Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ville ønske man kunne købe sådan noget herhjemme...  (Læst 18638 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Ville ønske man kunne købe sådan noget herhjemme...
« Svar #15 Dato: 16 Maj , 2010, 12:04 »
Hvordan tørrer du majskolberne ???
Og er den maskine ikke kun beregnet til friske majs ?

Majskolber kan tørres på samme måde som solsikker - på en avis, rist eller lignende et tørt og luftigt sted. Men som regel har majskolber meget lav fugtighed når landmanden høster dem. Jeg kører ud med min trillebør og samler levninger op efter de store høstmaskiner samme dag som de har høtet majsen, så behøver de ikke meget tørring. Jeg kan nemt samle tre store trillebørfulde og stadig levne majs til rådyr og vilde fugle på marken. Og tre trillebørfulde kan jeg næsten ikke nå at give til hønsene før de bliver dårlige - i hvert fald ikke som jeg opbevarede dem sidste år. Det er en af grundene til at jeg gerne vil kunne forarbejde det lidt og opbevare det på den anden måde.
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline pimhund

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 04 Juni , 2010, 22:19 »
Yes. ;D
Endelig nået jeg har forstand på; kalve.... (Jeg er landmand)
Hvis du gad at pille majs kernerne af kolberne INDEN du tørre dem, (og jeg ved at er et arbejde for en Ukrainer) ;) så kan små kalve sagtens selv fordøje dem. Det vil i afføringen se ud som om det er hele majs der kommer ud, men de har fordøjet det energi der er i dem.
De økologiske kalveblandinger jeg bruger dagligt er fylde af hele ærter og majs (tørret) og det er guf for dem. Det giver god ædelyst og de vokser fantatisk på det.  :D
Men der er jo så lige det med at pille kerner fra kolber  :'(

Men jeg må give dig ret.... Det er sgu noget fede maskiner de har på den hjemmeside. Lige noget for mig også. Så kan man være selvforsynende og selvhjælpet på den fede måde - Uden at svine miljøet til (alt for meget).

Længe leve for os lokale "bonderøve"
-Annemette
Mvh. Annemette
0.1 Barnevelder
0.3 dværghøns???
0.2 orpingtoner i bl. farve
1.1 gule orpingtoner
0.1 shetlænder
1.0 labrador
1.0 münsterlænder
2.1 dejlige børn
1.0 mand på polsk

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #17 Dato: 05 Juni , 2010, 09:11 »
Yes. ;D
Endelig nået jeg har forstand på; kalve.... (Jeg er landmand)
Hvis du gad at pille majs kernerne af kolberne INDEN du tørre dem, (og jeg ved at er et arbejde for en Ukrainer) ;) så kan små kalve sagtens selv fordøje dem. Det vil i afføringen se ud som om det er hele majs der kommer ud, men de har fordøjet det energi der er i dem.
De økologiske kalveblandinger jeg bruger dagligt er fylde af hele ærter og majs (tørret) og det er guf for dem. Det giver god ædelyst og de vokser fantatisk på det.  :D
Men der er jo så lige det med at pille kerner fra kolber  :'(

Men jeg må give dig ret.... Det er sgu noget fede maskiner de har på den hjemmeside. Lige noget for mig også. Så kan man være selvforsynende og selvhjælpet på den fede måde - Uden at svine miljøet til (alt for meget).

Længe leve for os lokale "bonderøve"
-Annemette

Tak for svar! Ja jeg er altså HELT VILD med den der "Corn shelling machine" - tænk at kunne sætte en kolbe ned i den og dreje på håndtaget - så er er kernerne fri af kolben. Kunne være SÅ fed en følelse - og når jeg kan hente 3-4 trillebørfulde kolber lige efter høst i efteråret, så gider jeg altså ikke hånd-pille dem.  :o
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #18 Dato: 05 Juni , 2010, 09:19 »

Hvis du gad at pille majs kernerne af kolberne INDEN du tørre dem, (og jeg ved at er et arbejde for en Ukrainer) ;)

Weeeeee - landmandshumor  *g *g *g *g
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline pimhund

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 05 Juni , 2010, 13:15 »
Jeps. 1. klasses humor endda....  ;D
Mvh. Annemette
0.1 Barnevelder
0.3 dværghøns???
0.2 orpingtoner i bl. farve
1.1 gule orpingtoner
0.1 shetlænder
1.0 labrador
1.0 münsterlænder
2.1 dejlige børn
1.0 mand på polsk