Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvad fejler hønsene? se videoklip  (Læst 12246 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ulla

• Passiv bruger
Sv: hvad fejler hønsene? se videoklip
« Svar #15 Dato: 14 Maj , 2010, 12:09 »
jeg håber du har fået fat i dyrlægen , det kunne godt ligne en gang lungebetændelse,
det har jeg desværre haft i en bantam stamme for nogle år siden , og i løbet af 4 dage døde 6 ud af 8 fugle på trods af at de kom på pensillin
efter anden dagen , men prøv at tilbyd den lunken/varm camille the det giver jeg mine hvis der er bare lidt optræk til forkølelse
og de er glade for det.
det er ellers et dejligt lyst hønsehus du der har  /o
held og lykke og god bedring med dem
ulla
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #16 Dato: 17 Maj , 2010, 14:01 »
Jeg havde to høns og et guldfasanpar der døde af dette sidste år, det var en luftvejssygdom /d
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #17 Dato: 17 Maj , 2010, 15:49 »
Jeg har bøvlet med dette sidste år, mistede en del høns pga det fandt  ud af at saltsyrekuren ku tage det på dem der var i opløbet. Jeg har haft et par tilfælde i år af det og har taget livet af dem inden det bredte sig til dem alle.
 Jeg har ikke nogen der har overlevet det som dine har også... Desværre.
Isolere dem der får det eller giv den saltsyrekur 20 ml i 10 l. vand i 7 dage. Det kan evt stoppe det ved de næste der får det, men tror ikke dem der har det nu har en chance, men prøv at blande noget saltsyre der og giv hende det i halsen lidt ad gangen.
« Senest Redigeret: 17 Maj , 2010, 19:33 Fra bettina30 »
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #18 Dato: 17 Maj , 2010, 16:10 »
Jeg vil lige indskyde at "saltsyrekuren" udelukkende virker på indvoldsorm idet den gør tarmindholdet så surt at ormene går til. Den virker ikke på infektioner. At hælde det i halsen på en høne der i forvejen har det svært med vejrtrækningen gør bestemt ikke sagen bedre. Der skal antibiotika til - eller en økse.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #19 Dato: 17 Maj , 2010, 18:16 »
Jeg har lige haft noget der ligner i min flok. Mine høns nøs tydeligt og rallede samtidig med at de gabte p åsamme måde som dine. Da det et par dage senere udviklede øjenbetændelse også tænkte jeg at de var blevet forkølede de stakkels høns. Jeg tænkte oprindeligt også på gabesyge, men der var ingen synlige orm i halsen på dem og da der var nysen, rallen og sprutten er jeg overbevist om at de var forkølede...

Jeg kunne ikke selv klare behandling af øjenbetændelse i min store flok, så jeg fik en pencillinkur ved dyrlægen som de har fået i drikkevandet i tre dage. Desværre nåede en af de voksne og en af de små teenagere at bukke under, men resten af flokken er meget friskere nu hvor kuren er overstået her i dag. Og så har de tydeligvis også haft godt af varmen og solen i dag!

Nu efterbehandler jeg med en omgang Ropa-B i en uges tid lige til at tage det sidste hvis der skulle være mere...

Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline martin roed

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 18 Maj , 2010, 08:27 »
tak  for svar.

Hønen lever endnu og ser ud til at have det bedre. Hun søger så småt føde sammen med de andre.
Dyrlægen mente ikke det var orm, men foreslog at jeg tog øksen fremfor at medicinere - og så holde godt øje med de andre.

De kom på saltsyrekur i søndags, og der lader ikke til at være andre syge. Så indtil videre holder jeg øje med hende. Hun er ikke så sløj, at jeg synes hun skal aflives.

Jeg ser tiden an.

Mortends: hvilken penicilinkur har du givet dine dyr?

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #21 Dato: 18 Maj , 2010, 08:31 »
Mortends: hvilken penicilinkur har du givet dine dyr?

Det var noget bredspektret antibiotika til dyr, der hedder aquacycline vet. Blandet i vandet i tre dage og allerede sidst på dagen den anden dag var der synlig bedring. Tilbageholdelse på æg: 7 dage, slagt: 30 dage sagde dyrlægen.

Men vejrudsigten melder jo noget varmere vejr den næste uge, så mon ikke det og din saltsyrekur, og evt. hønseguf og ekstra vitaminer vil kunne klare det for dig?
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #22 Dato: 18 Maj , 2010, 11:14 »
Jeg mener og ha læst sidste år at dersom de overlever så vil de ikke få det igen...jeg finder bare ikke det link hvor jeg læste det. :-\
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 20 Maj , 2010, 22:03 »
hej det var sådan min påfuglehane lå og gjorde og på andendagen døde han efter jeg havde givet ham pinovet mod lungebetændelse. håber du finder ud af om det er lungebetændelse eller noget virus i halsen  :( mvh
1stk Kochin hane "Hermand" + 2 høns
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund
1 dejlig datter og en pragtfuld manse, og nu også en lille søn!!!