppe, med blødt og eftergivende bundlag vil være fint, dog kræver det at anden har flyveplads. Og en god flyver skulle det være.
Tja, de kunne også have vist et program om gråænderne i København, der ruger deres ællinger ud i 5. sals højde. Når ællerne er klækket, ja så flyver andemor ned på fortorvet og kalder: Kom så, kom så! Og så tager de små deres første 'flyve'tur ned på betonfliserne  :o

ok da, det er desværre ikke noget jeg selv har oplevet, men jeg har det fra et førstehåndsvidne. Han er i øvrigt biolog og kunne supplere historien med at de første 24-48timer af en ællings liv har den i bogstaveligste forstand en rygrad af gele og gele i knæern' :D  - eller på biologisk: den knogler oscificerer (altså bliver til ben frem for blødt brusk) først efter et par døgn.

Så jeg kunne helt roligt lade årets første skrukand ruge æller ud oppe på det gamle halmloft - for efterfølgende at lade dem hoppe ned på staldens betongulv! ... det andemor havde sværest ved at forstå var at ællerne ikke kunne op igen  ;D
Pt ruger en and(!)en andemor deroppe på 1. sal. Håber jeg får synet at se når de små ta'r springet!
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Mandarin ænder ved du noget om dem ?
« Svar #12 Dato: 11 April , 2008, 21:41 »
Jeg ville få dårlige nerver :D
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Mandarin ænder ved du noget om dem ?
« Svar #13 Dato: 12 April , 2008, 08:54 »
Ihh hvor har i mange skønne oplevelser i landmennesker!!! <.