Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Våde kyllinger  (Læst 2131 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline gitteholk

• Passiv bruger
Våde kyllinger
« Dato: 15 Maj , 2010, 22:30 »
De sidste par dage har været med store humørsvingninger.

Jeg har for 3 dage siden puttet mine 26 silkeæg og 17 Jersey Kæmpe rugeæg i min nye klækkemaskine som jeg har købt brugt.
Efter 1½ døgn deri finder jeg den pludselig med kun 25 grader og æggene er kolde at føle på iforhold til hvordan de plejer at mærke. Jeg bander over den lorte maskine <B

Heldigvis har jeg noget ledig plads i min rugemaskine så jeg putter dem derind men kan jo ikke hæve fugtigheden fordi jeg har andre æg derinde som ikke skal have det så fugtigt. Jeg håber og ber og bander  :)

Det går så fantastisk med klækningen som det aldrig er gået før  /o
Her til middag var det 17:17 Jersey Kæmper og 24:26 silker klækket så det er meget bedre end jeg nogen sinde har prøver. Jeg var mega glad og lettet :D

Jeg fik dem ud af maskinen og over under varmelampe med mad og vand. Alt var fryd og glæde  /o

Efter nogle timer er jeg i baggangen og kan høre en volsom pippen ude fra stalden hvor alle kyllingerne står. Jeg kommer derud og ser dem lille våde indtil skindet. De nærmest skriger mens mange er helt tavse og slappe. Det som er sket er at toppen af vandbeholderen er gået løs så alt vandet er væltet ud netop der hvor varmekilden og alle kyllingerne var. Der var ca ½ liter vand.  <W  Jeg bliver helt panik nærmest. Råber på min mand og vi hjælper hinanden med at samle meget kolde, våde og slappe/skrigende/rystende kyllinger tilbage i klækkebakken og hurtig ind i den varme rugemaskine. Det var ganske skræmmende.
Jeg arbejder som narkosesygeplejerske og har lært at handle uden at gå i panik men det var næsten glippet for mig i dag. De så mere død ud end levende og jeg var forberedt på at ingen ville overleve. Jeg kunne se hvordan nogen bare lå slappe mens andre nærmest skreg og rystede.

Men  ;D ;D det ender alt sammen godt. Efter 2 timer i den varme rugemaskine så var alle kyllingerne tørre og jeg fik dem igen ud under varmelampen så de kunne få noget at drikke af den ny installerede vandbeholder som holder toppen på plads.
Så igen glæde i det lille hjem  /o
Lys succex 1,3 Kobberfarvet Maran 1,6
Dværg kochin 0,3   Farvorelles 1,8  Sussex 1.3
Labrador 1     Dejlig mand og 3 børn

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Våde kyllinger
« Svar #1 Dato: 15 Maj , 2010, 22:48 »
Uh, sikke dog nogle chokerene oplevelser du og kyllingerne har været igennem! :o Godt det endte godt! *h En skam jeg ikke bor tættere på dig, så jeg kunne have købt nogle silker af dig! :D

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 15 Maj , 2010, 22:51 »
Uha Gitte. Jeg kan godt forstå du panikkede. Vi reagerer ikke altid i situationen som vi forventer. Og selvom du er uddannet til at håndtere stressende og kritiske situationer så er det alligevel et kendt område du befinder dig i på arbejdet og du ved at en situation pludselig kan blive kritisk. Håndtering af drivvåde, kulderystende daggamle kyllinger indgik nok ikke i pensum på sygeplejeskolen.

Tilgiv dig selv for panikken. Du og din mand gjorde det godt og forhåbentlig slipper i alle med forskrækkelsen. Jeg sender dig et stort   *b *t
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 15 Maj , 2010, 22:58 »
Tina sagde lige det rigtige, jeg synes heller ikke våde kyllinger indgik i mit pensum, og jeg er ellers stærk i panik situationer, men lige der ville jeg vist også bare have råbt på mand og børn og andre der kunne flyve rundt på ordre.
De kyller kan da kun blive superstærke med den start.

Kan vi lige få den helt nøjagtige opskrift på kulde og varmeforandring i rugeklækkemaskinen, det lader til at give bonus  <H

Og så håber jeg du sover roligt i nat.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 16 Maj , 2010, 07:29 »
Puh ha, sikke en forskrækkelse, heldigt, at du hørte dem i tide til at skride ind.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk